Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 127 Bilag 6
Offentligt
2715324_0001.png
Til lovforslag nr.
L 127
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 25. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af investeringsscreeningsloven og lov om
Klagenævnet for Udbud
(Udvidet screening af kontrakter vedrørende etablering, medejerskab og drift af energiøen i Nordsøen og præcisering
af Klagenævnet for Udbuds kompetence og indførelse af bemyndigelsesbestemmelse vedrørende administration af EU’s
økonomiske sanktioner over for tredjelande vedrørende offentlige kontrakter)
[af erhvervsministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 9 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, SF, DD, LA, KF og
EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (RV) vil ved 2. behandling rede-
gøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede ændrings-
forslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede æn-
dringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (ALT) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede æn-
dringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget bemærker, at mens
Alternativet støtter intentionen i lovforslaget om grundig
screening af investeringer i kritisk infrastruktur, så vækker
det bekymring, at så mange høringssvar fra diverse interes-
senter afspejler en generel utilfredshed med lovforslaget,
herunder en række uklarheder i forhold til lovforslagets
anvendelsesområde samt en række af de i lovforslaget inde-
holdte begreber som f.eks. kritisk infrastruktur.
Alternativet bemærker endvidere, at der i høringssvarene
rejses kritik af de vidtgående bemyndigelser, der gives til
ministeren. Alternativets medlem tilslutter sig denne kritik
med den tilføjelse, at Alternativet i øvrigt finder, at kompe-
tence i sager af væsentlig national interesse i videst muligt
omfang bør holdes i Folketinget, og derfor som udgangs-
punkt ikke bør delegeres til ministeren.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, M, SF, DD,
LA, KF, EL og ALT):
Til titlen
1)
I
undertitlen
ændres »og præcisering« til: », udvidel-
se«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 1
2)
I det under
nr. 7
foreslåede
kapitel 2 a
ændres i
§ 9 a
»,
der indgås« til: »og indgås«.
[Lovteknisk ændring]
AX028870
L 127 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 25/5-23
2715324_0002.png
2
3)
I det under
nr. 7
foreslåede
kapitel 2 a
ændres i
§ 9 b,
stk. 2,
»datoen« til: »tidspunktet«.
[Lovteknisk ændring]
4)
I det under
nr. 10
foreslåede
kapitel 3 a
affattes
§ 14 a,
stk. 1, 1. pkt.,
således:
»Erhvervsstyrelsen træffer afgørelse om tilladelse i sager
indgivet efter §§ 5, 7, 9 a eller 9 b og godkendelse af anmel-
delser i sager indgivet efter §§ 10 eller 11, hvis det ansøgte
eller anmeldte forhold ikke kan udgøre en trussel mod den
nationale sikkerhed eller offentlige orden.«
[Lovteknisk ændring]
5)
I det under
nr. 10
foreslåede
kapitel 3 a
ændres i
§ 14
b, stk. 5,
»anmeldelsen er fuldstændig« til: »anmeldelsen er
fuldstændigt oplyst«.
[Lovteknisk ændring]
6)
I det under
nr. 10
foreslåede
kapitel 3 a
udgår i
§ 14 c,
stk. 1,
»i Danmark«.
[Lovteknisk ændring]
7)
I det under
nr. 10
foreslåede
kapitel 3 a
ændres i
§ 14 c, stk. 3,
»kan Erhvervsstyrelsen kræve oplysninger
om navn, kontaktoplysninger og juridisk repræsentant for
underleverandører, der forventes anvendt til opfyldelse af
kontrakten« til: »kan Erhvervsstyrelsen for underleverandø-
rer, der forventes anvendt til opfyldelse af kontrakten, kræve
oplysning om navn, kontaktoplysninger og oplysning om
juridisk repræsentant«.
[Præcisering]
8)
I det under
nr. 10
foreslåede
kapitel 3 a
ændres i
§ 14
c, stk. 7,
»tilladelse eller anmeldelse« til: »ansøgning om
tilladelse og anmeldelse om godkendelse«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
9)
Stk. 3
affattes således:
»Stk. 3.
Regler fastsat i medfør af § 8, stk. 5, og § 12,
stk. 6, i investeringsscreeningsloven, lov nr. 842 af 10. maj
2021, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
regler udstedt i medfør af investeringsscreeningslovens § 14
c, stk. 6, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 10.«
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringen er en konsekvensrettelse, som følge af at lov-
forslaget omhandler en udvidelse og ikke blot præcisering
af Klagenævnet for Udbuds kompetence. Denne ændring vil
dermed bringe overskriften i overensstemmelse med lovbe-
mærkningerne.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk ændring. I det foreslåede
§ 9 a, stk. 1, foreslås det at ændre »,der indgås« til »og ind-
gås«, så det tydeliggøres, at bestemmelsen alene finder an-
vendelse på kontrakten, hvis kontrakten vedrører etablering,
medejerskab og drift af en energiø placeret i den eksklusive
økonomiske zone i Nordsøen og indgås i henhold til lov om
projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen.
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk ændring. I det foreslåede § 9
b, stk. 2, foreslås det at ændre »datoen« til »tidspunktet« for
at tydeliggøre, at ansøgninger efter § 9 b ikke skal indgives
på en bestemt dato, men i stedet indgives på et tidspunkt,
som fastsættes af erhvervsministeren. Det foreslåede i § 9
b, stk. 2, adskiller sig fra § 9 a i forhold til ansøgnings-
tidspunktet, idet det er erhvervsministeren, der fastsætter
tidspunktet for indgivelse af ansøgninger efter § 9 b, stk.
1, hvorimod tidspunktet for indgivelse af en ansøgning ef-
ter det foreslåede § 9 a vil kunne ske fra det tidspunkt,
hvor ordregiveren har udpeget kontraktparten som vinder
af udbuddet, og inden kontrakten endeligt indgås. Der hen-
vises til de specielle bemærkninger til det foreslåede § 9
a. Erhvervsministerens beslutning om, at alle deltagere i ud-
buddet skal ansøge om tilladelse hos Erhvervsstyrelsen, her-
under orienteres om tidspunktet for indgivelse af ansøgning,
bør indarbejdes i ordregiverens udbudsmateriale og fremgå
af udbudsbekendtgørelsen, når denne offentliggøres. Enhver
potentiel deltager vil således være bekendt med, at der skal
ansøges om tilladelse hos Erhvervsstyrelsen på et fastsat
tidspunkt.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk ændring. Det foreslåede
§ 14 a, stk. 1, 1. pkt., foreslås affattet, så det tydeligere
fremgår, at Erhvervsstyrelsen træffer afgørelse om tilladelse
i sager indgivet efter §§ 5, 7, 9 a eller 9 b eller godkendelse
af anmeldelser i sager indgivet efter §§ 10 eller 11.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk ændring. I det foreslåede
§ 14 b, stk. 5, foreslås der en sproglig præcisering, således
at tidsfristen på 45 dage i fase 1 regnes fra Erhvervsstyrel-
sens meddelelse om, at ansøgningen eller anmeldelsen er
fuldstændigt oplyst. Dette vil svare til formuleringerne § 14
b, stk. 2, 2. pkt., og stk. 3, 3. pkt., hvor der henvises til en
fuldstændigt oplyst ansøgning eller anmeldelse.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk ændring. I det foreslåede
§ 14 c, stk. 1, foreslås, at
»i
Danmark« udgår. Det fremgår
af investeringsscreeningslovens § 1, stk. 1, som foreslås
ændret med den foreslåede § 1, nr. 2, at formålet med loven
er at forhindre, at udenlandske direkte investeringer, særli-
ge økonomiske aftaler og kontrakter vedrørende etablering,
medejerskab og drift af energiøen i Nordsøen kan udgøre en
trussel mod den nationale sikkerhed eller offentlige orden i
Danmark. For at gøre loven mere læsevenlig anvendes ord-
lyden
»trusler
mod den nationale sikkerhed eller offentlige
orden« øvrige steder i loven, idet der herved i overensstem-
melse med lovens formålsparagraf forstås trusler mod den
nationale sikkerhed eller offentlige orden i Danmark. Det
L 127 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 25/5-23
2715324_0003.png
3
foreslås derfor, at der ikke henvises til
»i
Danmark« i § 14 c,
stk. 1.
Til nr. 7
Der er tale om en præcisering af bestemmelsen. Det fore-
slås i § 14 c, stk. 3, at
»for
underleverandører« placeres
forrest i sætningen, så det tydeligt fremgår, at kravet om at
oplyse navn, kontaktoplysninger og juridisk repræsentation
gælder i forhold til underleverandører, som kontraktparten
eller deltageren forventer at anvende som led i opfyldelsen
af kontrakten.
Til nr. 8
Der er tale om en lovteknisk ændring. Det foreslås i § 14
c, stk. 7, at ændre »tilladelse eller anmeldelse« til »ansøg-
ning om tilladelse eller anmeldelse om godkendelse«.
Med det foreslåede præciseres det, at Erhvervsstyrelsen
kan fastsætte regler om betaling af gebyr for administratio-
nen af reglerne om ansøgning om tilladelse eller anmeldelse
om godkendelse efter loven.
Til nr. 9
Der er tale om en præcisering af bestemmelsen. Med den
nye affattelse præciseres det, at gældende regler forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i med-
før af investeringsscreeningslovens § 14 c, stk. 6, som affat-
tet ved denne lov § 1, nr. 10, hvorefter Erhvervsstyrelsen
kan fastsætte nærmere regler om procedurer for ansøgning
og anmeldelse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. maj 2023 og var til
1. behandling den 11. maj 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Teknisk gennemgang
Erhvervsministeren og embedsmænd fra Erhvervsmini-
steriet har den 25. maj 2023 foretaget en teknisk gennem-
gang af lovforslaget over for udvalget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 15. marts
2023 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
85. Den 3. maj 2023 sendte erhvervsministeren høringssva-
rene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anne Paulin (S) Frederik Vad (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Fie Hækkerup (S) Kim Aas (S)
Lea Wermelin (S) Per Husted (S) Hans Andersen (V)
fmd.
Anni Matthiesen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Linea Søgaard-Lidell (V) Henrik Frandsen (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Dennis Flydtkjær (DD) Susie Jessen (DD)
Lars-Christian Brask (LA)
nfmd.
Steffen W. Frølund (LA) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Pernille Vermund (NB) Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Sigurd Agersnap (SF)
Pelle Dragsted (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
50
23
16
15
14
14
10
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
3
1
1
1
1
L 127 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 25/5-23
2715324_0004.png
4
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
9
7
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1