Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 126 Bilag 1
Offentligt
2700532_0001.png
Til adressaterne
30. marts 2023
Sag
/ 2023-4771
Høringsliste til udkast til
forslag til lov om ændring af lov om likvidi-
ERHVERVSSTY RELSEN
tetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energi-
regninger og til energiintensive virksomheder m.v.
Advokatrådet - Advokatsamfundet
Akademikerne
Akademisk Arkitektforening
Affald Plus
AffaldVarme Aarhus
Aluminium Danmark
Ankenævnet på Energiområdet
Andel
Antenneforeningen Vejen
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Arbejdstilsynet
ARI (Affald- og ressourceindustrien under DI)
Asfaltindustrien
BAT-kartellet
Better Energy
Billund Vand A/S
Biobrændselsforeningen
Biofos A/S
Blik- og Rørarbejderforbundet
Borger
Brancheforeningen Dansk Luftfart
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
Brancheforeningen for Skov, Have og Park-Forretninger
Brancheforeningen for Små- og Mellemstore Vindmøller
Brintbranchen
Brunata
Bryggeriforeningen
Bornholms Energi og Forsyning (BEOF)
Bopa Law
Business Danmark
Bygge-, Anlægs- og Trækartellet (BATT-kartellet)
Byggecentrum
Bygningssagkyndige & Energikonsulenter
Bærebro A/S
Byggeskadefonden
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
E-post
35 29 10 00
[email protected]
CVR-nr 10 15 08 17
www.erst.dk
ERHVERVSMINISTERIET
L 126 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2/7
C4
Carbon Capture Cluster Copenhagen
Crossbridge Energy Fredericia
Center for Electric Power and Energy (DTU)
CEPOS
Cerius
Cevea
Clean Energy Invest ApS
CTR
CO-industri
Concito
COWI
Copenhagen Infrastructure Partners
Copenhagen Merchants
ADB(Association Dansk Biobrændsel)
DAKOFA
Dana Petroleum
DANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond)
DANICA RESOURCES APS
Danske halmleverandører
Danmarks Almene Boliger (BL)
Danmarks Fiskeriforening
Danmarks Frie Autocampere
Danmarks Jordbrugsforskning
Danmarks Jægerforbund
Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Rederiforening
Danmarks Skibskredit
Danmarks Vindmølleforening
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
Danoil Exploration A/S
Dansk Affaldsforening
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
Dansk Biotek
Dansk Byggeri
Danske Bygningscenter
Dansk Center for Lys
Dansk Ejendomsmæglerforening
Dansk Energi
Dansk Erhverv
Dansk Facilities Management (DFM)
Dansk Fjernvarme
Dansk Gartneri
Dansk Gas Forening
Dansk Gasteknisk Center (DGC)
Dansk Industri
Dansk Landbrugsrådgivning
Dansk Maskinhandlerforening
Dansk Metal
Dansk Methanolforening
L 126 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3/7
Dansk Miljøteknologi
Dansk Ornitologisk Forening
Dansk Producentansvarssystem
Dansk Retursystem A/S
Dansk Shell A/S
Dansk Skovforening
Dansk Solcelleforening
Dansk Solkraft
Dansk Standard
Dansk Told- og Skatteforbund
Dansk Transport og Logistik (DLTL)
Dansk Varefakta Nævn
Danske Advokater
Danske Annoncører og Markedsførere
Danske Arkitektvirksomheder, DANSKE ARK
Danske Commodities A/S
Danske Energiforbrugere (DENFO)
Danske Havne
Danske Maritime
Danske Mediedistributører
Danske Regioner
Danske Tegl
Danske Udlejere
DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening)
DANVAK
Datatilsynet
DCC Energi Naturgas
Decentral Energi
De frie Energiselskaber
DELTA Dansk Elektronik
DENFO, Danske Energiforbrugere
Rådet for grøn omstilling
DKCPC
Dommerfuldmægtigforeningen
Drivkraft Danmark
DTU
Institut for Vindenergi
DTU
Myndighedsbetjening
EA Energianalyse
E.ON Danmark A/S
EmballageIndustrien
Energi Danmark
Energi Fyn
Energiforum Danmark
Energiklagenævnet
Energinet
Energisammenslutningen
Energi- og Bygningsrådgivning A/S (EBAS)
Energycluster
Energisystemer ApS
L 126 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
4/7
Energitjenesten
Eniig - nu Norlys
Enyday
Equinor
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES-DAA)
EUROPEAN GREEN CITIES
European Energy
Eurowind Energy A/S
Evida
Everfuel
EWE Energie AG
EBO Consult A/S
Fagligt Fælles Forbund (3F)
FDO
FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation
Finans og Leasing
Finansforbundet
Finansrådet, Realkreditforeningen og Realkreditrådet - FinansDanmark
Fjernvarme Fyn
Fonden Kraka
Forbrugerrådet Tænk
Forenede Danske El-bilister (FDEL)
Foreningen af Danske Skatteankenævn
Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske belysningsarmaturer
Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske husholdningsapparater
Foreningen Biogasbranchen
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI)
Foreningen Danske Kraftvarmeværker
Foreningen for Platformsøkonomi i Danmark (FPD)
Foreningen Danske Revisorer
Foreningen for Slutbrugere af Energi
Fors A/S
Forsikring & Pension
Forsikringsmæglerforeningen
Forsyningstilsynet
Fredericia Spildevand A/S
Frederiksberg Forsyning
Frederiksberg Kommune
Frie Funktionærer
FSE
FSR Danske revisorer
GAFSAM
Gaz-system
GRAKOM
Greenpeace
GreenTech Advisor
Gentofte og Gladsaxe Fjernvarme
Green Power Denmark
GTS (Godkendt Teknologisk service)
L 126 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
5/7
Havarikommissionen for Offshore Olie- og Gasaktiviteter
Havarikommissionen
Hess Denmark ApS
HK-Kommunal
HK-Privat
HOFOR A/S
HOFOR Fjernkøling A/S
HOFOR Vind A/S
HOFOR el og varme
HORESTA
SMV danmark
H2 Energy Esbjerg
Hulgaard advokater
IBIS
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA)
Institut for produktudvikling (IPU)
Intelligent Energi
Ineos Danmark
Investering Danmark
IT-Branchen
Justitia
Kjærgaard A/S
KlimaEnergi A/S
Kommunernes Landsforening
Kooperationen (Den Kooperative arbejdsgiver- og interesseorganisation i Dan-
mark)
Kraka
Kræftens Bekæmpelse
Københavns Kommune - Teknik- og Miljøforvaltningen
Københavns Kommune - Økonomiforvaltningen
Københavns Kulturcenter
Københavns Universitet
Landbrug & Fødevarer
Landsbyggefonden
Landsforeningen af Solcelleejere
Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug
Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller
Landsforeningen Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede
LCA Center
Lederne Søfart
Ledernes Hovedorganisation
Lokale Pengeinstitutter
Lundsby Biogas
MOE Rådgivende ingeniører
Mellemfolkeligt Samvirke
Metalemballagegruppen
Middelgrundens Vindmøllelaug
Mineralolie Brancheforeningen
Mærsk Drilling
L 126 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
6/7
Maabjerg Energy Center - MEC
Nasdaq OMX Copenhagen A/S
Nationalbanken
Nationalt Center for Miljø og Energi
NEAS Energy A/S
NGF Nature Energy - Muligvis ændres til bare Nature Energy
N1 A/S
NetVarme
Niras
NOAH Energi og Klima
Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi
Nordisk Energirådgivning ApS
Noreco
Norlys
NRGi Renewables A/S
Nærbutikkernes landsforening
Nævnenes Hus
Olie Gas Danmark
Otto Kjær
Oxfam IBIS
Partnerskabet for Bølgekraft
Planenergi
Plan og Projekt
Plesner Advokatpartnerselskab
Plastindustrien
Procesindustrien
Radius Elnet A/S
Ranbøll
Rejsearbejdere.dk
Rejsearrangører i Danmark
Ren Energi Oplysning (REO)
Regstrup Natur og miljøforening
Restaurationsbranchen.dk
Rådet for Bæredygtig Trafik
SEAS-NVE
SEGES
Serviceforbundet
Siemens Gamesa
SKAD - Autoskade- og Køretøjsopbyggerbranchen i Danmark
SMVdanmark
Solar Lightning Consultants ApS
Solaropti
Spirit Energy
Spyker Energy ApS
SRF Skattefaglig Forening
Statens ByggeforskningsInstitut
Syd Energi (SE)
Synergi
Substain
L 126 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
7/7
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Teknologisk Institut
Total S.A.
T-REGS
TREFOR/EWII
Varmepumpefabrikantforeningen
Vattenfall A/S
Vedvarende Energi
Vejle Spildevand
VELTEK
VVS- og El-Tekniske Leverandørers Brancheforening
Verdens Skove
VEKS
VELTEK
Verdo Randers
Vestforbrænding
Vestas Wind systems A/S
Vindenergi Danmark
Vin og Spiritus Organisationen i Danmark
Vindmølleindustrien
VisitDenmark
Neptune Energy Denmark ApS
Wind Denmark
Wind Estate A/S
Wintershall Nordszee B.V.
WWF Verdensnaturfonden
Ældre Sagen
Økologisk Landsforening
Ørsted
Aalborg Portland A/S
Aalborg Energikoncern
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
92-Gruppen
L 126 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2700532_0008.png
Virksomhed: Erhvervsstyrelsen
Langelinie allé 17
2100 København Ø
Dok. ansvarlig: HBS
Sekretær:
Sagsnr.: s2023-426
Doknr: d2023-12258
Høringssvar vedrørende udkast til ændring af lov om likviditetslån m.v. i
forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger og til
energiintensive virksomheder m.v.
Green Power Denmark takker for muligheden for at afgive bemærkninger til overnævnte lovændring og
fremsender hermed høringssvar.
Green Power Denmark bakker op om lovforslaget, som er en implementering af den aftale, som regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Danmarksdemokraterne og Alternativet indgik om Serviceeftersyn og omlægning
af indefrysningsordningen d. 29. marts 2023.
Generelle bemærkninger
Overordnet set mener Green Power Denmark, at den foreslåede omlægning af indefrysningsordningen er
en samfundsøkonomisk ansvarlig løsning på det forhold, at langt færre forbrugere end forventet har valgt
at gøre brug af indefrysningsordningen. Denne udvikling skyldes med al sandsynlighed at energipriserne er
faldet markant siden energikrisens højdepunkt i efteråret 2022, hvor ordningen blev vedtaget, hvormed
indefrysningsordningen har vist sig mindre attraktiv for forbrugerne.
Dertil er omlægningen af ordningen ønskværdig, da el- og gashandlerne har haft uforholdsmæssigt høje
administrativt omkostninger. Dette kombineret med de føromtalte få kunder på ordningen, ville
nødvendigvis få den konsekvens, at el- og gashandlerne op til ordningens andet år ville være nødsaget til at
mangedoble administrationsgebyrerne for at holde gebyrerne omkostningsægte. Med omlægningen af
ordningen spares kunderne for at blive mødt af disse uhensigtsmæssigt gebyrstigninger.
Samtidig forventer Green Power Denmark, at der er store besparelser forbundet med at samle
tilbagebetalingen i et centralt system, så over 30 aktører ikke individuelt skal udvikle sådanne systemer.
Green Power Denmarks har følgende specifikke bemærkninger til høringsmaterialet
Puljen til administrative omkostninger vedrørende indefrysningsordningen:
- Green Power Denmark bifalder oprettelsen af en tilskudspulje vi anser det som en
hensigtsmæssig håndtering af ovenstående problematik.
1
L 126 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2700532_0009.png
-
-
-
-
-
-
-
Hvis puljen ikke bliver oprettet, kan den uhensigtsmæssige situation opstå, at de svageste kunder,
der ikke er i stand til at straksindfri de indefrossede beløb, vil være bundet til over en seksårig
periode at betale meget høje gebyrer og dermed finansiere ordningen.
Jf. §14 har Erhvervsstyrelsen styrket sine kontrolbeføjelser, hvilket Green Power Denmark bifalder,
da vi anser det som afgørende, at der ikke forekommer udbetaling fra puljen på baggrund af svindel
eller urigtige forhold. Imidlertid anser Green Power Denmark det samtidig for vigtigt, at el- og
gashandlerne ikke udsættes for unødvendigt administrative byrder eller udgifter til eventuel
unødvendig revisorpåtegning.
Green Power Denmark bemærker, at der ikke er fastsat de nærmere regler i forhold til hvornår og
hvordan puljen udmøntes. Jf. § 7 stk. 2 antager vi, at dette bliver præciseret, når loven er trådt i
kraft. Green Power Denmark bidrager gerne med input til kriterierne for udmøntningen af puljen,
så vi imødekommer risikoen for svindel på en administrativt effektiv måde.
Jf. §3 afskæres selskaberne fra at overdrage fordringer til andre. Ved fusion og likvidition
overdrages fordringerne endvidere til Erhvervsstyrelsen. Green Power Denmark bemærker her, at
såfremt et en energivirksomhed har opkøbt en anden energivirksomhed, bør selskabet også kunne
søge om tilskud ved puljen for de udækkede omkostninger ved det opkøbte selskab.
Green Power Denmark noterer, at det i bemærkningerne til loven fremgår at
Omkostningerne kan
være afholdt internt i energivirksomheden eller være omkostninger afholdt til en ekstern part
Dette vurderes at denne sidestilling af interne og eksterne omkostninger er hensigtsmæssig, da der
i praksis er store variationer i forhold til om omkostningerne eks. til IT-udvikling er afholdt via egne
ressourcer eller er udliciteret til en ekstern IT-leverandør.
Jf. bemærkningerne til §1 stk. 4, fremgår det, at der kun ydes tilskud til omkostninger, der
dokumenterbart allerede er disponeret inden d. 27. marts 2023 og ikke er dækket på anden vis fx
gennem administrationsgebyrer opkrævet af kunder tilmeldt indefrysningsordningen. Green Power
Denmark antager at dette også gælder fremtidige forpligtigelser eks. ved en kontrakt vedr. IT-
udvikling hos en ekstern leverandør.
Green Power Denmark bemærker at enkelte selskaber kan stå i en situation, hvor de ikke får
dækket alle deres omkostninger til at håndtere ordningen, hvis der indføres et loft vedr. IT-
omkostningerne.
Overdragelsen af alle fordringer vedr. indefrysningsordningen til Erhvervsstyrelsen:
- Green Power Denmark bifalder at Erhvervsstyrelsen overtager alle fordringerne ved udgangen af
indefrysningsperioden, da vi mener, at der er massive administrative og IT-udviklingsrelaterede
besparelser forbundet hermed.
- Green Power Denmark noterer, at Erhvervsstyrelsen afkøber fordringer til kurs 100.
Unddragelsen fra Skattestyrelsens regler om renteindberetning
- Det fremgår af §2, at energivirksomhederne undtages fra skatteindberetningslovens § 15 om
indberetning. Green Power Denmark anser dette som hensigtsmæssigt, da reglerne har været en
uforholdsmæssig tung administrativ byrde for energivirksomhederne, der ikke har til primært sigte
at drive finansiel virksomhed. Dette samtidig med at energivirksomhederne i næsten alle tilfælde
indefrysningsordningens senere år.
Det skal afslutningsvist fremhæves, at med meldingen om overdragelsen af fordringerne til
Erhvervsstyrelsen, vil energivirksomhederne sætte IT-udviklingen relateret til indefrysningsordningen i
bero. Med udsigten til oprettelsen af en tilskudspulje vil de samtidig undlade at varsle stigninger af
administrationsgebyrerne. Det fremgår endvidere af høringsmaterialet, at lovens fulde ikrafttræden
afhænger af en statsstøttegodkendelse fra Europa-Kommissionen. Green Power Denmark bemærker i den
forbindelse, at Erhvervsstyrelsen bør være opmærksom på, at såfremt den fulde lovtekst ikke træder i kraft
2
L 126 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
eks. grundet fraværet af en statsstøttegodkendelse, vil energivirksomhederne kunne stå i en
uhensigtsmæssig situation, hvor de potentielt ikke når at foretage en rettidig varsling af gebyrstigninger.
Green Power Denmark står gerne til rådighed, hvis der er behov for uddybelse.
Med venlig hilsen
Henrik Boesgaard Sørensen
[email protected]
Dir. tlf. +45 30 22 42 55
3
L 126 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2700532_0011.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Journalnummer: j.nr. 2023-4771.
Den 11. april 2023
Dansk Erhvervs høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje
energiregninger og til energiintensive virksomheder m.v.
Dansk Erhverv takker for muligheden for at afgive høringssvar til forslag til lov om ændring
af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger
og til energiintensive virksomheder m.v.
Dansk Erhverv bakker op om omlægningen af indefrysningsordningen. I lyset af den lave
søgning til ordningen er det nødvendigt at dække energivirksomhedernes afholdte
omkostninger ved implementering og administration af indefrysningsordningen. Dansk
Erhverv støtter derfor, at staten yder tilskud til energivirksomhedernes omkostninger ved
ordningen og derved friholder virksomheder og husstande for yderligere gebyrstigninger.
Med venlig hilsen,
Esben Thietje Mortensen
Chefkonsulent, Dansk Erhverv
esmo
11. april 2023
Side 1/1
L 126 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2700532_0012.png
Erhvervsstyrelsen
Dahlerups Pakhus
Langelinie Alle 17
2100 København Ø
Mail:
[email protected]
j.nr. 2023-4771
Fjernvarmens Hus
Merkurvej 7
DK-6000 Kolding
Tlf. +45 7630 8000
[email protected]
www.danskfjernvarme.dk
cvr dk 55 83 10 17
Dansk Fjernvarmes høringssvar vedrørende
forslag til ændring af
lov om likviditetslån mv. til indefrysningsordning for høje energi-
regninger.
12. april 2023
Side 1/3
Dansk Fjernvarme ønsker hermed at afgive høringssvar vedr. ovennævnte lovforslag.
Indledende bemærkninger
Dansk Fjernvarme ønsker som det første at beklage den korte høringsfrist, men er forstå-
ende over for den idet det drejer sig om hurtigt at få loven gennemført for at undgå yderli-
gere administration hos Energivirksomhederne.
Bemærkninger til lovforslaget
Dansk Fjernvarme har tidligere udarbejdet høringssvar om til indefrysningsordningen, og
da denne ordning har betydet at Fjernvarmeselskaberne bliver pålagt at administrere ord-
ningen, hvilket har medført væsentlige ekstra udgifter og arbejdsopgaver. Det første kvar-
tal i 2023 har vist at det kun er meget få forbrugere, der har valt at benytte ordningen,
hvilket har betydet at det ikke er muligt at få dækket omkostningerne via gebyrer, uden at
de bliver urimeligt høje.
Ligeledes har vi efterspurgt hvordan man skal forholde sig hvis et energiselskab går kon-
kurs eller ønsker at gennemføre en solvent afvikling af selskabet. Denne problemstilling
ser ud til at være løst i lovforslaget.
De fleste fjernvarmeselskaber har ikke tidligere indberettet renter og gældsforhold til skat.
Det vil derfor også være en ny opgave, som selskaberne ikke har systemer til indberet-
ningen og derfor bliver det udført med manuelle rutiner. Vi imødeser ændringerne i loven
så selskaberne kun i minimalt omfang skal indberette renter og restgæld til skat.
Hovedproblemstilling
Ved gennemførelse af loven får Fjernvarmeselskaberne, skulle udvikle eller købe sig til
assistance til at tilpasse deres systemer og forretningsgang så de kan efterleve lovens
krav om information, tilmelding og opgørelse af indefrosset gæld og forrentning. Det er
L 126 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2700532_0013.png
ikke noget mange selskaber tidligere har arbejdet med hvilket derfor har betydet at de har
skulle finde mange interne og eksterne ressourcer til at være klar til at håndtere de hen-
vendelser, der måtte komme. Fra Dansk Fjernvarme har vi ligeledes været behjælpelig
med vejledning og gennem hele processen været i dialog med myndighederne omkring
de udfordringer selskaberne har haft ved processen og brugt en del ressourcer herpå.
Flere selskaber har forsøgt at finde besparelser i deres budgetter for at komme under
prisloftet for ikke at skulle tilbyde ordningen. De selskaber hvor det ikke har kunnet lade
sige gøre har sideløbende med at stille indefrysningsordningen til rådighed for kunderne,
også arbejdet med andre individuelle henstandsordninger.
Flere fjernvarmeselskaber, der har kalenderåret som regnskabsår, har ligeledes oplevet
at kunder der har sparet på varmen i 3. og 4. kvartal af 2022. Det betyder at de på op-
krævningen i 1. kvartal af 2023 har oplevet at få den overskydende varme modregnet i 1.
aconto og derfor ikke oplevet at de høje opkrævninger. Sammen med de lavere energipri-
ser har det betydet at færre kunder end ventet har tilmeldt sig ordningen.
De få tilmeldinger har betydet at selskaberne kun kan fordele deres implementerings om-
kostninger på få kunder.
De fleste selskaber har fået udviklet systemer, der kan hjælpe med afvikling af de inde-
frosne beløb og renteberegning, derudover er der mange manuelle administrative opga-
ver ved at afstemme og rykke for manglende betalinger i afviklingsperioden. Vi imøde-
kommer derfor forslag til lovændringen hvor Erhvervsstyrelsen overtager fordringerne
med udgangen af 2023.
Kommentarer til forslagets enkelte bestemmelser
Til § 1, stk. 4 og § 7 a
I forhold til Energivirksomhedernes mulighed for at få tilskud til
dækning af implementerings og administrations omkostninger, vil vi anbefale at ansøg-
ning og krav til dokumentation udformes efter samme procedure, som den der var gæl-
dende for mindre fjernvarmeselskaber i efteråret 2022.
Ved ansøgning bør det være let og overskueligt at angive hvilke omkostninger der alle-
rede er dækket af de tidligere udbetalte tilskud, og hvilke der ligger ud over dem der alle-
rede er udbetalt.
Vi vil ligeledes anbefale at der tages stilling til om der er mulighed for at virksomheder,
der har brugt væsentlige ressourcer på indefrysningsordningen, men endnu ikke har haft
priser over prisloftet senere kan søge, hvis de skal tilbyde ordningen i løbet af 2023.
Der har ligeledes været brugt mange ressourcer hos energiselskabernes branche organi-
sationer der ikke er viderefaktureret og dermed ikke bliver dækket.
Side 2/3
L 126 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2700532_0014.png
Til § 3, stk. 2
Vi forventer at der i bekendtgørelsen eller en vejledning vil komme nær-
mere beskrivelse af hvordan overdragelse af gæld og modregning af likviditetslån i prak-
sis skal gennemføres, når et selskab er under frivillig opløsning eller taget under konkurs-
begæring.
Konklusion
Vi vurderer at mange af de selskaber, der er eller bliver omfattet af prisloftet vil få reduce-
ret mange af de administrative ressourcer, og hvis de opnår tilskud derved også få redu-
ceret de omkostninger der alternativt skulle betales af få forbrugere.
Ved at Erhvervsstyrelsen overtager de indefrosne beløb og modregner likviditetslån ved
selskabers opløsning eller konkurs, undgås der at disse selskaber, som følge af afdrags-
perioden i år 3-5, skal holdes aktive i hele periode.
Ved fritagelse af den kvartalsvise indberetning af renter og restgæld til skat vil det betyde
in administrativ lettelse for energiselskaberne. Vi vil være behjælpelige sammen med skat
at introducere selskaberne til den årlige indberetning.
Dansk Fjernvarme står til rådighed for evt. spørgsmål og/eller uddybning af vores be-
mærkninger til lovforslaget.
Dansk Fjernvarme takker for muligheden for at kommentere på forslaget.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Klaus Lunddal Brose
Seniorkonsulent
Dansk Fjernvarme
[email protected]
Tlf: +45 30 90 24 87