Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13
Offentligt
2663295_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Beskæftigelsesudvalget har ved brev af 3. februar 2023 (BEU L 13
spørgsmål
39) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilken forandring grundloven af 1849 og senere
ændringer afstedkom i kirkens indre forhold?”
Svar:
Jeg kan henvise Kirkeministeriets og Justitsministeriets notat af 31. januar
2023, som den 31. januar 2023 blev oversendt til Kirkeudvalget som bilag 1 til
mit svar på KIU alm. del - spørgsmål 1.
Notatet er omdelt til Beskæftigelsesudvalget som bilag 6 til L 13.
Af notatets pkt. 4 fremgår følgende om fortolkningen af grundlovens § 4 og §
66:
”Højesteret
tog ved dom af 23. marts 2017 (optrykt i Ugeskrift for Retsvæ-
sen 2017, side 1795) stilling til et søgsmål om gyldigheden af den af kirke-
ministeren udstedte kgl. resolution af 12. juni 2012 om autorisation af et vi-
elsesritual for to personer af samme køn samt af lov nr. 532 af 12. juni 2012
om ændring af bl.a. ægteskabsloven (ægteskab mellem to personer af
samme køn).
Af Højesterets dom fremgår følgende om grundlovens § 4:
”Kompetencen til at regulere folkekirkens forhold tilkommer
lovgiv-
ningsmagten og regeringen, der har et betydeligt skøn med hensyn til,
hvilke grænser det evangelisk-lutherske bekendelsesgrundlag sætter for
en sådan regulering.
[…]
Lovgivningsmagten og regeringen har ikke pligt til forud for regulering af
folkekirkens forhold at høre nogen kirkelig instans. Uanset dette skete
der forud for den gennemførte ordning bl.a. inddragelse af landets bi-
skopper.”
Af Højesterets dom fremgår følgende om grundlovens § 66:
”Der følger ikke af grundlovens § 66 nogen begrænsning
i lovgivnings-
magtens kompetence, og der er ikke grundlag for at antage, at der skulle
foreligge en retssædvane, som begrænser lovgivningsmagtens og rege-
ringens kompetence til at regulere dele af folkekirkens forhold.”
Om reguleringen af folkekirkens indre anliggender og forholdet til grundlo-
vens bestemmelser om regulering af folkekirkens forhold fremgår det bl.a.
af betænkning 1544/2014 om Folkekirkens styre, side 215f.:
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 270976
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 17. februar 2023
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvilken forandring grundloven af 1849 og senere ændringer afstedkom i kirkens indre forhold
2663295_0002.png
”Traditionelt anses ritualer, gudstjenesteordningen, bibeloversættelse og
salmebøger for at høre til det, der ofte betegnes som folkekirkens indre
anliggender.
[…]
I gældende ret har der ikke traditionelt været sondret mellem folkekir-
kens indre og ydre anliggender. Det skal bl.a. forstås således, at det i al-
mindelighed har været antaget, at folkekirkens indre anliggender ikke er
unddraget lovgivningsmagtens kompetence. Folketinget og regeringen er
således folkekirkens øverste beslutningsorgan og fastlægger de retlige
rammer for folkekirkens virksomhed.
Folketingets adgang til at vedtage love om kirkelige anliggender er dog
begrænset af den udtrykkelige og normative bestemmelse i Grundlovens
§ 4.
[…]
Grundloven siger intet om bekendelsesskrifternes nærmere forståelse,
dvs. om de skal udlægges bogstaveligt eller ud fra en friere fortolkning.
Henset til bekendelsesskrifternes historiske karakter sker den nærmere
fortolkning på baggrund af såvel en (rummelig) kirkelig og teologisk tra-
dition som den aktuelle kontekst.
Af grundlovens § 66 fremgår:
“§ 66. Folkekirkens forfatning ordnes ved lov.”
I sammenhæng med indførelsen af religionsfriheden var det under forbe-
redelserne af grundloven af 1849 tanken at indføre en vis frihed for fol-
kekirken i forhold til statsmyndighederne. Dette skulle ske ved en kirke-
forfatning, hvor folkekirken skulle etableres med et vist niveau af repræ-
sentativt selvstyre angående folkekirkens egne forhold.
Grundlovens § 66 er imidlertid ikke blevet udmøntet i en samlet forfat-
ning for folkekirken, men der er lovgivet på en række områder. I dag har
bestemmelsen næppe andet retligt indhold end et krav om, at folkekir-
kens styrelsesforhold skal reguleres ved lov.”
Der kan endvidere henvises til Jens Peter Christensen m.fl., Grundloven med
Kommentarer (2015), side 98, hvor følgende anføres om grundlovens § 4:
”Folkekirken må betragtes som en særlig forgrening af den offentlige for-
valtning bestemt ved sit genstandsområde. Folkekirken har længe hen-
hørt til Kirkeministeriets ressort og er reguleret ved en række forskellige
love og administrative bestemmelser. Lovgivningen har udstyret folke-
kirken med et vist selvstyre i forhold til den almindelige statsforvaltning,
jf. navnlig reglerne om
valg af
menighedsråd, provstiudvalg og bi-
skopper. Der kan ved lov indføres et øget selvstyre
og selveje
i forhold
til de almindelige forvaltningsmyndigheder, jf. herved grundlovens § 66
om en folkekirkelig forfatning. En udskillelse af folkekirken fra de stats-
lige myndigheder, der indebærer en begrænsning af lovgivningsmagtens
kompetence, kan dog kun gennemføres ved en grundlovsændring, jf. Poul
Andersen 1954 s. 631.”
Akt nr.: 270976
Side 2
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvilken forandring grundloven af 1849 og senere ændringer afstedkom i kirkens indre forhold
2663295_0003.png
Om grundlovens § 66 anfører Jens Peter Christensen m.fl., a.st., side 406:
”Folkekirken, hvis forhold er reguleret ved en lang række love og admini-
strative bestemmelser, har som forvaltningsområde længe henhørt un-
der Kirkeministeriets ressort. Lovgivningen indeholder dog flere bestem-
melser, der sikrer folkekirken et vist repræsentativt selvstyre i forhold til
statsforvaltningen, jf. bl.a. reglerne om valg af menighedsråd, provstiud-
valg og biskopper. En lov om en forfatning for folkekirken kan etablere et
øget selvstyre og selveje i forhold til de almindelige forvaltningsmyndig-
heder. En begrænsning af lovgivningsmagtens kompetence kan dog kun
gennemføres ved en grundlovsændring, jf. Poul Andersen 1954 s. 631.””
I øvrigt kan jeg henvise til min besvarelse af dags dato på BEU L 13
spørgsmål
36 og 37.
Akt nr.: 270976
Side 3
Louise Schack Elholm
/ Marjun Egholm