Tusind tak for det, formand, og tak til ordførerne og selvfølgelig partierne for modtagelsen og ikke mindst opbakningen til lovforslaget her. Ændringslovforslaget her følger jo op på den brede aftale om justering og serviceeftersyn af den omtalte indefrysningsordning, som vi lavede den 29. marts her i år, 2023.
Hvis vi lige et øjeblik husker lidt tilbage på, hvor vi stod i efteråret 2022, altså i det efterår, vi har forladt, så stod vi jo i en situation med, kan man rolig sige, historisk høje energipriser. Vi var midt i den værste inflationskrise i flere årtier. Vi hørte om familier, der var nødsaget til at gå fra hus og hjem som følge af bl.a. de meget høje energiregninger. Vi hørte også om virksomheder, som var truet af konkurs. Derfor samlede et bredt flertal sig om at lave indefrysningsordningen. Og indefrysningsordningen gav så mulighed for, om man vil, at tage toppen af energiregningen og sprede den ud over længere tid.
Siden dengang er priserne heldigvis faldet betydeligt, og det har haft betydning for, hvor mange der har haft behov for ordningen. Det er jo grundlæggende rigtig positivt. I regeringen har vi selvfølgelig taget bestik af den her nye situation, og derfor har vi også givet ordningen et servicetjek, om man vil, og det er så det, der er indholdet af den politiske aftale, som er bag lovforslaget her i dag.
Hvis vi ser lidt på lovforslagets indhold, ja, så kommer vi med den aftale, vi har lavet, til at fremsætte to lovforslag. Med lovforslaget, som vi behandler i dag, etablerer vi en tilskudspulje, der skal modvirke yderligere gebyrstigninger for husholdninger og virksomheder i ordningen. Derudover håndterer vi også en række af de problemer, der har været, eller udeståender omkring implementeringen af loven, og vi har lidt mindre præciseringer af Erhvervsstyrelsens administration af ordningen. Det giver styrelsen bedre mulighed for, om man vil, at holde hånd i hanke med ordningen, både hvad angår konkurser og andet ophør i energiselskaberne, og en bedre mulighed for også at føre kontrol med de virksomheder, der modtager tilskud og likviditetslån. Sluttelig undtages energivirksomhederne fra kvartalsvise renteindberetninger til Skattestyrelsen for deres kunder i indefrysningsordningen.
Ud over det lovforslag, vi behandler i dag, vil klima-, energi- og forsyningsministeren så – og det er det andet lovforslag – fremsætte et lovforslag i oktober, der bl.a. centraliserer administrationen i Energistyrelsen.
Den offentlige høring har vist, at der generelt er positiv opbakning til lovforslaget, og jeg ser selvfølgelig frem til den videre behandling af lovforslaget i folketingsudvalget.