Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 124 Bilag 1
Offentligt
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
T. + 45 3374 6000
Skatteministeriet
Att.: Lise Winther Jensen
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Den 3. maj 2023
Lovforslag om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten
mellem Danmark og Rusland.
Dansk Erhverv har den 20. april 2023 modtaget et lovforslag om bemyndigelse til opsigelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Rusland i høring.
Høringen giver Dansk Erhverv anledning til følgende bemærkninger.
Generelle bemærkninger
Indledningsvist vil Dansk Erhverv gerne udvise den dybeste forståelse for, at Regeringen fortsat
ønsker at støtte Ukraine ved at sanktionere Rusland. Dansk Erhverv mener ligesom Regeringen,
at vi skal gøre alt, hvad vi kan for at stække Ruslands regime. Danmark vælger dog nu at gå ene-
gang ved at ophæve dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Rusland. I stedet for at handle sam-
men med de andre EU-lande om en fælles respons, så vil en ophævelse af aftalen placere Dan-
mark og danske virksomheder i en kompleks situation. En DBO er sat i verden for at hjælpe dan-
ske virksomheder og sikre dem mod dobbeltbeskatning og er ikke en støtteordning til den russi-
ske stat. En ophævelse vil derfor ikke få de store konsekvenser for Rusland, men derimod for
dansk erhvervsliv.
Dansk Erhverv mener, at Regeringen bør vende blikket mod vores tyske naboer, der i stedet for en
ophævelse af deres DBO med Rusland, har lavet en såkaldt treaty override. Denne sanktion har
samme konsekvens for Rusland, men den sikrer, at den nuværende DBO hurtigt kan genoptages,
når verdenssamfundet forhåbentligt stabiliseres og Rusland ikke længere er en pariastat. En DBO
kræver mange ressourcer at forhandle. Specielt, hvis man skal starte fra bunden. Derfor er det
ødelæggende for erhvervslivet, når lande bliver tilføjet til de såkaldte sortlister, fordi de selv efter
et regimeskifte vil de være svære at handle med for vores danske virksomheder, og Danmark står
formentlig ikke først for i køen til at få genforhandlet en dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Specielle bemærkninger
I dansk lovgivning findes der defensive foranstaltninger, som vil træde i kraft som følge af Rege-
ringens ophævelsen af den dansk-russisk DBO. Det drejer sig om nægtelse af fradrag for visse be-
talinger og en forhøjet skat på 44 pct. ved udbetaling af udbytte. Disse foranstaltninger betyder, at
danske virksomheder risikerer at blive dobbeltbeskattet ved deres aktivitet i Rusland. Virksomhe-
der, der handler eksempelvis med medicin til den russiske befolkning, risikerer at blive straffet på
trods af, at det er klart, at ingen ønsker, at der ikke skal blive solgt medicin til den russiske befolk-
ning.
Danmark har valgt at implementere alle de defensive foranstaltninger, der er mulighed for, og im-
plementeringen ligger derfor langt fra ønsket om at sikre en minimumsimplementering af EU-
lovgivning. Ifølge den relevante EU-lovgivning skulle man som minimum implementere en af de
jar/jar
Side 1/3