Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 128 Bilag 5
Offentligt
Ændringsforslag
Til
Forslag til
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(Genindførelse af ret til uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i
2023)
(L 128)
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af:
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
sygedagpenge og barselsloven
(Genindførelse af ret til uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i
2023)«.
[Konsekvens af udvidelse af lovforslaget til at omfatte ændring af lov om
sygedagpenge og barselsloven]
Nye paragraffer
2)
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 01
I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 1263 af 2. september 2022, som
ændret ved § 2 i lov nr. 878 af 21. juni 2022 og § 2 i lov nr. 295 af 20. marts 2023,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 51, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »tilbud efter § 96« til: »tilbud efter §§ 96 eller 97
a«.
L 128 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
§ 02
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1391 af 30. september 2022, som ændret
ved lov nr. 343 af 22. marts 2022, § 3 i lov nr. 878 af 21. juni 2022, § 4 i lov nr.
879 af 21. juni 2022 og § 2 i lov nr. 457 af 2. maj 2023, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 36, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »tilbud efter § 96« til: »tilbud efter §§ 96 eller 97
a«.«
[Syge- og barselsdagpenge til et ledigt medlem af en anerkendt
arbejdsløshedskasse, der deltager i tilbud efter § 97 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, skal beregnes på samme måde, som hvis den pågældende
ikke deltog i tilbuddet]
Til § 3
3)
Tre steder i
stk. 1,
tre steder i
stk. 2
og et sted i
stk. 3
ændres »dette lovforslags«
til: »denne lovs«.
[Sproglig tilretning]
4)
I
stk. 2
ændres »betingelserne i § 97 a« til: »betingelserne i § 97 a, stk. 1 og 2«.
[Rettelse af fejl]
5)
I
stk. 4, 1. pkt.,
ændres »§ 74 i-n« til: »§§ 75 i-75 n«.
[Rettelse af fejl]
6)
I
stk. 4, 1.
og
2. pkt.,
ændres »1. pkt.« til: »stk. 3, 1. pkt.«.
[Rettelse af fejl]
L 128 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
7)
Som
stk. 5
indsættes:
»Stk.
5.
For et ledigt medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse, der i perioden
fra og med den 1. august 2020 til og med den 30. juni 2023 er overgået fra
deltagelse i tilbud efter § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats med
forhøjet dagpengesats til sygedagpenge eller barselsdagpenge, og hvor personen
fortsat modtager sygedagpenge eller barselsdagpenge, beregnes sygedagpenge
eller barselsdagpenge for perioden fra lovens ikrafttræden på samme måde, som
hvis den pågældende ikke havde deltaget i tilbuddet med forhøjet dagpengesats,
jf. dog sygedagpengelovens § 53 a. Satsen beregnes, som om personen overgik fra
dagpenge til at modtage sygedagpenge eller barselsdagpenge pr. 1. juli 2023.«
[Omberegning af syge- og barselsdagpenge for personer, der allerede er overgået
dertil fra uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats, så syge- henholdsvis
barselsdagpengene fremadrettet beregnes, som om personerne ikke deltog i
tilbuddet og modtog forhøjet dagpengesats ved overgangen]
L 128 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ændres lovforslagets titel, således at den nu også omfatter
ændring af lov om sygedagpenge og barselsloven.
Til nr. 2
Til § 01
Det fremgår af de gældende regler i § 51, stk. 1, 1. pkt., i lov om sygedagpenge,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1263 af 2. september 2022 med senere ændringer, at
sygedagpenge til et ledigt medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse udbetales
med den sats, som personen på første dag med ret til sygedagpenge kunne have
modtaget pr. dag i arbejdsløshedsdagpenge, hvis den pågældende ikke havde
været syg, jf. dog stk. 2 og 3 og § 53 a.
Det fremgår af § 51, stk. 2, 1. pkt., i lov om sygedagpenge, at sygedagpenge til et
ledigt medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse, der deltager i tilbud efter § 96
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, er omfattet af den midlertidige ordning
om arbejdsfordeling, jf. § 53, stk. 25, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., eller
har ret til at modtage arbejdsløshedsdagpenge med satsen efter § 48, stk. 8, i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v., beregnes dog efter stk. 1 på samme måde, som
hvis den pågældende ikke deltog i tilbuddet eller arbejdsfordelingen eller ikke
havde ret til at modtage arbejdsløshedsdagpenge med satsen efter § 48, stk. 8, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det betyder, at en ledig, der deltager i tilbud om en erhvervsuddannelse via
uddannelsesløftet eller er omfattet af arbejdsfordeling, får udbetalt
sygedagpengene under sygdom med samme beløb, som hvis medlemmet ikke
deltog i tilbud om en erhvervsuddannelse via uddannelsesløftet eller var omfattet
af arbejdsfordeling. Det gælder, uanset om den ledige under deltagelse i tilbuddet
eller arbejdsfordelingen modtager en ydelse, der er højere eller lavere end den
sats, som medlemmet ville have fået udbetalt dagpenge med, hvis medlemmet
ikke deltog i tilbuddet eller i arbejdsfordelingen.
I lovforslagets § 1, nr. 1, er det foreslået, at den midlertidige ordning med ret til
uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i form af ret til tilbud om
en erhvervsuddannelse i § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
genindføres i 2023, så den også skal gælde i perioden fra og med den 1. juli 2023
til og med den 31. december 2023. Dagpengemodtageren skal påbegynde
tilbuddet under ordningen senest den 31. december 2023.
Det er ikke hensigten, at en person, som er omfattet af reglerne om
uddannelsesløft, og som derved efter forslaget vil kunne modtage dagpenge med
et beløb, som overstiger dagpengenes højeste beløb, ved sygdom skal kunne få
udbetalt sygedagpenge med denne højere dagpengesats.
L 128 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås, at i sygedagpengelovens
§ 51, stk. 2, 1. pkt.,
ændres tilbud efter § 96
til tilbud efter §§ 96 eller 97 a.
Ændringsforslaget betyder, at en person, som er omfattet af reglerne om
uddannelsesløft, ved sygdom skal have udbetalt sygedagpenge med den sats, som
personen på første dag med ret til sygedagpenge kunne have modtaget pr. dag i
arbejdsløshedsdagpenge, hvis den pågældende ikke havde været syg og ikke
havde været omfattet af reglerne om uddannelsesløft.
Til § 02
Det fremgår af de gældende regler i § 36, stk. 1, i barselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1391 af 30. september 2022 med senere ændringer, at
barselsdagpenge til et ledigt medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse
udbetales med den sats, som personen på første dag med ret til barselsdagpenge
pr. dag kunne have modtaget i arbejdsløshedsdagpenge, hvis den pågældende ikke
havde modtaget dagpenge efter denne lov, jf. dog stk. 2 og 3.
Det fremgår af § 36, stk. 2, 1. pkt., i barselsloven at barselsdagpenge til et ledigt
medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse, der deltager i tilbud efter § 96 i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, er omfattet af den midlertidige ordning om
arbejdsfordeling, jf. § 53, stk. 25, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., eller har
ret til at modtage arbejdsløshedsdagpenge med satsen efter § 48, stk. 8, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., beregnes dog efter stk. 1 på samme måde, som hvis
den pågældende ikke deltog i tilbuddet eller arbejdsfordelingen eller ikke havde
ret til at modtage arbejdsløshedsdagpenge med satsen efter § 48, stk. 8, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det betyder, at en ledig, der deltager i tilbud om en erhvervsuddannelse via
uddannelsesløftet eller er omfattet af arbejdsfordeling, får udbetalt
barselsdagpenge under fravær efter barselsloven med samme beløb, som hvis
medlemmet ikke deltog i tilbud om en erhvervsuddannelse via uddannelsesløftet
eller var omfattet af arbejdsfordeling. Det gælder, uanset om den ledige under
deltagelse i tilbuddet eller arbejdsfordelingen modtager en ydelse, der er højere
eller lavere end den sats, som medlemmet ville have fået udbetalt dagpenge med,
hvis medlemmet ikke deltog i tilbuddet eller i arbejdsfordelingen.
I lovforslagets § 1, nr. 1, er det foreslået, at den midlertidige ordning med ret til
uddannelsesløft med forhøjet dagpengesats på 110 pct. i form af ret til tilbud om
en erhvervsuddannelse i § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
genindføres i 2023, så den også skal gælde i perioden fra og med den 1. juli 2023
til og med den 31. december 2023. Dagpengemodtageren skal påbegynde
tilbuddet under ordningen senest den 31. december 2023.
Det er ikke hensigten, at en person, som er omfattet af reglerne om
uddannelsesløft, og som derved efter forslaget vil kunne modtage dagpenge med
et beløb, som overstiger dagpengenes højeste beløb, ved barsel skal kunne få
udbetalt sygedagpenge med denne højere dagpengesats.
L 128 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås, at i
§ 36, stk. 2, 1. pkt.,
ændres tilbud efter § 96 til tilbud efter §§ 96
eller 97 a.
Ændringsforslaget betyder, at en person, som er omfattet af reglerne om
uddannelsesløft, ved barsel skal have udbetalt barselsdagpenge med den sats, som
personen på første dag med ret til barselsdagpenge kunne have modtaget pr. dag i
arbejdsløshedsdagpenge, hvis den pågældende ikke havde været på barsel og ikke
havde været omfattet af reglerne om uddannelsesløft.
Til nr. 3
I forslaget til § 3
benyttes udtrykket ”dette lovforslags…”
tre steder i stk. 1, tre
steder i stk. 2, og et sted i stk. 3.
Dette er ikke den korrekte terminologi, og det foreslås derfor, at dette ændres til
”denne lovs”.
Ændringen har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 4
I forslaget til § 3, stk. 2, henvises der til, at tilbuddet skal opfylde betingelserne i
§ 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Henvisningen er ikke korrekt, idet der alene skal henvises til § 97 a, stk. 1 og 2, i
loven, hvoraf betingelserne om tilbuddet fremgår.
Det foreslås derfor, at der i stedet henvises til § 97 a, stk. 1 og 2, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Ændringen har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 5
I forslaget til § 3, stk. 4, 1. pkt., henvises til § 74 i-n, i lov om arbejdsløsheds-
forsikring m.v.
Henvisningen er ikke korrekt, idet der skal henvises til reglerne om særlig
lånemulighed i forbindelse med uddannelsesløft, som fremgår af §§ 75 i-75 n, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det foreslås derfor, at der i stedet henvises til §§ 75 i-75 n, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
L 128 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Ændringen har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 6
I forslaget til § 3, stk. 4, 1. og 2. pkt., henvises til 1. pkt.
Henvisningen er ikke korrekt, idet der skal henvises til reglerne om opgørelse af
differencen af den hidtil udbetalte dagpengesats og den sats, som efter forslaget til
§ 3, stk. 3, 1. pkt., skal opgøres efter § 48 a, stk. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring mv.
Det foreslås derfor, at der begge steder i stedet henvises til stk. 3, 1. pkt.
Ændringen har ingen indholdsmæssig betydning.
Til nr. 7
Det foreslås i
stk. 5,
at for et ledigt medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse,
der i perioden fra og med den 1. august 2020 til og med den 30. juni 2023 er
overgået fra deltagelse i tilbud efter § 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
med forhøjet dagpengesats til sygedagpenge eller barselsdagpenge, og hvor
personen fortsat modtager sygedagpenge eller barselsdagpenge, beregnes
sygedagpenge eller henholdsvis barselsdagpenge for perioden fra lovens
ikrafttræden på samme måde, som hvis den pågældende ikke havde deltaget i
tilbuddet med forhøjet dagpengesats, jf. dog sygedagpengelovens § 53 a. Satsen
beregnes, som om personen overgik fra dagpenge til at modtage sygedagpenge
eller barselsdagpenge pr. 1. juli 2023.
Ændringsforslaget betyder, at personer, der siden reglerne om uddannelsesløft
med forhøjet dagpengesats blev indført den 1. august 2020, er begyndt i et
igangværende forløb med sygedagpenge eller barselsdagpenge, fra lovens
ikrafttræden vil få ret til at få beregnet syge- henholdsvis barselsdagpenge på
samme måde, som hvis den pågældende ikke havde deltaget i tilbuddet med
forhøjet dagpengesats. Dvs. at personens syge- eller barselsdagpenge for perioden
fra og med den 1. juli 2023 som udgangspunkt skal beregnes ud fra den
almindelige dagpengesats, selvom personen kommer fra uddannelsesløft med ret
til forhøjet dagpengesats.
Det betyder endvidere, at kommunen skal foretage en ny beregning for sådanne
personer for så vidt angår sygedagpenge, og Udbetaling Danmark skal foretage en
ny beregning for sådanne personer for så vidt angår barselsdagpenge.
L 128 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
F.eks. en person, der i august 2022 påbegyndte et tilbud efter § 97 a i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats og som dermed fik ret til at få udbetalt forhøjet
dagpengesats med 110 pct. af den almindelige dagpengesats. Personen overgik i
marts 2023 til at modtage barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark. Hvis
personen pr. 1. juli 2023 fortsat er på barsel med ret til barselsdagpenge, ændrer
Udbetaling Danmark for perioden fra og med den 1. juli 2023 beregningen og
udbetalingen af personens barselsdagpenge. Det skal bemærkes, at personen kan
have ret til efterbetaling af barselsdagpenge for så vidt angår perioden indtil
lovens ikrafttræden.
Det skal endvidere bemærkes, at hvis kommunen eller Udbetaling Danmark ikke
når at ændre en beregning inden en eventuel næste udbetaling, vil et for meget
udbetalt beløb kun kunne kræves tilbagebetalt i det omfang, de almindelige
betingelser for tilbagebetaling er opfyldt. Kommunen eller Udbetaling Danmark
efterudbetaler et for lidt udbetalt beløb.
Satsen vil skulle beregnes, som om personen overgik fra dagpenge til at modtage
syge- eller barselsdagpenge pr. 1. juli 2023. Det gælder, uanset om personen f.eks.
ikke længere ville have ret til dagpenge på tidspunktet for beregningen.