Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Victoria Velasquez (EL)
Pelle Dragsted (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 197
17. februar 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
35 (L 13), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL) og ikkemedlem af udvalget (MFU) Pelle Dragsted (EL).
Spørgsmål nr. 35:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilken effekt loven har på lærlinge og elever,
der veksler mellem skoleperioder og praktikperioder?”
Svar:
Jeg kan indledningsvis oplyse, at lovforslaget anvender det almindelige ansættel-
sesretlige lønmodtagerbegreb, som fx er anvendt i ferieloven, således at der ved be-
grebet ”lønmodtager” forstås enhver, der
mod vederlag udfører personligt arbejde i
tjenesteforhold, jf. ferielovens § 2. Det betyder, at lovforslaget også omfatter lær-
linge og elever.
Hvis en lærling eller en elev er omfattet af særlige ansættelsesvilkår for så vidt an-
går store bededag, jf. lovforslagets § 2, fx i medfør af en kollektiv overenskomst,
vil loven have konsekvenser for lærlingen/eleven på samme måde som for andre
lønmodtagere.
Beskæftigelsesministeriet har derudover indhentet et bidrag fra Børne- og Under-
visningsministeriet, der har oplyst følgende:
”Børne-
og Undervisningsministeriet kan oplyse, at afskaffelsen af store bededag
som helligdag vil give mulighed for, at undervisningen på ungdomsuddannelser
(herunder erhvervsuddannelser) mv. kan planlægges på en ekstra hverdag, men der
ændres ikke på kravene til undervisningens indhold eller omfang. Dermed er det en
lokal beslutning, om der gives undervisning på en ekstra dag (den hidtidige store
bededag), eller om afskaffelse af store bededag udløser en ekstra fridag for ele-
verne, f.eks. i forbindelse med sommerferien.
På erhvervsuddannelser er varigheden af skoleundervisningen og oplæringen på
hovedforløbet fastsat nærmere i reglerne for de enkelte forskellige uddannelser.
Varigheden af et hovedforløb er fastsat i et antal år og måneder, hvoraf skoleunder-
visningen udgør et antal skoleuger. Lovforslaget ændrer ikke ved disse fastsatte
regler og ved de samlede mål og krav til uddannelsen.