Tak for det. Og også tak til Folketinget for at give mulighed for at lovbehandle det her forslag – også på det her lidt sene tidspunkt. Nu har jeg simpelt hen, da jeg sad og skriblede, fået rodet godt rundt i mine papirer. Det beklager jeg, så om 2 sekunder skal jeg være der. Der er masser af tid, ikke? Jeg mangler simpelt hen en side. (Tredje næstformand (Karsten Hønge): Jeg synes, at ministeren skal have mulighed for at gå ned og hente det på sin plads). Hvis det er okay med formanden, vil jeg lige sørge for, at jeg får det hele med her. (Tredje næstformand (Karsten Hønge): Men lad det gå lidt villigt).
Sådan der. Jamen altså, tak for modtagelsen. Det er jo klart, at kampen mod skatteunddragelser og aggressiv planlægning står højt, også på den her regerings prioriteringsliste. Det lovforslag, som vi behandler i dag, er jo endnu et i rækken af initiativer, som har det formål for øje. Med lovforslaget foreslås det, at Folketinget giver sit samtykke til, at regeringen opsiger den gældende dobbeltbeskatningsaftale med Rusland. Det sker, for at Danmark kan gennemføre defensive foranstaltninger, dvs. en form for skattesanktioner mod Rusland, hvilket også er en del af lovforslaget.
Rusland blev, som det er nævnt, den 14. februar i år optaget på EU's sortliste over skattelylande. Det har overordnet den konsekvens, at regeringen ikke længere finder det i dansk interesse at have en aftale om dobbeltbeskatning med Rusland. Regeringens forslag om at opsige aftalen er et resultat af en konkret afvejning, hvor en række forhold indgår. Forslaget om opsigelse af aftalen skal som nævnt ses i sammenhæng med reglerne om defensive foranstaltninger, som gælder over for alle de lande, der står på EU's sortliste over skattely. De defensive foranstaltninger er koordineret i EU, men kan variere landene imellem.
Formålet med de defensive foranstaltninger er at lægge et fælles pres på de sortlistede lande for at få dem til at ændre deres skatteregler, så de lever op til internationale skattestandarder og god skattepraksis og kan fjernes fra sortlisten igen. Et lovforslag om opdatering af de lande, som de danske defensive foranstaltninger gælder for, behandles også aktuelt her i Folketinget. Som vi drøftede under førstebehandlingen af det lovforslag, omfatter forslaget ikke Rusland, fordi den dansk-russiske dobbeltbeskatningsaftale på nuværende tidspunkt forhindrer, at vi kan gennemføre de defensive foranstaltninger over for Rusland. Det skyldes primært et diskriminationsforbud, der normalt indgår i aftaler om dobbeltbeskatning. Lovforslaget indfolder derfor også et forslag om at gennemføre defensive foranstaltninger mod Rusland, når aftalen er opsagt.
Det indgår i afvejningen af opsigelsen, at det strider mod de generelle hensyn ved Danmarks indgåelse af aftaler om dobbeltbeskatning at indgå aftaler med skattelylande. Den danske forhandlingspolitik ved aftaler om dobbeltbeskatning er i dag baseret på nogle overordnede sigtelinjer. De sigtelinjer indebærer, at der skal være væsentlige danske interesser i det land, der forhandles med. Derudover skal der være risiko for dobbeltbeskatning. Det vil sige, at formålet med en aftale om dobbeltbeskatning er at undgå, at den samme indkomst beskattes to gange. Aftalen må dog ikke samtidig skabe mulighed for, at en indkomst slet ikke beskattes. Og som det sidste skal der være udsigt til, at landene kan nå til enighed.
Der er ingen tvivl om, at vi i dag ikke ville indlede forhandlinger med Rusland baseret på de sigtelinjer. Det skal selvfølgelig også ses i lyset af den aktuelle situation med Rusland. I den forbindelse må det også konstateres, at de danske erhvervsmæssige interesser i Rusland er reduceret efter Ruslands invasion af Ukraine den 24. februar 2022. Tilsammen gør det, at regeringen finder det mest hensigtsmæssigt at opsige aftalen mellem Danmark og Rusland.
Jeg vil i den forbindelse også nævne, at regeringen har taget initiativ til en drøftelse i EU af en mulig fælles tilgang til spørgsmålet om opsigelse af dobbeltbeskatningsaftaler med Rusland, og mit håb er naturligvis, at de andre EU-lande vil følge Danmarks gode eksempel. Hvis forslaget bliver vedtaget, vil jeg hurtigst mulige iværksætte en opsigelse af aftalen, så opsigelsen kan få virkning allerede fra den 1. januar 2024. Herefter vil de defensive foranstaltninger mod Rusland blive gennemført med virkning fra samme tidspunkt.
Så er der både fra Radikales og Danmarksdemokraternes side blevet spurgt, om vi ikke kunne lave en ensidig opsigelse af dobbeltbeskatning i stedet for helt at opsige selve aftalen. Det er klart, at vi i regeringen i den her proces naturligvis har overvejet, om vi kunne træffe sådan en beslutning. Det er vurderet, at der ikke er et folkeretligt grundlag for, at Danmark ensidigt kan suspendere aftalen. Og vi har ikke i dansk ret samme mulighed for treaty override, som man har i Tyskland. Det vil sige, at den eneste effektive mulighed for at fjerne virkningen af aftalen og dermed give mulighed for at gennemføre de defensive foranstaltninger over for Rusland er at opsige selve aftalen. Jeg håber, det kan give svar på de spørgsmål, der har været.
Så vil jeg selvfølgelig gerne takke for behandlingen, og jeg er selvfølgelig klar til at svare på yderligere spørgsmål. Tak for ordet