Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
L 125 Bilag 3
Offentligt
2709085_0001.png
Henvendelse til Kulturudvalget vedr. behandling af L125
København den 16. maj 2023
Tech-giganters dominerende adfærd kan
begrænses i ny copyright-lov
Baggrund
Kunstig intelligens (AI) og chatrobotter som ChatGPT er blevet allemandseje. Dette skaber både en
række muligheder, men også udfordringer for vores samfund
for børn og unges læring, for vores
tillid til hinanden, for den konkurrence, som danske virksomheder opererer under og for vores
oplyste demokrati. Derfor er det afgørende, at dansk lovgivning afspejler den nye virkelighed, og at vi
som samfund med tydelighed viser, hvilke spilleregler der gælder.
Ofte må udfordringer med konkurrencemæssig dominans fra store spillere henvises til behandling af
EU-Kommissionen. I forbindelse med Folketingets behandlingen af lovudkastet til implementering af
copyright-direktivet, er der et åbent vindue til at sætte ind nationalt. Dette bør udnyttes til at stille
danske rettighedshavere stærkere over for de største aktører og genoprette noget af balancen i den
urimelige konkurrence.
Redaktionelle mediers og kreative skaberes indhold udgør et væsentligt bidrag til at sikre
fundamentet for vores demokratiske samtale og kulturelle sammenhængskraft, hvor disse
rettighedshavere lever af at udgive kvalitetsindhold mod betaling. Med den hastige vækst i AI-
tjenester kan rettigheder kun håndteres og håndhæves effektivt, hvis der indføres muligheden for
kollektiv forhandling i form af en aftalelicens vedr. kommerciel tekst- og datamining* i forbindelse
med implementeringen af anden del af
EU’s copyrightdirektiv. Præcis
som Danmark har gjort det
med søgetjenester (L1121 af 4. juni 2021), som senest har båret frugt i form af den banebrydende
aftale mellem Google og DPCMO, der ikke var blevet til virkelighed uden muligheden for kollektiv
forhandling.
Der er god grund til at bygge ovenpå en stolt tradition for kollektive forhandlinger, som den
Kulturpolitiske Redegørelse fremhæver som
et ”fyrtårn inden for dansk og nordisk ophavsret” og
som gør, at andre lande ser mod Danmark i søgen på ”simple og ubureaukratiske måder at indgå
aftaler,
der indebærer brug af store mængder beskyttet indhold”, som det hedder i redegørelsen
1
.
Foreningerne opfordrer til at:
-
Indføre en aftalelicens for at give danske rettighedshavere bedre kort på hånden i
konkurrencen med tech-giganter.
En aftalelicens kan bidrage til at løse enorme udfordringer,
som brugen af tekst- og datamining og kunstig intelligens skaber for rettighedshavere.
1
Kulturpolitisk Redegørelse (kum.dk),
s. 38
*Hvad er tekst- og datamining (TDM)? TDM er en automatiseret teknik, der kan analysere tekst og data i digital form med
henblik på generere oplysninger, herunder mønstre, tendenser og korrelationer til videre anvendelse.
L 125 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Henvendelse af 15/5-23 fra Danske Medier om, at techgiganters dominerende adfærd kan begrænses i ny copyrightlov
2709085_0002.png
-
Styrke Danmarks position som foregangsland ifm. kollektive forhandlinger yderligere.
En
styrkeposition som kan bruges til at sikre mere ansvarlighed og fair konkurrence mellem tech-
giganter og rettighedshavere.
Sikre en harmoniseret retlig ramme for håndtering og en effektiv håndhævelse
af
ophavsretsbeskyttet materiale for at understøtte ny innovation, kreativitet og nye
investeringer i nye digitale teknologier, samtidig med at det sikres at ulovlige kopier af
indhold ikke indgår i træningen af AI-tjenester.
-
Der henvises derudover til foreningernes fælles tekstforslag til indførelse af en aftalelicens, som delt
med Kulturministeriet i marts 2023.
Foreningerne står naturligvis til rådighed for at uddybe nærmere.
Med venlige hilsner,
Mads Brandstrup,
adm. direktør
Karen Rønde, direktør
Maria Fredenslund, direktør
Christine Bødtcher-Hansen, direktør
Torben Gammelgaard, adm. direktør
Anders Kristian Rasch, adm. direktør
Side 2 af 2