Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13 Bilag 28
Offentligt
2666767_0001.png
Laust Høgedahl
Lektor ved Aalborg Universitet
Åben høring om lovforslag om konsekvenser ved afskaffelsen af store bededag som helligdag (L 13)
Folketinget
| 24. februar 2023
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring den 22. februar kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen
2666767_0002.png
Store bededag og aftalemodellen
Åben høring Beskæftigelsesudvalget
Landstingssalen, Christiansborg
22.02.2023
L e k t o r, P h . d . L a u s t H ø g e d a h l
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring den 22. februar kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen
2666767_0003.png
Spørgsmålet
Det ønskes belyst om regeringen med forslaget om at afskaffe store
bededag bryder med traditionerne omkring den danske model og
arbejdsdelingen mellem politikerne og arbejdsmarkedets parter
omkring reguleringen af arbejdsmarkedet.
SIDE
3
2
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring den 22. februar kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen
2666767_0004.png
Definition: Den danske (aftale)model
Den danske model bygger på tre dele: trepartssamarbejde, kollektive
overenskomster og høj organisationsgrad.
Staten blander sig så vidt muligt ikke i reguleringen af løn- og arbejdsvilkår, så
længe arbejdsmarkedets parter er i stand til at løse problemerne selv på en
forsvarlig måde
Kilde: Beskæftigelsesministeriet, 2023
En privat reguleringsmodel med kollektive overenskomster
Høj organisationsgrad og bred OK-dækning, der sikrer legitimitet
Flerniveaus-regulering og fleksible rammeoverenskomster
Fredspligt og lavt konfliktniveau
Procesnormer for konfliktløsning
Trepartssamarbejde med det politiske niveau og administrativ korporatisme
Kilde: (Høgedahl, 2019; Jørgensen, 2014; Due og Madsen 2008; Mailand 2014)
SIDE
4
3
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring den 22. februar kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen
2666767_0005.png
Påviselige fordele ved den danske
aftalemodel
En god forretning
– tilpasningsdygtig
Lav ulighed
(kollektive overenskomster)
Lavt konfliktniveau
(= konfliktløsningsmodel)
Høj grad af
tillid
og
samarbejde
(kreative løsninger på svære problemer)
Ad hoc trepartsaftaler
som løsning på store udfordringer
Kilde: (Høgedahl, 2020; Høgedahl & Rasmussen 2021; Jørgensen, 2022; OECD, 2019, 2020; Lyhne Ibsen 2014)
SIDE
5
4
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring den 22. februar kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen
2666767_0006.png
Reguleringsformer på arbejdsmarkedet
Ledelsesmodel
(Septemberforligets § 4 i DK)
Individmodel
(individuelle kontrakter)
Samarbejdsmodel
(SU-/MED-system)
(EU)
Stat
Aftalemodel
(kollektive aftaler)
Fagforbund
Lovgivningsmodel
(politiske reguleringer)
EU/International-model
(europæiske bestemmelser)
Arbejdsgiver-
organisationer
SIDE
6
5
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring den 22. februar kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen
2666767_0007.png
Udfordringer ved lovforslaget i relation til
den danske aftalemodel
Timing
Falder sammen med vanskelige overenskomstforhandlinger (grundet især inflation og usikre
økonomiske prognoser) – bidrager til øget konfliktrisiko.
Indhold
Helligdage er lov, men vilkår for arbejdet er i høj reguleret i kollektive overenskomster. Lovforslaget
rækker dermed ind i reguleringen af løn – kernen i den danske aftalemodel.
Proces
Unilateralt - og ikke i en trepartsforhandling.
SIDE
7
6
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring den 22. februar kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen
2666767_0008.png
‘Folketinget er den højeste Myndighed, der har ingen over sig og
ingen ved siden af sig’
(Viggo Hørup, 1878)
‘Den danske aftalemodel ikke er lavet af glas’
(Henning Pedersen & Dennis Kristensen, 2008)
‘Den norske forhandlingsmodel står på et grundfjeld af tillid’ (men)
‘Tillid er som et mostæppe – det tager lang tid at gro, men kan let
rives i stykker’
(Nils Dalseide, 2017)
SIDE
8
7
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring den 22. februar kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen
2666767_0009.png
Tak for ordet
[email protected]
SIDE
9
8