Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13 Bilag 28
Offentligt
2666765_0001.png
Offentlig høring om afskaffelse af store bededag
Februar 2023
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring den 22. februar kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen
2666765_0002.png
Arbejdsudbud og løn
Afskaffelse af en helligdag, der
falder på en hverdag
Fra ca. 222 arbejdsdage til 223
arbejdsdage
= Stigning i årlig arbejdstid på
0,45 pct.
Lægger til grund, at der er
gennemslag på præsteret
arbejdstid på 75 pct.
Stigning i årlig arbejdstid
= 0,45 pct. * 0,75
= 0,34 pct.
Stigning i præsteret arbejdstid
=
Stigning i strukturel
beskæftigelse svarende til 8.500
fuldtidsbeskæftigede.
BNP-effekt 9,4 mia. kr.
Løn for øget arbejdstid
Månedslønnede
vil løbende
optjene et løntillæg på 0,45 pct.
af årslønnen.
Timelønnede
får den aftalte
timeløn ved arbejde udført på
store bededag.
2
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring den 22. februar kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen
2666765_0003.png
Normeffekt og adfærdsvirkning
Finansministeriet lægger til grund, at regler og lovgivning i sig selv påvirker adfærden
i samfundet. Regler giver anledning til en normeffekt. Dvs. en effekt der ligger udover
hvad der skyldes virkninger som følge ændrede skatter og overførselsindkomster.
Normeffekter betyder bl.a., at det har økonomiske konsekvenser at ændre antallet af
helligdage. Det vil forværre den offentlige saldo at indføre en ekstra helligdag. Den
mekaniske effekt er større end adfærdseffekten.
Normeffekter optræder markant omkring fx folkepensionsalderen, hvor gennemslaget
er omkring 85 pct.
Det er ikke muligt at forklare udviklingen i præsterede timer i hhv. Nordamerika og
Europa uden at pege på effekter af regler, som sikrer koordinering af fridage i
Europa.
3
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring den 22. februar kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen
2666765_0004.png
Historisk sammenhæng mellem aftalt og præsteret årlig arbejdstid
Aftalt og præsteret arbejdstid, 1980-2021
Sammenhæng svarende til et gennemslag på ca. 75 pct.
Fra 40 til 37 timers arbejdsuge
Sjette ferieuge
4
Kilde: FAOS samt egne beregninger pba. de samlede præsterede timer i Nationalregnskabet
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring den 22. februar kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen
2666765_0005.png
Variation fra helligdage der falder på både hverdage og i weekender
Arbejdsdage og præsteret arbejdstid for alle
beskæftigede, 2008-2019
Simpel sammenhæng svarende til et gennemslag
på ca. 80 pct.
5
Kilde: Egne beregninger pba. Danmarks Statistiks Arbejdstidsregnskab
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 28: Præsentationer fra udvalgets høring den 22. februar kl. 9.30-12.00 i Landstingssalen
2666765_0006.png
Finansministeriets grundlag for at anvende et gennemslag på 0,75
Samlet vurdering baseret på en række enkeltstående bidrag:
Normeffekter:
Gevinster ved koordinerede fridage/ferie kan skabe højere værdi af fritid, som
betyder, at lande med i øvrigt samme velstands- og samfundsudvikling varigt kan have
forskellig arbejdstid.
Umiddelbare sammenhæng mellem aftalt- og præsteret arbejdstid
peger på et gennemslag
tæt på ¾ af ændret arbejdstid.
Umiddelbar sammenhæng mellem antallet af søgnehelligdage og præsterede arbejdstimer
peger på samme størrelsesorden (begrænset antal observationer).
Vanskeligt at lave egentlige empiriske effektanalyser af normvirkninger. (Alle
påvirkes af den samfundsmæssige norm. Derfor ingen kontrolgruppe).
Finansministeriets vurdering af normeffekten i forbindelse tilbagetrækning (som
stammer tilbage fra Velfærdskommissionen) har vist sig at have god forklaringskraft.
Effekt efter 2030: Helt generelt større usikkerhed på længere sigt. Finansministeriet lægger til
grund, at effekten er varig, hvilket normdannende effekter taler for.
Nb. har ikke praktisk betydning i forhold til holdbarhedsberegninger
6