Tak. Jeg er ikke vant til at være nr. 3 i ordførerrækken, desværre. Men det siger selvfølgelig også noget om, hvilke partier der ikke har valgt at gå på talerstolen i dag, nemlig bl.a. de partier, som står bag det her lovforslag.
Jeg synes egentlig, det er trist, at man ikke er parat til at stille sig op og tage debatten en gang til, også med alle de oplysninger, der er kommet frem i mellemtiden. For sagen er jo, at vi slet ikke burde stå her i dag. Regeringen burde for længst have trukket det her lovforslag om at stjæle en forårsfridag fra danskerne. Den burde for længst have vist, at den er i stand til at lytte – lytte til den snart halve million danskere, der har skrevet under på en underskriftsindsamling imod den her afskaffelse af fridagen. Den skulle måske også have lyttet til de mange mennesker, de mange vælgere, der lige nu i stride strømme strømmer væk fra regeringspartierne, fordi de ikke blev spurgt før valget, og på den måde altså viser, at det her ikke var, hvad de regnede med. I det hele taget skulle regeringen bare have lyttet til danskerne. Regeringen burde vise, at den ikke tromler hen over befolkningen, at den ikke tromler hen over fagbevægelsen og den danske aftalemodel, og at den ikke tromler hen over folkekirken. Debatten har jo raset nogle uger nu, og det er blevet meget klart, at der i hvert fald er tre meget centrale spørgsmål, som regeringen ganske enkelt ikke har svar på.
Spørgsmål nr. 1: Hvorfor skal danskerne tvinges til at arbejde en dag mere, for at regeringen har råd til at finansiere skattelettelser til nogle af de allerrigeste mennesker i det her land? Det er jo nu blevet fuldstændig klart, at de penge, man med den ene hånd vil tage fra danskerne ved at tvinge dem til at arbejde en dag mere, omtrent svarer til, hvad man med den anden hånd bruger til at sænke skatten for virksomhedsarvinger, for ejendomsspekulanter og for topskattebetalere. Så det spørgsmål, der stadig ikke har fået et svar fra regeringens side, måske særlig fra Socialdemokraterne, er: Hvorfor ikke droppe de skatterabatter til et lillebitte mindretal i befolkningen frem for at bede hver eneste dansker om at arbejde en dag mere? Vi mangler svar!
Spørgsmål nr. 2: Hvorfor vil regeringen med lovmagt – med lovmagt – gribe ind i gældende overenskomster hen over hovedet på arbejdsmarkedets parter? Hvorfor udviser man ikke respekt for den aftalemodel, som man ellers selv besynger ved festlige lejligheder? Hvorfor tager man ikke imod fagbevægelsens fremstrakte hånd om at indkalde til trepartsforhandlinger og forsøger at finde løsninger på den måde, vi normalt finder løsninger på i det her land? Hvorfor vælger man at holde fast i det her fuldstændig usædvanlige indgreb, hvor man går ind med lov og ændrer gældende overenskomster, tager penge op af lommen på lønmodtagere, som i dag f.eks. får tillæg for at arbejde på helligdagen, og putter dem ned i lommen på arbejdsgiverne? Det er fuldstændig uhørt! Hvorfor, regering? Vi mangler svar!
Spørgsmål nr. 3: Hvorfor nu? Hvorfor skal den her lov tvinges igennem nu? Pengene skal ifølge regeringen selv først bruges i 2030, og det har jo vist sig, at på grund af det her hastværk eksisterer der en enorm usikkerhed om det her lovforslag. Vi kan lige se bort fra den enorme usikkerhed, det skaber for befolkningen og lønmodtagerne og overenskomsterne, men der eksisterer også en enorm økonomisk usikkerhed om, hvad de økonomiske konsekvenser eller resultater af det her indgreb overhovedet er. Der er kommet nye dokumenter frem, som regeringen ellers har hemmeligholdt, og som viser, at Finansministeriet selv har beregnet sig frem til, at det er et langt mindre provenu, altså langt færre penge, man får ind på at stjæle den her fridag fra danskerne. I går havde vi en høring her i Folketingssalen, og der hørte vi overvismanden, altså den person, vi selv har udpeget til at være økonomisk ekspertise i det her land, og han siger, at man slet ikke varigt kan regne med, at der kan være penge i kassen. Nul kroner regner man med der på lang sigt kommer ud af at stjæle en fridag fra danskerne. Men på trods af den usikkerhed vil regeringen haste det her forslag igennem i stedet for f.eks. at trække det og få undersøgt det her grundigt og så genfremsætte det, hvis man stadig væk mener, at det giver økonomisk mening. Så hvorfor den hast, regering? Vi mangler svar.
Derfor vil det bedste også være, hvis regeringen helt trak det her forslag inden tredjebehandlingen, men da der ikke er udsigt til det, desværre, har en bred alliance i det her Folketing – et stort, stort mindretal bestående af otte partier – stillet et ændringsforslag, som i al sin enkelhed går ud på at udskyde afskaffelsen af bededagen, så den først træder i kraft efter et folketingsvalg.
Hvad er resultatet af det? Jo, det er, at ved næste valg kan partierne ærligt og åbent fortælle danskerne før valget, om man vil afskaffe bededagen, eller om man ikke vil afskaffe den. Det betyder, at befolkningen får den mulighed, som regeringen snød dem for ved det folketingsvalg, der lige er overstået, for der var ingen, ikke ét af de tre regeringspartier, der var ærlige og fortalte, at det her var et værktøj, man havde i skuffen, altså at man havde tænkt sig eller var parat til at stjæle en forårsfridag. Ved at stemme for det her ændringsforslag giver vi danskerne den mulighed at sige til eller fra ved et kommende folketingsvalg, og det mindste, jeg egentlig synes man kan forlange af regeringen, uanset om man er enig eller uenig i det her forslag, er, at man ikke kommer som en tyv om natten og tvinger det igennem, uden at danskerne er blevet spurgt. Derfor vil jeg kraftigt opfordre regeringen til at stemme for det ændringsforslag.
Hvis ikke regeringen vil støtte det ændringsforslag, efterlader det os desværre kun med en sidste mulighed for at sikre, at danskerne bliver hørt om det her indgreb i deres tilværelse og i deres frihed – for det er jo det, det handler om – nemlig at bruge grundlovens § 42 og begære en folkeafstemning om lovforslaget. Det er den sidste mulighed, som regeringen efterlader os med på grund af dens adfærd i den her sag, og derfor vil jeg også gerne sende en stærk appel til de partier, der har været med til at stille det her ændringsforslag, men som stadig væk står og vakler på spørgsmålet om en folkeafstemning: Hvis ikke regeringen støtter det her forslag, håber jeg, at vi kan stå sammen om at aktivere grundlovens § 42. Vi har med vores ændringsforslag givet regeringen en mulighed, og de kan gribe den, de kan lade befolkning bliver hørt, og ellers står de efter min mening med ansvaret for, at vi er nødt til at bruge det her usædvanlige redskab og udskrive en folkeafstemning. Hvis regeringen gennemfører det her med et snævert flertal, er det den mulighed, den efterlader tilbage.
Jeg synes, at vi alle sammen som partier må spørge os selv: Hvis ikke vi bruger den mulighed, som grundloven har givet os for at aktivere § 42, har vi så ikke et medansvar for – selv om vi ikke bærer hovedansvaret, for det gør regeringen ganske rigtigt – at det her bliver gennemført, uden at danskerne bliver hørt? Bliver det ikke sådan, at regeringen på en måde får lidt flere at dele ansvaret med for, at den her skammelige lov gennemføres hen over hovedet på danskerne? Tak for ordet.