Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 126 Bilag 1
Offentligt
2700531_0001.png
NOTAT
13. april 2023
Høringsnotat vedr. udkast til forslag til lov om ændring af
lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysnings-
ordning for høje energiregninger og til energiintensive
virksomheder m.v.
1. Indledning
Regeringen og aftalepartierne indgik den 29. marts 2023 en aftale om
Ser-
viceeftersyn og omlægning af Indefrysningsordningen.
I medfør af aftalen
foreslås det at omlægge likviditetsstøtteordningen til energivirksomhe-
derne på en række punkter. Formålet er at understøtte en effektiv admini-
stration af ordningen, ensrette vilkårene for de husstande og virksomheder,
der er tilmeldt ordningen, og endelig friholde husstande og virksomheder
fra yderligere gebyrer i forbindelse med ordningen.
Som følge af serviceeftersynet og omlægningen af ordningen foreslås en
række ændringer af lov om likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrys-
ningsordning for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v. på Erhvervsministeriets område.
Ændringerne til loven har været sendt i offentlig høring fra den 30. marts
2023 til udgangen af den 12. april 2023. Der er modtaget 3 substantielle
høringssvar fra hhv. Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme og Green Power
Denmark.
2. Generelle bemærkninger
De tre høringssvar tilslutter sig den foreslåede omlægning af indefrysnings-
ordningen samt de konkrete ændringer til loven på Erhvervsministeriets
område. Der er bemærkninger om mulige ændringer vedrørende hhv. til-
L 126 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2/4
skudspuljens udmøntning, overdragelsen af fordringer til Erhvervsstyrel-
sen ifm. en energivirksomheds konkurs eller anden ophør samt til udvidel-
sen af Erhvervsstyrelsens kontrolbeføjelser.
Kommentar
Erhvervsministeriet noterer høringssvarenes tilslutning til hhv. omlægnin-
gen af indefrysningsordningen, der blev besluttet i den politiske aftale
herom den 29. marts 2023, samt til de konkrete ændringer til loven på Er-
hvervsministeriets område.
Erhvervsministeriet vil i overensstemmelse med den politiske aftale ind-
lede en dialog med energivirksomhederne og relevante myndigheder om
den konkrete model for overtagelse af administrationen af ordningen. Er-
hvervsministeriet bemærker endvidere, at nærmere regler vil følge af kom-
mende lovændringen på Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriets om-
råde.
3. Bemærkninger til konkrete emner
Kommenteringen af høringssvarene tager udgangspunkt i de følgende tre
emner, hvortil der er modtaget bemærkninger om mulige ændringer:
Tilskudspuljen til administrative omkostninger vedrørende inde-
frysningsordningen
Overdragelse af fordringer til Erhvervsstyrelsen ifm. en energivirk-
somheds konkurs eller anden ophør
Udvidelse af Erhvervsstyrelsens kontrolbeføjelser
Tilskudspuljen til administrative omkostninger vedrørende indefrys-
ningsordningen
Green Power Denmark og Dansk Fjernvarme tilslutter sig oprettelsen af en
tilskudspulje og har en række konkrete bemærkninger til udformningen af
denne, hvoraf bemærkninger vedr. mulige ændringer er opsummeret her.
Green Power Denmark bemærker, at der, jf. bemærkningerne til § 1 stk. 4,
fremgår, at der kun ydes tilskud til omkostninger, der dokumenterbart alle-
rede er disponeret inden d. 27. marts 2023, og ikke er dækket på anden vis
fx gennem administrationsgebyrer opkrævet af kunder tilmeldt indefrys-
L 126 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2700531_0003.png
3/4
ningsordningen. Green Power Denmark angiver, at man antager, at betyd-
ningen heraf er, at dette også gælder fremtidige forpligtigelser eks. ved en
kontrakt vedr. IT-udvikling hos en ekstern leverandør.
Green Power Denmark bemærker endvidere, at enkelte selskaber kan stå i
en situation, hvor de ikke får dækket alle deres omkostninger til at håndtere
ordningen, hvis der indføres et loft vedr. IT-omkostningerne.
Endeligt bemærker Green Power Denmark, at såfremt en energivirksomhed
har opkøbt en anden energivirksomhed, bør selskabet også kunne søge om
tilskud ved puljen for de udækkede omkostninger ved det opkøbte selskab.
Dansk Fjernvarme anbefaler, at ansøgning og krav til dokumentation ud-
formes efter samme procedure, som den der var gældende for tilskudspul-
jen til fjernvarmevirksomheder i efteråret 2022. Det understreges, at det i
forbindelse med ansøgning til puljen skal være let og overskueligt at angive
hvilke omkostninger, der allerede er dækket af de tidligere udbetalte tilskud
i 2022, og hvilke der kan dækkes af denne nye pulje.
Dansk Fjernvarme anbefaler, at der tages stilling til muligheden for, at virk-
somheder, der har brugt væsentlige ressourcer på indefrysningsordningen
men endnu ikke har haft priser over prisloftet, senere kan søge om tilskud,
hvis de skal tilbyde ordningen i løbet af 2023.
Kommentar
Det bemærkes til ovenstående bemærkninger, at puljens nærmere udmønt-
ning vil fremgå af en bekendtgørelse, der sendes i separat høring efter lo-
vens vedtagelse.
Endvidere bemærkes, at forslag til ændring af loven følger af den politiske
aftale om Serviceeftersyn og omlægning af indefrysningsordningen af 29.
marts 2023.
I aftalen fastlægges et loft over det maksimale tilskud, som en energivirk-
somhed (cvr-nr.) kan opnå på 3,5 mio. kr. Er energivirksomheden en del af
en koncern, gælder loftet for koncernen som helhed. Endvidere fastlægges
det i aftalen, at puljen oprettes til at dække energivirksomhedernes allerede
afholdte omkostninger til administration, hvorfor der
ikke
lægges op til, at
der dækkes omkostninger, der ikke er disponeret.
L 126 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
4/4
Overdragelse af fordringer til Erhvervsstyrelsen ifm. en energivirk-
somheds konkurs eller anden ophør
Dansk Fjernvarme bemærker til § 3, stk. 2, at der i bekendtgørelsen eller
en vejledning vil komme nærmere beskrivelse af hvordan overdragelse af
gæld og modregning af likviditetslån i praksis skal gennemføres, når et sel-
skab er under frivillig opløsning eller taget under konkursbegæring.
Kommentar
Det bemærkes hertil, at de nærmere regler herfor vil fremgå af en bekendt-
gørelse, der sendes i separat høring efter lovens vedtagelse.
Udvidelse af Erhvervsstyrelsens kontrolbeføjelser
Green Power Denmark bemærker vigtigheden af, at el- og gashandlerne
ikke udsættes for unødvendigt administrative byrder eller udgifter til even-
tuel unødvendig revisorpåtegning i forbindelse med udvidelsen af Er-
hvervsstyrelsens kontrolbeføjelser jf. §14.
Kommentar
Det bemærkes, at styrelsen i forbindelse med kontrollen er underlagt det
almindelige saglighedsprincip, der indebærer, at evt. anmodninger om sup-
plerende oplysninger og revisorerklæring skal ske på baggrund af en kon-
kret og saglig vurdering ud fra en række risiko- og væsentlighedskriterier.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Se bilag med høringsliste og høringssvar.