Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13 Bilag 30
Offentligt
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen
Sagsnr. 23-0142
Vores ref. LRI
Den 8. februar 2023
Udestående spørgsmål fra vores høringssvar
Kære Ane
Vi har i FH læst Beskæftigelsesministeriets høringsnotat grundigt igennem, og må desværre
konstatere, at der udestår svar på en lang række af de spørgsmål, som vi har rejst i vores hø-
ringsbrev.
Vi er godt klar over, at det var noget af en mundfuld, vi sendte til dig/jer, og at ministeriet
havde kort tid til at besvare henvendelsen. Men det viser jo bare, at det er meget uhensigts-
mæssigt at ekspres gennemføre lovgivning på så komplekst et område
–
og hvor I overhove-
det ikke burde lovgive.
Indledningsvist vil vi bemærke, at beskrivelsen i høringsnotatet af reguleringsordningen er for-
kert
–
helt forkert! Der redegøres nærmere herfor herunder.
Derefter genfremsætter vi de spørgsmål, vi ikke har fået besvaret i høringsnotatet og har en
klar forventning om, at I svarer fyldestgørende.
Reguleringsordningerne i den offentlige sektor
FH’s
høringsbrev rejser problemstillinger knyttet til, hvordan lovforslaget kan påvirke de lønin-
deks, som de offentlige reguleringsordninger er baseret på. FH finder, at der er betydelig risiko
for, at den kompensation, som lønmodtagerne i henhold til lovforslaget berettiges til for den
ekstra arbejdstid, for de offentligt ansatte helt eller delvis, modregnes gennem reguleringsord-
ningerne.
I høringsnotatet af 23. januar 2023 er gengivet bidrag fra Medarbejder- og Kompetencestyrel-
sen i forhold til reguleringsordningen. FH anser ikke besvarelsen for fyldestgørende. Den inde-
holder faktuelle fejl, der strider mod de principper, som Danmarks Statistik benytter til de løn-
indeks, der lægges til grund for reguleringsordningerne, og som fremgår af dokumentationen
på Danmarks Statistiks hjemmeside.
FH’s vurdering er fortsat, at det lovfastsatte løntillæg kan blive modregnet, hvilket vil betyde,
at de offentligt ansatte i praksis risikerer at skulle arbejde en ekstra dag
uden
eller
med be-
grænset
kompensation. Nedenfor redegøres for dette.