Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 128 Bilag 7
Offentligt
2714707_0001.png
Til lovforslag nr.
L 128
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 24. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(Genindførelse af ret til uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i 2023)
[af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæfti-
gelsesministeren har stillet ændringsforslag nr 1. og 4-9 til
lovforslaget, og Enhedslistens medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2 og 3 til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, DD, LA og RV) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de af beskæftigelsesministe-
ren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de
af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL og DF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de af beskæftigelsesministeren og
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (KF) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de af beskæftigelsesministeren stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet vil stemme imod de af Enhedslisten stille-
de ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de af beskæftigelsesministeren stille-
de ændringsforslag. Mindretallet vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til de af Enhedslisten
stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling
til de af beskæftigelsesministeren og Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget mener, at lovforslaget
gør det muligt, at flere mennesker kan finde vej ind i fag
med kritisk mangel på arbejdskraft, som f.eks. inden for
sosu-fagene. Det er dog kun et plaster på såret. Alternativet
mener, at der er noget grundlæggende galt med vores of-
fentlige sektor, hvor vi ikke værdsætter sundhedspersonalet
tilstrækkeligt. Der er behov for langt mere holdbare løsnin-
ger end det snuptag, som forslaget udgør, men Alternativet
anerkender, at det er bedre end intet. Derfor stemmer Alter-
nativet for forslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af NB):
Til titlen
1)
Titlen
affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om sygedagpenge og
barselsloven
(Genindførelse af ret til uddannelsesløft med forhøjet
dagpengesats på 110 pct. i 2023)«
[Konsekvens af udvidelse af lovforslaget til at omfatte æn-
dring af lov om sygedagpenge og barselsloven]
AX028843
L 128 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet 24/5-23
2714707_0002.png
2
Til § 1
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF, EL og DF):
2)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
Overskriften
før § 97 a affattes således:
»Ret for dagpengemodtagere til tilbud om en
erhvervsuddannelse inden for områder, hvor der er behov
for arbejdskraft«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
3)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 97 a, stk. 1,
indsættes efter »den 31. december
2022«: »og fra og med den 1. juli 2023«, og efter »ret til«
indsættes: »at påbegynde«.«
[Permanentgørelse af ordning fra den 1. juli 2023 og fasthol-
delse af hidtidig positivliste]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af NB):
4)
Efter § 1 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01
I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 1263 af
2. september 2022, som ændret ved § 2 i lov nr. 878 af 21.
juni 2022 og § 2 i lov nr. 295 af 20. marts 2023, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 51, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »tilbud efter § 96« til:
»tilbud efter §§ 96 eller 97 a«.
§ 02
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1391 af 30.
september 2022, som ændret ved lov nr. 343 af 22. marts
2022, § 3 i lov nr. 878 af 21. juni 2022, § 4 i lov nr. 879 af
21. juni 2022 og § 2 i lov nr. 457 af 2. maj 2023, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 36, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »tilbud efter § 96« til:
»tilbud efter §§ 96 eller 97 a«.«
[Syge- og barselsdagpenge til et ledigt medlem af en aner-
kendt arbejdsløshedskasse, der deltager i tilbud efter § 97
a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, skal beregnes
på samme måde, som hvis den pågældende ikke deltog i
tilbuddet]
Til § 3
5)
Tre steder i
stk. 1,
tre steder i
stk. 2
og i
stk. 3
ændres
»dette lovforslags« til: »denne lovs«.
[Sproglig tilretning]
6)
I
stk. 2
ændres »betingelserne i § 97 a i« til: »betingel-
serne i § 97 a, stk. 1 og 2, i«.
[Lovteknisk rettelse]
7)
I
stk. 4, 1. pkt.,
ændres »§ 74 i-n« til: »§§ 75 i-75 n«.
[Lovteknisk rettelse]
8)
I
stk. 4, 1.
og
2. pkt.,
ændres »1. pkt.« til: »stk. 3, 1.
pkt.«
[Lovteknisk rettelse]
9)
Som
stk. 5
indsættes:
»Stk. 5.
For et ledigt medlem af en anerkendt arbejdsløs-
hedskasse, der i perioden fra og med den 1. august 2020 til
og med den 30. juni 2023 er overgået fra deltagelse i tilbud
efter § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats med for-
højet dagpengesats til sygedagpenge eller barselsdagpenge,
og hvor personen fortsat modtager sygedagpenge eller bar-
selsdagpenge, beregnes sygedagpenge eller barselsdagpenge
for perioden fra lovens ikrafttræden på samme måde, som
hvis den pågældende ikke havde deltaget i tilbuddet med
forhøjet dagpengesats, jf. dog sygedagpengelovens § 53
a. Satsen beregnes, som om personen overgik fra dagpenge
til at modtage sygedagpenge eller barselsdagpenge pr. 1. juli
2023.«
[Syge- og barselsdagpenge omberegnes for personer, der
allerede er overgået til disse ydelser fra uddannelsesløft med
forhøjet dagpengesats, så syge- og barselsdagpengene frem-
adrettet beregnes, som om personerne ikke deltog i tilbuddet
og modtog forhøjet dagpengesats ved overgangen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ændres lovforslagets titel, således
at den nu også omfatter ændring af lov om sygedagpenge og
barselsloven.
Til nr. 2
I den gældende lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
har overskriften før § 97 a følgende ordlyd: »Midlertidig
ordning med ret for dagpengemodtagere til tilbud om en
erhvervsuddannelse inden for områder, hvor der er behov
for arbejdskraft«.
Det foreslås, at overskriften affattes således: »Ret for
dagpengemodtagere til tilbud om en erhvervsuddannelse in-
den for områder, hvor der er behov for arbejdskraft«.
Med ændringsforslaget vil det fremgå af overskriften, at
ordningen med uddannelsesløft i § 97 a i loven fremover vil
være en permanent ordning.
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslaget
til nr. 3, hvor det foreslås, at ordningen permanentgøres fra
og med den 1. juli 2023.
Til nr. 3
I lovforslagets § 1, nr. 1, er det foreslået, at den midler-
tidige ordning med uddannelsesløft i § 97 a i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats genindføres i 2023, så dagpen-
gemodtagere, der er fyldt 30 år, og som er ufaglærte eller
faglærte med forældet uddannelse, i perioden fra og med
den 1. juli 2023 til og med den 31. december 2023 har ret
L 128 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet 24/5-23
2714707_0003.png
3
til at påbegynde et uddannelsesløft i form af tilbud om en
erhvervsuddannelse, som fremgår af positivlisten.
Det fremgår af endvidere af lovforslaget, at Beskæftigel-
sesministeriet – i lyset af finanslovsforslaget for 2023 – med
inddragelse af arbejdsmarkedets parter vil revidere positivli-
sten, så den dækker en tredjedel af aktiviteten på erhvervs-
uddannelserne inklusiv sosu-assistentgrunduddannelsen og
uddannelser, der understøtter grøn omstilling på arbejdsmar-
kedet.
Med ændringsforslaget foreslås det, at ordningen med
uddannelsesløft i § 97 a i loven gøres permanent fra og med
den 1. juli 2023.
Dermed vil dagpengemodtagere, der er fyldt 30 år, og
som er ufaglærte eller faglærte med forældet uddannelse, fra
og med den 1. juli 2023 og fremover have ret til at påbegyn-
de et uddannelsesløft i form af tilbud om en erhvervsuddan-
nelse, som fremgår af positivlisten.
Det foreslås, at Beskæftigelsesministeriet ikke reviderer
positivlisten, men at positivlisten i stedet skal omfatte de
uddannelser (trin og specialer), som var omfattet af den
hidtidige positivliste, der var gældende fra og med den 1.
januar 2021 til og med den 31. december 2022.
Dermed vil positivlisten fremover omfatte sosu-assisten-
tuddannelsen og erhvervsuddannelser inden for grønne jobs,
og den vil omfatte uddannelser (trin og specialer), der til-
sammen udgjorde op til 41 pct. af den samlede uddannelses-
aktivitet på erhvervsuddannelserne.
Til nr. 4
Til § 01
Det fremgår af de gældende regler i § 51, stk. 1, 1. pkt.,
i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 1263 af
2. september 2022 med senere ændringer, at sygedagpenge
til et ledigt medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse
udbetales med den sats, som personen på første dag med ret
til sygedagpenge kunne have modtaget pr. dag i arbejdsløs-
hedsdagpenge, hvis den pågældende ikke havde været syg,
jf. dog stk. 2 og 3 og § 53 a.
Det fremgår af § 51, stk. 2, 1. pkt., i lov om sygedagpen-
ge, at sygedagpenge til et ledigt medlem af en anerkendt
arbejdsløshedskasse, der deltager i tilbud efter § 96 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, er omfattet af den midlertidi-
ge ordning om arbejdsfordeling, jf. § 53, stk. 25, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., eller har ret til at modtage
arbejdsløshedsdagpenge med satsen efter § 48, stk. 8, i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v., dog beregnes efter stk. 1
på samme måde, som hvis den pågældende ikke deltog i
tilbuddet eller arbejdsfordelingen eller ikke havde ret til at
modtage arbejdsløshedsdagpenge med satsen efter § 48, stk.
8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det betyder, at en ledig, der deltager i tilbud om en
erhvervsuddannelse via uddannelsesløftet eller er omfattet
af arbejdsfordeling, får udbetalt sygedagpengene under syg-
dom med samme beløb, som hvis medlemmet ikke deltog i
tilbud om en erhvervsuddannelse via uddannelsesløftet eller
var omfattet af arbejdsfordeling. Det gælder, uanset om den
ledige under deltagelse i tilbuddet eller arbejdsfordelingen
modtager en ydelse, der er højere eller lavere end den sats,
som medlemmet ville have fået udbetalt dagpenge med, hvis
medlemmet ikke deltog i tilbuddet eller i arbejdsfordelingen.
I lovforslagets § 1, nr. 1, er det foreslået, at den midler-
tidige ordning med ret til uddannelsesløft med forhøjet dag-
pengesats på 110 pct. i form af ret til tilbud om en erhvervs-
uddannelse i § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
genindføres i 2023, så den også skal gælde i perioden fra
og med den 1. juli 2023 til og med den 31. december
2023. Dagpengemodtageren skal påbegynde tilbuddet under
ordningen senest den 31. december 2023.
Det er ikke hensigten, at en person, som er omfattet af
reglerne om uddannelsesløft, og som derved efter forslaget
vil kunne modtage dagpenge med et beløb, som overstiger
dagpengenes højeste beløb, ved sygdom skal kunne få udbe-
talt sygedagpenge med denne højere dagpengesats.
Det foreslås derfor, at i sygedagpengelovens § 51, stk. 2,
1. pkt., ændres tilbud efter § 96 til tilbud efter §§ 96 eller 97
a.
Ændringsforslaget betyder, at en person, som er omfattet
af reglerne om uddannelsesløft, ved sygdom skal have ud-
betalt sygedagpenge med den sats, som personen på første
dag med ret til sygedagpenge kunne have modtaget pr. dag
i arbejdsløshedsdagpenge, hvis den pågældende ikke havde
været syg og ikke havde været omfattet af reglerne om
uddannelsesløft.
Til § 02
Det fremgår af de gældende regler i § 36, stk. 1, i barsels-
loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1391 af 30. september 2022
med senere ændringer, at barselsdagpenge til et ledigt med-
lem af en anerkendt arbejdsløshedskasse udbetales med den
sats, som personen på første dag med ret til barselsdagpenge
pr. dag kunne have modtaget i arbejdsløshedsdagpenge, hvis
den pågældende ikke havde modtaget dagpenge efter denne
lov, jf. dog stk. 2 og 3.
Det fremgår af § 36, stk. 2, 1. pkt., i barselsloven, at bar-
selsdagpenge til et ledigt medlem af en anerkendt arbejds-
løshedskasse, der deltager i tilbud efter § 96 i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, er omfattet af den midlertidige
ordning om arbejdsfordeling, jf. § 53, stk. 25, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., eller har ret til at modtage
arbejdsløshedsdagpenge med satsen efter § 48, stk. 8, i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v., dog beregnes efter stk. 1
på samme måde, som hvis den pågældende ikke deltog i
tilbuddet eller arbejdsfordelingen eller ikke havde ret til at
modtage arbejdsløshedsdagpenge med satsen efter § 48, stk.
8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det betyder, at en ledig, der deltager i tilbud om en
erhvervsuddannelse via uddannelsesløftet eller er omfattet af
arbejdsfordeling, får udbetalt barselsdagpenge under fravær
efter barselsloven med samme beløb, som hvis medlemmet
ikke deltog i tilbud om en erhvervsuddannelse via uddan-
nelsesløftet eller var omfattet af arbejdsfordeling. Det gæl-
der, uanset om den ledige under deltagelse i tilbuddet eller
arbejdsfordelingen modtager en ydelse, der er højere eller
lavere end den sats, som medlemmet ville have fået udbetalt
dagpenge med, hvis medlemmet ikke deltog i tilbuddet eller
i arbejdsfordelingen.
L 128 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet 24/5-23
2714707_0004.png
4
I lovforslagets § 1, nr. 1, er det foreslået, at den midler-
tidige ordning med ret til uddannelsesløft med forhøjet dag-
pengesats på 110 pct. i form af ret til tilbud om en erhvervs-
uddannelse i § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
genindføres i 2023, så den også skal gælde i perioden fra
og med den 1. juli 2023 til og med den 31. december
2023. Dagpengemodtageren skal påbegynde tilbuddet under
ordningen senest den 31. december 2023.
Det er ikke hensigten, at en person, som er omfattet af
reglerne om uddannelsesløft, og som derved efter forslaget
vil kunne modtage dagpenge med et beløb, som overstiger
dagpengenes højeste beløb, ved barsel skal kunne få udbe-
talt sygedagpenge med denne højere dagpengesats.
Det foreslås, at i § 36, stk. 2, 1. pkt., ændres tilbud efter §
96 til tilbud efter §§ 96 eller 97 a.
Ændringsforslaget betyder, at en person, som er omfattet
af reglerne om uddannelsesløft, ved barsel skal have udbe-
talt barselsdagpenge med den sats, som personen på første
dag med ret til barselsdagpenge kunne have modtaget pr.
dag i arbejdsløshedsdagpenge, hvis den pågældende ikke
havde været på barsel og ikke havde været omfattet af reg-
lerne om uddannelsesløft.
Til nr. 5
I forslaget til § 3 benyttes udtrykket »dette lovforslags«
tre steder i stk. 1, tre steder i stk. 2, og et sted i stk. 3. Dette
er ikke den korrekte terminologi, og det foreslås derfor, at
det ændres til »denne lovs«.
Ændringen har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 6
I forslaget til § 3, stk. 2, henvises der til, at tilbuddet skal
opfylde betingelserne i § 97 a i lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats. Henvisningen er ikke korrekt, idet der alene skal
henvises til § 97 a, stk. 1 og 2, i loven, hvoraf betingelserne
om tilbuddet fremgår.
Det foreslås derfor, at der i stedet henvises til § 97 a, stk.
1 og 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Ændringen har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 7
I forslaget til § 3, stk. 4, 1. pkt., henvises til § 74 i-n i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Henvisningen er ikke
korrekt, idet der skal henvises til reglerne om særlig lånemu-
lighed i forbindelse med uddannelsesløft, som fremgår af §§
75 i-75 n i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det foreslås derfor, at der i stedet henvises til §§ 75 i-75
n i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Ændringen har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 8
I forslaget til § 3, stk. 4, 1. og 2. pkt., henvises til 1.
pkt. Henvisningen er ikke korrekt, idet der skal henvises til
reglerne om opgørelse af differencen af den hidtil udbetalte
dagpengesats og den sats, som efter forslaget til § 3, stk. 3,
1. pkt., skal opgøres efter § 48 a, stk. 3, i lov om arbejdsløs-
hedsforsikring m.v.
Det foreslås derfor, at der begge steder i stedet henvises
til stk. 3, 1. pkt.
Ændringen har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 9
Det foreslås i stk. 5, at for et ledigt medlem af en aner-
kendt arbejdsløshedskasse, der i perioden fra og med den
1. august 2020 til og med den 30. juni 2023 er overgået
fra deltagelse i tilbud efter § 97 a i lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats med forhøjet dagpengesats til sygedagpenge
eller barselsdagpenge, og hvor personen fortsat modtager
sygedagpenge eller barselsdagpenge, beregnes henholdsvis
sygedagpenge og barselsdagpenge for perioden fra lovens
ikrafttræden på samme måde, som hvis den pågældende ik-
ke havde deltaget i tilbuddet med forhøjet dagpengesats, jf.
dog sygedagpengelovens § 53 a. Satsen beregnes, som om
personen overgik fra dagpenge til at modtage sygedagpenge
eller barselsdagpenge pr. 1. juli 2023.
Ændringsforslaget betyder, at personer, der, siden reg-
lerne om uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats blev
indført den 1. august 2020, er begyndt i et igangværende
forløb med sygedagpenge eller barselsdagpenge, fra lovens
ikrafttræden vil få ret til at få beregnet henholdsvis syge-
og barselsdagpenge på samme måde, som hvis den pågæl-
dende ikke havde deltaget i tilbuddet med forhøjet dagpen-
gesats. Det vil sige at personens syge- eller barselsdagpenge
for perioden fra og med den 1. juli 2023 som udgangspunkt
skal beregnes ud fra den almindelige dagpengesats, selv om
personen kommer fra uddannelsesløft med ret til forhøjet
dagpengesats.
Det betyder endvidere, at kommunen skal foretage en ny
beregning for sådanne personer, for så vidt angår sygedag-
penge, og Udbetaling Danmark skal foretage en ny bereg-
ning for sådanne personer, for så vidt angår barselsdagpen-
ge.
Et eksempel er, en person, der i august 2022 påbegyndte
et tilbud efter § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
og som dermed fik ret til at få udbetalt forhøjet dagpenge-
sats med 110 pct. af den almindelige dagpengesats. Personen
overgik i marts 2023 til at modtage barselsdagpenge fra
Udbetaling Danmark. Hvis personen pr. 1. juli 2023 fortsat
er på barsel med ret til barselsdagpenge, ændrer Udbetaling
Danmark for perioden fra og med den 1. juli 2023 bereg-
ningen og udbetalingen af personens barselsdagpenge. Det
skal bemærkes, at personen kan have ret til efterbetaling
af barselsdagpenge, for så vidt angår perioden indtil lovens
ikrafttræden.
Det skal endvidere bemærkes, at hvis kommunen eller
Udbetaling Danmark ikke når at ændre en beregning inden
en eventuel næste udbetaling, vil et for meget udbetalt beløb
kun kunne kræves tilbagebetalt, i det omfang de almindelige
betingelser for tilbagebetaling er opfyldt. Kommunen eller
Udbetaling Danmark efterudbetaler et for lidt udbetalt be-
løb.
Satsen vil skulle beregnes, som om personen overgik fra
dagpenge til at modtage syge- eller barselsdagpenge pr. 1.
juli 2023. Det gælder, uanset om personen f.eks. ikke længe-
re ville have ret til dagpenge på tidspunktet for beregningen.
L 128 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Betænkning afgivet 24/5-23
2714707_0005.png
5
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. maj 2023 og var til
1. behandling den 9. maj 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 27.
april 2023 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –
141. Den 3. maj 2023 sendte beskæftigelsesministeren en li-
gestillingvurdering af lovforslaget, og den 4. maj 2023 send-
te beskæftigelsesministeren høringssvarene og et høringsno-
tat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 14 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret. Der udestår 1 svar, som forventes
besvaret inden 2. behandling.
Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S)
Leif Lahn Jensen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Eva Kjer Hansen (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Hans Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Jeppe Søe (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle Bonnesen (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Astrid Carøe (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1