Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13 Bilag 20
Offentligt
Krister Meyersahm
Ildervej 7
4690 Haslev
Ministerens svar på
spm. 79 - L 13.
Ministerens besvarelse er ikke fyldestgørende svar på substansen i
mine spørgsmål og påstande:
Mit påstand i relation til Grl. § 4 var; at man med Grundloven af
1849 fratog kongemagten retten til, at intervenere i kirkens
trosmæssige anliggender herunder kirkens ritualer. Man indførte et
religionsfrihedens princip som indlysende også har gyldighed for
folkekirken. Dette princip er defineret i Grl. § 67 og tillader ikke
staten at blande sig i trosudøvelsen så længe der ikke udlæres eller
foretages noget, der strider mod sædeligheden eller den offentlige
orden.
Grundlovsudvalget udtaler i 1849:
Udvalget har anseet det for afgjort, at den i Kongeloven
begrundede Opfattelse af den evangelisk- lutherske Kirke som
Statskirke måtte opgives i en Grundlov, som vedkjendte sig
Religionsfrihedsprincipet. Det måtte altså udtales, at man løsner sig
fra Kongelovens Bud, men den nærmere Ordning måtte overlades
Fremtidens Statslovgivning.
Dette er udmøntet i Grundlovens § 66 der giver lovgiver mandat til,
at ”ordne” en forfatning for folkekirken. § 66 rummer dog ikke en ret
for lovgiver til, at tilintetgøre dele af trosfriheden eller dens ritualer,
herunder helligdage.
Det er i min opfattelse utænkeligt, at udvalget (i 1849) skulle have
tildelt den nye statsmagt, folketinget, ret til at afskaffe helligdage der
havde været tradition for i århundreder og hermed også nogle af de
få fridage folket havde.
Med Grundlovens indførelse er store bededag derfor ikke længere