Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13
Offentligt
2663616_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
[email protected]
Beskæftigelsesudvalg har ved brev af 6. februar 2023 (BEU L13
spørgsmål
51) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren
i forlængelse af KIU alm. del - samrådsspørgsmål A
tilkende-
give, hvorvidt den af Jens Peter Christensen givne betragtning i Kirkeministeri-
ets notat af 31. januar (L 13 - bilag 6) efter ministerens opfattelse er kendeteg-
nende for den samlede litteratur på området?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet et svarbidrag fra Justitsministeriet,
der har oplyst følgende:
”Det bemærkes indledningsvis, at Justitsministeriet forstår spørgsmålet såle-
des, at det henviser til de citater, som er gengivet på side 4 og 5 i Kirkemini-
steriets og Justitsministeriets notat af 31. januar 2023, fra Jens Peter Chri-
stensen, Jørgen Albæk Jensen og Michael Hansen Jensen, Grundloven med
Kommentarer (2015).
Efter Justitsministeriets opfattelse er de nævnte citater udtryk for den almin-
delige opfattelse i de gængse statsretlige fremstillinger.
Der kan i den forbindelse navnlig henvises til følgende uddrag af litteraturen:
Poul Andersen, Dansk Statsforfatningsret (1954), side 630f., anfører:
”En nærmere Bestemmelse af Folkekirkens
Begreb, som der ikke
her skal gøres noget Forsøg paa, er kun af retlig Betydning m. H. t.
den foreskrevne Understøttelse fra Staten og for Spørgsmaalet om
en Kirkeforfatning, hvorved maa erindres, at der savnes ethvert
Retsmiddel overfor en Lovgivningsmagt, som ikke efterkommer
Paabudet om, at Folkekirken skal understøttes af Staten eller opfyl-
der Løfteparagraffen om en Kirkeforfatning. Fra et stats- og forvalt-
ningsretligt Synspunkt maa Folkekirken opfattes som en særlig For-
grening af den offentlige Forvaltning,
et ”Forvaltningsvæsen”, ikke
som et ”Forvaltningssubjekt” med egne Rettigheder og Pligter. Alle-
rede af den Grund kan Folkekirken ikke anses for ”Ejer” af det saa-
kaldte Kirkegods. Men en Grundlovsbestemmelse kan naturligvis,
bindende for Lovgivningsmagten, henføre Kirkegodset til udeluk-
kende Anvendelse i folkekirkelige Øjemed. En saadan Grundlovsbe-
stemmelse blev foreslaaet i 1849 og vedtaget af Rigsdagen i 1939.
At Grl. § 4 ikke betyder, at Statsmyndighederne ved Tvang skal holde
Befolkningen til den evangelisk-lutherske Kirke, er klart, jfr. Grl. §§
67-70; men den Omstændighed, at Folkekirken understøttes af
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 272182
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 17. februar 2023
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 51: MFU spm., om Jens Peter Christensens betragtning i Kirkeministeriets notat af 31. januar er kendetegnende for den samlede litteratur på området
2663616_0002.png
Staten, virker i den retning. Ej heller udelukker Grl. § 4 Lovgivnings-
magten fra at ændre Folkekirkens Bekendelsesskrifter, naar blot
Folkekirken forbliver evangelisk-luthersk.
En fuldstændig Udskillelse af de kirkelige Anliggender fra de almin-
delige Statsmyndigheder vil, selv om Kirkegodset følger med og
overlades til fri Menigheder, eller der endog herudover sikres disse
Understøttelse af Staten, kun kunne ske ved Grundlovsændring, saa-
fremt Lovgivningsmagten ikke længere skal kunne befatte sig med
disse Anliggender. Derimod kan der ved almindelig Lov indføres en
Ordning, der overlader Varetagelsen af kirkelige Anliggender til et
Selvstyre ved Menighedernes egne Organer, uafhængigt af de almin-
delige Regerings- og Forvaltningsmyndigheder, jfr. Grl. § 66, idet
Lovgivningsmagtens Kompetence jo her vil være i Behold.”
Alf Ross, Dansk Statsforfatningsret II (3. udgave ved Ole Espersen, 1980), side
763, anfører:
”Programmet om en kirkeforfatning er aldrig blevet gennemført
skønt der gentagne gange
i 1853, 1868 og 1928
har været nedsat
kommissioner til overvejelse af spørgsmålet. Retsstillingen er der-
for den at folkekirken i stats- og forvaltningsretlig henseende fortsat
er en simpel forgrening af den offentlige forvaltning udsondret gen-
nem sin genstand, hvad man kalder et forvaltningsvæsen, sideord-
net med fx postvæsenet, skolevæsenet o.l. Alle kirkelige anliggender,
såvel indre som ydre, underligger lovgiverens almindelige kompe-
tence. Ovf. § 124 ved note 67 er det omtalt at indre kirkelige anlig-
gender, herunder især rituelle spørgsmål ordnes administrativt ved
sædvaneretsanordninger uden hjemmel i lov.”
Henrik Zahle, Dansk Forfatningsret 3, Menneskerettigheder (2003), side 164,
anfører:
””Folkekirkens forfatning ordnes ved lov”, grl § 66. Denne bestem-
melse kan forstås som et almindeligt delegationsforbud. Den ville i
så fald indebære, at regler om kirken skulle findes i lov, ikke i admi-
nistrative forskrifter i medfør af lov. Selv om bestemmelsen nok til
en vis grad indeholder et sådant delegationsforbud, er dens betyd-
ning dog ikke udtømt hermed. Ved udformningen af grundloven
1849 betragtede man det som en konsekvens af trosfrihedens
grundsætning, at kirken blev frigjort for statens uindskrænkede
magt over dens indre og ydre anliggender, og at det derfor var nød-
vendigt, at kirkens fremtidige forfatning blev ordnet ved en særlig
kirkelov, der navnlig ”maa gaa ud paa at bestemme Formerne og
Grænserne for den Medvirken, som Kirkesamfundet selv bør have
ved Sammes Bestyrelse”, Ber.forh 1848-49
sp 2508. Med udtrykket
forfatning har man altså sigtet på en vis form for repræsentativt
selvstyre, H.Matzen og J.Timm 1891 s 68, jf A.Ross 1980 s 762.
Delvis er et selvstyre indført gennem reglerne om valg af menig-
hedsråd, provstiudvalg og biskopper. En organisation, der samler
Akt nr.: 272182
Side 2
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 51: MFU spm., om Jens Peter Christensens betragtning i Kirkeministeriets notat af 31. januar er kendetegnende for den samlede litteratur på området
2663616_0003.png
disse forskellige elementer af selvstyre
et kirkemøde, en synode
findes dog ikke.”
Hans Gammeltoft-Hansen anfører i Henrik Zahle, Danmarks Riges Grundlov
med Kommentarer (2. udgave, 2006), side 412:
”Den aktuelle virkning af grl. § 66 er herefter alene kravet om, at re-
guleringen af Folkekirkens styrelsesforhold skal ske ved lovgivning,
altså et delegationsforbud, jf. Henrik Zahle 2003 bd. 3 s. 164. Der-
imod er Folkekirken ikke et selvstændigt forvaltningssubjekt, jf.
Poul Andersen 1963 s. 73, således som tilfældet tænkeligt ville være,
dersom en kirkeforfatning var etableret, ligesom den almindelige
administrative kompetence tilkommer kirkeministeren inden for de
rammer, der er afstukket ved lovgivningen. Om den lovgivnings-
mæssige kompetence vedrørende alle kirkelige anliggender gælder,
at den
uanset eksistensen af en kirkeforfatning
tilkommer Folke-
tinget, alene med den materielle begrænsning, der ligger i grl. § 4, 1.
led, jf. kommentaren til denne bestemmelse.”
Jens Peter Christensen, Jørgen Albæk Jensen og Michael Hansen Jensen,
Dansk Statsret (3. udgave, 2020), side 428, anfører:
”Der er siden 1849 gjort en række forsøg på at gennemføre
en så-
kaldt forfatningslov for folkekirken, men forsøgene er alle løbet ud i
sandet. I praksis er folkekirkens forhold reguleret ved en lang række
love og administrative bestemmelser, og folkekirken har som for-
valtningsområde længe henhørt under Kirkeministeriets ressort.
Lovgivningen indeholder flere bestemmelser, der sikrer folkekirken
et vist repræsentativt selvstyre i forhold til statsforvaltningen i kraft
af bl.a. reglerne om valg af menighedsråd, provstiudvalg og biskop-
per.
[…]
Der følger, fastslog Højesteret, ikke af grundlovens § 66 nogen be-
grænsning i lovgivningsmagtens kompetence, og der er ikke grund-
lag for at antage, at der skulle foreligge en retssædvane, som be-
grænser lovgivningsmagtens og regeringens kompetence til at regu-
lere dele af folkekirkens forhold.
Højesteret gjorde hermed op med den forestilling, der har præget
visse kirkelige kredse, og som har gået ud på, at der eksisterer nogle
såkaldt »indre kirkelige anliggender«, for hvilke der gælder en sær-
lig kirkelig selvbestemmelse, uafhængig af Folketinget og regering.
I det hele understreger Højesterets dom, at folkekirkens øverste
myndighed efter grundloven er lovgivningsmagten, dvs. Folketinget
og regeringen i forening, og at det inden for ganske vide rammer er
op til Folketinget og regeringen at vurdere, hvilke grænser folkekir-
kens bekendelsesgrundlag sætter for indholdet af lovgivningen om
folkekirkens forhold.”
Akt nr.: 272182
Side 3
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 51: MFU spm., om Jens Peter Christensens betragtning i Kirkeministeriets notat af 31. januar er kendetegnende for den samlede litteratur på området
2663616_0004.png
Akt nr.: 272182
Side 4
Louise Schack Elholm
/Pernille Esdahl