Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13
Offentligt
Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 83
Offentligt
UDKAST
Afskaffelse af en fridag
Afskaffelse af en fri- eller helligdag – herunder feriefridage – kan potentielt øge ar-
bejdsudbuddet gennem en forøgelse af den årlige præsterede arbejdstid og styrke de
offentlige finanser gennem højere skatteindtægter.
Det fulde potentiale ved afskaffelse af en årlig fridag svarer til en forøgelse af den år-
lige præsterede arbejdstid på 0,45 pct. eller ca. 10.500 fuldtidsbeskæftigede. Det kan
imidlertid ikke forventes, at afskaffelsen af en fridag giver fuldt gennemslag på den
årlige arbejdstid. Det skyldes bl.a., at mange i forvejen ikke benytter fridagene, samt
at en afskaffelse af en fridag kan medføre, at færre feriefridage vil blive udbetalt,
jf.bilag 1.
Det skønnes eksempelvis, at en afskaffelse af store bededag vil have et gennemslag
på den årlige præsterede arbejdstid på ca. 60 pct. af det fulde potentiale. Det svarer til
en forøgelse af den årlige præsterede arbejdstid på 0,26 pct. eller ca. 6.000 fuldtidsbe-
skæftigede,
jf. tabel 1.
Afskaffes en feriefridag vurderes arbejdstiden at stige med 0,4
pct. svarende til ca. 9.000 fuldtidsbeskæftigede. Afskaffes alle fem feriefridage, skøn-
nes den præsterede arbejdstid at stige med 1¾ pct. svarende til ca. 40.000 fuldtidsbe-
skæftigede.
Tabel 1
Gennemslag på arbejdsudbud og offentlige finanser ved afskaffelse af ferie, fri- og helligdage
Arbejdsudbud
Præsteret abejdstid
(pct.)
Skærtorsdag eller langfredag
2. påskedag
Første maj
Grundlovsdag
Store bededag
Kristi himmelfartsdag
Pinsemandag
25. dec., 26. dec. og 1. jan.
Juleaftensdag
Nytårsaftensdag
5 feriefridage
4 feriefridage
3 feriefridage
2 feriefridage
1 feriefridag
0,37
0,22
0,03
0,19
0,26
0,28
0,22
0,25
0,23
0,23
1,74
1,40
1,07
0,73
0,40
Fuldtidsbeskæftigede
(personer)
8.500
5.000
600
4.300
6.000
6.400
5.000
5.800
5.400
5.200
40.000
32.200
24.500
16.700
9.100
Offentlige finanser
(mia. 2012-kr.)
2,0
1,2
0,1
1,0
1,4
1,5
1,2
1,3
1,2
1,2
9,2
7,4
5,6
3,8
2,1
Den langsigtede eller varige virkning på de offentlige finanser af øget arbejdstid af-
hænger af en række centrale forudsætninger: