Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13 Bilag 27
Offentligt
2666289_0001.png
Til lovforslag nr.
L 13
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Tillægsbetænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget [den 24. februar 2023]
2. udkast
til
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om konsekvenser ved afskaffelsen af store bededag som
helligdag
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af tillægsbetænk-
ningen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget finder regeringens
forberedelse af lovforslaget uhensigtsmæssig. En ordentlig
behandling af parterne i den danske arbejdsmarkedsmodel,
Folketinget, Folkekirken, Forsvaret og ikke mindst alle de
danskere, som forslaget berører direkte, ville have krævet
større dialog og inddragelse.
Radikale Venstre lægger ikke desto mindre vægt på at
styrke og fremtidssikre vores samfund til de kommende
generationer. Det kræver, at vi gennemfører reformer, som
kan frigive arbejdskraft og ressourcer til vores velfærd –
ikke mindst for børn og unge – til vores virksomheder, den
grønne omstilling og vores grundlæggende sikkerhed.
Derfor vil Radikale Venstre stemme for lovforslaget med
forventning om at blive inddraget i anvendelsen af det nye
økonomiske råderum, som reformen skaber. Her vil Radi-
kale Venstre arbejde for, at provenuet både kommer til at
bidrage til de nuværende generationers sikkerhed, til stærke-
re klimahandling og bedre muligheder for fremtidens børn,
skoler og uddannelser.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
Til § 2
1)
I
stk. 2,
indsættes som
2. pkt.:
»Stk. 1 berører ikke bestemmelser i kollektive overens-
komster om kompenserende frihed for timelønnede.«
[Ordninger med kompenserende frihed opretholdes]
Til § 7
2)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 2, stk. 1
indsættes før »nytårsdag« ordet »helligdagene«.
[Imødegåelse af skjult helligdagsreform]
Bemærkninger
Til nr. 1
Søgnehelligdagsbetaling, som i lovforslagets § 2 stk. 2 er
undtaget fra lovens ændring af gældende overenskomster, er
en ordning, der tilsigter at kompensere for den omstændig-
DokumentId
Journalnummer
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: 2. udkast til tillægsbetænkning
2666289_0002.png
2
hed, at en timelønnet ikke vil være i stand til at opretholde
sin normale løn i uger, hvori søgnehelligdage falder. Denne
ordning findes i mange af de traditionelle timelønsoveren-
skomster.
I andre overenskomster er udfordringen løst ved at tildele
kompenserende frihed til timelønnede, der ikke kan opret-
holde indtjeningen i uger, hvori søgnehelligdage falder. De
timelønnede under disse ordninger tilskrives således i uger,
hvor søgnehelligdage falder, et antal lønbærende timer ud-
målt efter beskæftigelsesgrad. Disse timer kommer til udbe-
taling.
Ændringsforslaget har til hensigt at korrigere den tilfæl-
dighed, at ordninger med kompensation ved tilskrivning af
timer ikke efter lovforslaget omfattes af den samme undta-
gelse for lovens ændring af overenskomsterne som ordnin-
ger med søgnehelligdagsbetaling, selvom begge ordninger
kompenserer for det samme indtægtstab ved søgnehelligda-
ge med en kompensation af nærmest identisk størrelse, samt
at lovforslagets reelle effekt på disse timelønnede uden tilfø-
jelsen af nærværende ændringsforslag vil være, at de kom-
mer til at arbejde mere samtidig med, at de tjener mindre.
Med ændringsforslaget er det hensigten at fastholde vær-
dien af ordninger om kompenserende frihed ved søgnehel-
ligdage, der findes i et ikke ubetydeligt antal overenskom-
ster, og som f.eks. gælder det store antal timelønnede under
butiksoverenskomsten, der er den næststørste overenskomst
på det private arbejdsmarked.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget skabes en lovteknisk og materiel
klarhed, der sikrer, at loven ikke medfører en helligdagsre-
form.
Efter regeringens lovforslag vil lukkedagene efter sin
ordlyd ikke længere defineres som helligdage. Dette gør
det muligt i fremtiden at foretage reformer af helligdage
ved blot at ændre den i § 2, stk. 1 affattede liste uden at
tage stilling til dagenes eventuelle karakter som kirkeretlige
helligdage.
Med ændringsforslaget forhindres en skjult helligdagsre-
form, således at der forud for eventuelle ændringer i hel-
ligdage i fremtiden skal foretages en overvejelse af den
pågældende dags kirkeretlige status. Med ændringsforslaget
forbliver nytårsdag, skærtorsdag, langfredag, 1. og 2. påske-
dag, Kr. Himmelfartsdag, 1. og 2. pinsedag, 1. og 2. juledag
således helligdage i lovens forstand.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. januar 2023 og var til
1. behandling den 2. februar 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval-
get. Udvalget afgav betænkning den 21. februar 2023. Lov-
forslaget var til 2. behandling den 23. februar 2023, hvoref-
ter det blev henvist til fornyet behandling i udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i <2> møder.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af betænkning er der omdelt
<2> bilag på lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren og finansministeren til mundtlig besvarelse, [som mi-
nistrene har besvaret i et åbent samråd med udvalget den 24.
februar].
Høring
Beskæftigelsesudvalget afholdt den 22. februar 2023 en
offentlig høring om lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har efter afgivelsen af betænkning modtaget
<antal> skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af betænkning stillet <2>
spørgsmål til finansministeren og kirkeministeren til skrift-
lig besvarelse, [som ministrene har besvaret. ]
Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Leif Lahn Jensen (S)
Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Christoffer Aagaard Melson (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Hans Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Jeppe Søe (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Charlotte Munch (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle Bonnesen (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Astrid Carøe (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 27: 2. udkast til tillægsbetænkning
2666289_0003.png
3
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
23
16
15
14
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
7
6
4
1
1
1
1