Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
L 125 Bilag 3
Offentligt
Henvendelse til Kulturministeriet ifm. forberedelse af lovtekst den 31. marts 2023
Forslag til aftalelicens om tekst- og datamining
§ 11 d.
Eksemplarfremstilling og udtræk med henblik på tekst- og datamining, der ikke er omfattet
af §§ 11 b og 11 c, kan foretages, såfremt betingelserne for aftalelicens efter § 50 er opfyldt.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis rettighedshaveren har nedlagt forbud mod værkets
udnyttelse.
Stk. 3. Opstår der spørgsmål om, hvorvidt organisationer, der efter § 50, stk. 4, er godkendt til at
indgå aftaler omfattet af stk. 1, stiller urimelige vilkår for at indgå aftale, kan hver af parterne
forelægge spørgsmålet for Ophavsretslicensnævnet, jf. § 47. Nævnet kan fastsætte vilkårene,
herunder vederlagets størrelse.”
I §§ 65, 66, 67, 69, 69 a, 70 og 71 optages der henvisninger til, at § 11 d finder tilsvarende anvendelse.
Bidrag til lovbemærkninger
Aftalelicensen har til formål at sikre fleksibilitet og forsyningssikkerhed for de institutioner
og virksomheder, der benytter tekst- og datamining. Det kan fx være forskningsresultater
samt tekster, billeder og film. Det bliver stadigt mere udbredt at anvende automatiserede
algoritmer (kunstig intelligens) i denne proces, hvor der på kort tid kan skrabes og analyseres
et stort antal værker. Tekst- og datamining bruges også ved kontekstuel annoncering, hvor
tjenester skraber mediernes sites for viden om indholdet, og som på baggrund af disse data
opbygger en service, som de sælger til annoncører.
Det er en forudsætning for aftalelicensen, at forvaltningsorganisationen er tilstrækkeligt
repræsentativ efter § 50, stk. 1.
Tekst- og datamining er udtryk for masseudnyttelse af værker, der involverer en stor
mængde rettighedshavere. Da kernen i den nordiske aftalelicensmodel er at sikre
aftaleindgåelse ved masseudnyttelse, således at brugerne sikres en let adgang til
rettighedsklarering, og rettighedshaverne sikres en rimelig betaling for brug af deres værker,
er aftalelicens et oplagt klareringsværktøj på dette område.
1
L 125 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Henvendelse af 15/5-23 fra Danske Medier om, at techgiganters dominerende adfærd kan begrænses i ny copyrightlov
Undtagelsesbestemmelserne i §§ 11 b og 11 c, der implementerer DSM-direktivets art. 4 og
3, giver ikke fuld adgang til tekst- og datamining af beskyttede værker. Aftalelicensen fylder
så at sige hullerne ud ved at give mulighed for kollektive aftaler med aftalelicensvirkning i
det omfang, en brug ikke er tilladt i medfør af §§ 11 b eller 11 c.
Udtrykket ”tekst- og datamining” skal forstås i overensstemmelse med art. 3 og 4 i DSM-
direktivet.
Uanset udtrykket ”tekst- og datamining” omfatter bestemmelsen alle
typer af
litterære og kunstneriske værker og
via henvisningsbestemmelser i lovens kap. 5
alle
præstationer og frembringelser beskyttet efter §§ 65-71.
Aftalelicensen kan bruges af de forsknings- og kulturarvsinstitutioner, der er nævnt i § 11 c,
og af andre institutioner, organisationer og virksomheder, der anvender tekst- og
datamining kommercielt eller ikke-kommercielt. Brugen og vilkårene fastlægges i de
kollektive aftaler med forvaltningsorganisationerne.
Bestemmelsen omfatter også opbevaring, i det omfang dette omfattes af den til grund
liggende aftale.
Stk. 1 regulerer reproduktion og udtræk i det omfang, udnyttelsen ikke er hjemlet i § 11 b
og 11c herunder fordi betingelserne for en forsknings- eller kulturarvsinstitutions
anvendelse ikke er opfyldt (art. 3), eller fordi en rettighedshaver har taget forbehold
vedrørende den kommercielle tekst- og datamining (art. 4).
Den foreslåede bestemmelse finder
i lighed med ophavsretslovens øvrige bestemmelser
anvendelse på handlinger på dansk territorium.
Muligheden for opt-out i forslaget til stk. 2 er naturlig på dette område, hvor der findes
tilfælde, hvor bestemte rettighedshavere af kommercielle eller andre grunde ikke ønsker at
give tilladelse til tekst- og datamining. Desuden er opt-out-muligheden en forpligtelse efter
art. 12(3)(c) i DSM-direktivet. Et forbehold efter § 11 b, stk. 3, skal ikke anses som et forbud
efter § 11 d, stk. 2, eftersom forbeholdet kan skyldes et ønske om, at tekst- og dataminingen
finder sted på grundlag af kollektive licenseringsaftaler.
I forslaget til stk. 3 bruges udtrykket ”organisationer”. Heri ligger, at det vil være op til
rettighedshaverne, hvordan de ønsker at forvalte rettighederne på dette område. I lighed
med andre aftalelicensbestemmelser i loven kan der godkendes flere
forvaltningsorganisationer til at indgå kollektive aftaler på deres respektive
forvaltningsområder.
2