Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13 Bilag 15
Offentligt
Ingen politiske sugerør ned i vores overenskomster
Regeringen holder ikke noget hemmeligt. Med L13 stikker regeringen et politisk sugerør direkte
ned i overenskomsterne. Men noget går regeringen stille med. Eller overser. Med L13 risikerer re-
geringen at få færre og ikke som ønsket flere kvalificerede medarbejdere til fremtidens velfærd.
Det vil FOA gerne gøre Folketingets beskæftigelsesudvalg opmærksom på.
To erklærede mål og ét redskab
Regeringen har to erklærede økonomiske mål med L13. Arbejdsudbuddet til den private sektor skal øges
med 8.500 fuldtidspersoner, og der skal fra 2024 og frem skaffes 3,0 mia. kr. til varig, årlig finansiering til
regeringens forskellige politiske ambitioner. Blandt flere muligheder har regeringen valgt ét redskab til at
nå disse mål. Lønmodtagere skal fratages retten til at holde fri store bededag, fratages retten til særlig be-
taling og pålægges pligt til at arbejde fjerde fredag efter påske til normal løn.
Et politisk indgreb i retten til at føre kollektive aftaleforhandlinger
L13 er et direkte politisk indgreb i retten til at føre kollektive aftaleforhandlinger. Regeringen lægger ikke
skjul på, at det er afgørende for regeringen at fratage lønmodtagerne en række nærmere definerede fri-
hedsrettigheder ved lov. Lovforslaget har den erklærede hensigt at sikre, at en arbejdsgiver ikke længere
skal være bundet af aftalte bestemmelser om fridage på store bededag og om særlige vilkår for arbejde ud-
ført på store bededag. De faglige organisationer skal ikke længere kunne støtte ret på bestemmelser herom
i eksisterende kollektive overenskomster.
Hvis Folketinget ved lov vil fjerne alle de rettigheder i lønmodtagernes overenskomster, ansættelsesaftaler,
osv., som giver ret til at holde fri store bededag og en særlig betaling, hvis de alligevel beordres på arbejde
på store bededag, vil det være et indgreb i retten til at forhandle kollektive overenskomster og dermed i
foreningsfriheden.
Sugerør i overenskomsterne: Ingen kompensation til lønmodtagere for fratagne aftalte rettigheder
Regeringen vil med L13 ikke give lønmodtagerne nogen form for kompensation for at blive frataget en af-
talt ret til fridag på store bededag. Det samme med aftalt ret til særlig betaling eller kompenserende frihed,
når der arbejdes på store bededag. Regeringen ønsker på ingen måde at pålægge arbejdsgiverne at yde løn-
modtagerne anden kompensation end løn for at arbejde mere. Se tabel 1.
Tabel 1. Overslag over samlet værdi af mistede SH-tillæg udvalgte personalegrupper på døgndækket om-
råde
Mistet SH-tillæg
Social- og sundhedspersonale, KL
31,5 mio. kr.
Social- og sundhedspersonale, Regioner
3,8 mio. kr.
Oms.- og pæd.medhj. samt pæd. ass., KL
3,9 mio. kr.
Socialpædagoger og pæd.pers.døgninst.mv. (FOAs)
0,92 mio. kr.
Kilde: egne beregninger på baggrund af opgjorte timefordelinger fra arbejdstidsdatasæt OK15, KRL, samt
gennemsnitslønninger og fuldtid oktober 2022, KRL. I overslaget indgår vurdering at ca. 70% af de medar-
bejdere der er på arbejde en normal fredag er på arbejde store bededag, dette kan variere afhængig af om-
råde. Både måneds- og timelønnede indgår