Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 123 Bilag 1
Offentligt
2698429_0001.png
Dato:
<Vælg dato>
Enhed: FOST
Sagsbeh.: DEPCFMA
Sagsnr.: 2213653
Dok. nr.: 2562214
KOMMENTERET HØRINGSNOTAT
vedrørende forslag til
Lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre love
(Implementering af dele af delegeret direktiv vedrørende opvarmede tobaksvarer m.v.)
I det følgende gennemgås de væsentligste bemærkninger til lovforslaget, som ministeriet
har modtaget i forbindelse med den offentlige høring.
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag om Lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre
love (Implementering af dele af delegeret direktiv vedrørende opvarmede tobaksvarer
m.v.) har i perioden fra den 3. februar 2023 til den 6. marts 2023 været sendt i offentlig
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Alkohol & Samfund, Akademikernes Centralorganisation (AC),
Arbejdsgiverforeningen KA, Arbejdstilsynet, Astma-Allergi Forbund, Becig, Blå kors,
BrancheDanmark, British American Tobacco, Bryggeriforeningen, Børnerådet, Børns vilkår,
Center for Hjerneskade, Coop Danmark, Dagrofa, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Farmaceutiske Selskab, Danmarks Lungeforening, Danmarks, Restauranter og Cafeer
(DRC), Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk e-Damper Forening (DADAFO), Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Lungemedicinsk Selskab, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk
Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for Distriktpsykiatri, Dansk Selskab for
Folkesundhed, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Supermarked
Dansk Sygeplejeråd, Dansk Transport og Logistik (DTL), Danske Fysioterapeuter, Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Handicaporganisationer (DH), Danske
Patienter, Danske Regioner, Danske seniorer, Danske Skoleelever, Danske Tandplejere,
Danske Ældreråd, Dataetisk råd, Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd, Den Danske
Dommerforening, Det Etiske Råd, Diabetesforeningen, Efuma , Erhvervsskolernes
Elevorganisation, Fag og Arbejde (FOA), Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fagligt
Fællesforbund – 3F, Farmakonomforeningen, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske Lægestuderende
(FADL), Foreningen af Speciallæger, Foreningen for Dansk Internet Handel, Foreningen for
Parallelimportører af Medicin , Forsikring og Pension, Færøernes landsstyre, Gejser,
Gigtforeningen, Hjerteforeningen, HK - Handel, Hotel-, Restaurant - & Turisterhvervet
(HORESTA), House of Oliver Twist A/S, Industriforeningen for generiske og biosemilære
lægemidler, Japan International Tobacco, Jordemoderforeningen, KFUM’ s Sociale
Arbejde, Kirkens Korshær, Komiteen for Sundhedsoplysning, Kommunernes Landsforening
(KL), Kræftens Bekæmpelse, Landsorganisationen for sociale tilbud,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, LO – Landsorganisationen i Danmark,
Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeningen, Medicoindustrien , Metal Ungdom,
Mødrehjælpen, Naalakkersuisut, National Videnskabsetisk Komité, Nationalt Center for
L 123 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2698429_0002.png
Etik, Nikotinbranchen, Nærbutikkernes Landsforening, Nærings- og
Nydelsesmiddelarbejder Forbundet (NNF), Offentligt Ansattes Organisationer (OAO),
Parallelimportørforeningen af lægemidler, Patientforeningen, Pharmadanmark,
Pharmakon, Philip Morris, Praktiserende Lægers Organisation, Praktiserende Tandlægers
Organisation, Rigsrevisionen , Røgfri Fremtid, Rådet for Socialt Udsatte, Skole og Forældre,
Smoke Solution, SSP-Samrådet, Sund By Netværket, Sundhed Danmark - Foreningen af
danske sundhedsvirksomheder, Sundhedskartellet, Swedish Match, Sygeforsikringen
”Danmark”, Tandlægeforeningen, Tobaksindustrien, Tobaksproducenterne,
Veterinærmedicinsk Industriforening (VIF), Ældresagen og Yngre læger.
Lovforslaget har desuden været offentliggjort på
www.borger.dk
under Høringsportalen.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har modtaget høringssvar uden bemærkninger fra:
Bornholms Hospital og Finanssektorens Arbejdsgiverforening.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har modtaget høringssvar med bemærkninger fra:
Alkohol & Samfund, British American Tobacco Denmark, Bryggeriforeningen, Dansk
Erhverv, Dansk Selskab for Folkesundhed, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske
Tandplejere, De Samvirkende Købmænd, GEjSER, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse,
Lungeforeningen, Lægeforeningen, Nikotinbranchen, Nærbutikkernes Landsforening,
Patientforeningen, Philip Morris, Region Hovedstaden, SSP-Samrådet, Sund By Netværket,
Swedish Match, Tandlægeforeningen og Tobaksindustrien.
Ministeriet modtog i alt 26 høringssvar.
I det følgende foretages en gennemgang af de væsentligste bemærkninger i
høringssvarene til de enkelte elementer i lovforslaget og dets bemærkninger. Ministeriets
bemærkninger hertil er
kursiverede.
2. Generelle bemærkninger
2.1. Overordnede tilbagemeldinger på implementering af dele af det delegerede
direktiv vedrørende opvarmede tobaksvarer
Dansk Erhverv, Dansk Selskab for Folkesundhed (med tilslutning fra Region Hovedstaden),
Danske Patienter, Danske Regioner Danske Tandplejere, Hjerteforeningen, Kræftens
Bekæmpelse, Lungeforeningen, Lægeforeningen, Patientforeningen, SSP-Samrådet og
Tandlægeforeningen anfører, at de bakker op om, at lovforslaget implementerer det
delegerede direktiv således, at opvarmede tobaksvarer omfattes af forbuddet mod
smagsstoffer. Der henvises i den forbindelse bl.a. til, at smagsstoffer gør produkter mere
tiltrækkende overfor børn og unge samt at tobak er årsag til en lang række sygdomme.
Endvidere anfører Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Lungeforeningen
vigtigheden af, at lovgivningen løbende tilpasses markedet, hvor der hele tiden kommer
nye tobaks- og nikotinprodukter.
British American Tobacco, Nikotinbranchen, Nærbutikkernes Landsforening, og Philip
Morris er generelt kritiske over for implementeringen af det delegerede direktiv, der
indfører et forbud mod smagsstoffer i opvarmede tobaksvarer. Parterne anfører bl.a., at
den nye regulering sidestiller opvarmede tobaksvarer med cigaretter, hvilket de finder
Side 2
L 123 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2698429_0003.png
uhensigtsmæssigt, samt anfører at lovforslaget vil have en negativ indflydelse på
folkesundheden, jf. de specifikke bemærkninger nedenfor.
2.2. Overordnede tilbagemeldinger på krav til alderskontrol
Alkohol & Samfund, British American Tobacco, Bryggeriforeningen, Dansk Selskab for
Folkesundhed (med tilslutning fra Region Hovedstaden), Dansk Erhverv, Danske Patienter,
Danske Regioner, Danske Tandplejere, GEjSER, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse,
Lungeforeningen, Lægeforeningen, Nikotinbranchen, Patientforeningen, SSP-Samrådet,
Tandlægeforeningen og Tobaksindustrien anfører, at det overordnet er positivt, at der
med lovforslaget sikres den tilstrækkelige lovhjemmel til alderskontrol ved salg online af
alkoholholdige drikkevarer, tobaks- og nikotinprodukter samt urtebaserede
rygeprodukter.
Alkohol & Samfund, British American Tobacco, Bryggeriforeningen, Dansk Selskab for
Folkesundhed (med tilslutning fra Region Hovedstaden), Danske Patienter, De
Samvirkende Købmænd, GEjSER, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse,
Lungeforeningen, Nikotinbranchen, SSP-Samrådet og Swedish Match anfører dog, at den i
lovforslaget foreslåede alderskontrol er utilstrækkelig. I den forbindelse anfører flere af
høringsparterne bl.a., at der er behov for at indføre digitale løsninger eller andet, der
sikrer en mere effektiv alderskontrol i fysiske butikker og ved salg online jf. specifikke de
specifikke bemærkninger nedenfor.
Alkohol & Samfund, British American Tobacco, Bryggeriforeningen og Sund By Netværket
anfører endvidere, at der er problemer med håndhævelsen af den eksisterende lovgivning,
og at de generelt ønsker en bedre håndhævelse af reglerne omkring aldersverificering.
2.3. Forhold der går ud over lovforslagets genstandsområde
Sund By Netværket anfører, at de ønsker et større fokus på øget håndhævelse af
aldersgrænser, flere røg- og nikotinfrie miljøer, højere priser på tobak samt et forbud mod
tobaks- og nikotinprodukter. Sund By Netværket efterspørger desuden en grænseværdi
for nikotinindholdet i nikotinprodukter samt tydelig produktinformation for
nikotinprodukter.
Sund By Netværket anfører videre, at der skal skelnes mellem medicinsk nikotin og
nydelsesnikotin, og hvor nydelsesnikotin skal underlægges samme lovgivning som
tobaksprodukter.
Sund By Netværket anfører desuden undren over, at der på den ene side er sundhedsfag-
lige (kommunalt) ansatte, der er underlagt et delegeret ansvar fra Lægemiddelstyrelsen i
forbindelse med vejledning af borgere, der skal købe rygestophjælpemidler, mens der på
den anden side er borgere, som kan gå i enhver kiosk eller supermarked og købe diverse
nikotinprodukter.
Alkohol & Samfund, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Lægeforeningen anfører,
at der bør indføres en ensartet aldersgrænse på 18 år for køb af alle typer af alkohol, idet
der bl.a. henvises til Sundhedsstyrelsens anbefalinger om, at børn og unge under 18 år
frarådes at drikke alkohol.
Side 3
L 123 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2698429_0004.png
Ministeriet bemærker, at de anførte forhold går ud over rammerne for nærværende
lovforslag, som har til hensigt at implementere dele af et delegeret direktiv fra Europa-
Kommissionen vedrørende opvarmede tobaksvarer i dansk ret. I forbindelse med
implementeringen foretages også justeringer vedrørende krav til alderskontrol og
Sundhedsstyrelsens skilte samt øvrige tekniske justeringer.
Ministeriet kan i øvrigt bemærke, at det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil
løfte sundheden og trivslen blandt børn og unge og på tværs af bl.a. sundheds-, kultur- og
børne- og skoleområdet tage initiativ til en forebyggelsesplan målrettet børn og unge.
3. Specifikke bemærkninger angående implementering af dele af det
delegerede direktiv fra EU vedrørende opvarmede tobaksvarer
3.1. Udvidelse af forbuddet mod smagsstoffer
Dansk Selskab for Folkesundhed (med tilslutning fra Region Hovedstaden), Danske
Patienter, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Lungeforeningen og Lægeforeningen
anfører, at forbuddet mod smagsstoffer bør udvides til at gælde for alle typer af
tobaksprodukter. Kræftens Bekæmpelse anfører i den forbindelse, at forbuddet bør
udvides i forbindelse med den kommende revision af EU’s tobaksvaredirektiv. Danske
Patienter, Kræftens Bekæmpelse, Lungeforeningen og Lægeforeningen anfører, at mentol
og andre aromaer gør produkterne mere tiltrækkende for særligt børn og unge.
Dansk Selskab for Folkesundhed (med tilslutning fra Region Hovedstaden),
Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse anfører derudover, at smagsstofferne ikke kun
skal forbydes som kendetegnende aromaer, men som ingredienser, så der ikke er
usikkerhed om, hvor meget smag, der må eller ikke må tilsættes et produkt.
Ministeriet bemærker, at lovforslaget ikke har til hensigt at gå videre end
minimumskravene i det delegerede direktiv. Således er de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering også overholdt. Lovforslaget er endvidere
som udkast blevet notificeret til EU-Kommissionen.
Ministeriet bemærker videre, at det delegerede direktiv understøtter aftalen om den
nationale handleplan mod børn og unges rygning fra 2019. Med handleplanen blev det
bl.a. besluttet at det eksisterende forbud mod kendetegnende aromaer i cigaretter og
rulletobak skulle udvides, således der indføres et forbud mod anden kendetegnende aroma
end tobak og mentol i øvrige tobaksvarer (med undtagelse af pibetobak og cigarer) samt i
urtebaserede rygeprodukter. Denne regulering vil imidlertid først kunne sættes i kraft, når
og såfremt EU-retten tillader det. Med det delegerede direktiv bliver opvarmede
tobaksvarer nu omfattet af forbuddet mod kendetegnende aromaer.
Ministeriet bemærker afslutningsvist, at der med lovforslaget også lægges op til, at
opvarmede tobaksvarer inkluderes i § 14, stk. 2, i lov om tobaksvarer m.v., hvorved
Sundhedsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om forbuddet mod markedsføring af
cigaretter, rulletobak og fremover opvarmet tobak med kendetegnende aromaer, og om
grænseværdier for indholdet i cigaretter, rulletobak og fremover opvarmet tobak af
tilsætningsstoffer eller kombinationer af tilsætningsstoffer, der giver en kendetegnende
aroma.
Side 4
L 123 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2698429_0005.png
3.2. EU-lovgivning og implementering af det delegerede direktiv i dansk ret
British American Tobacco anfører, at det delegerede direktiv ikke er gyldigt og anfører i
den forbindelse en række argumenter for, hvorfor Kommissionen har overskredet omfan-
get af de delegerede beføjelser, som den er blevet tillagt. Kommissionen har ifølge British
American Tobacco overskredet omfanget af de delegerede beføjelser dels ved at regulere
nye produkter frem for etablerede produktkategorier, dels ved at introducere den nye ka-
tegori ”opvarmede tobaksvarer”, dels fordi den nye kategori af opvarmede tobaksvarer,
der introduceres, er uforenelig med tobaksvaredirektivets system og dels ved at Kommis-
sionens tilgang i vurderingen af en ”væsentlig ændring i forholdene” er behæftet med fejl.
British American Tobacco anfører på den baggrund, at det delegerede direktiv ikke bør im-
plementeres i dansk lovgivning og at omsætningen til dansk ret også vil være ugyldigt. Bri-
tish American Tobacco henviser ligeledes til igangværende retssager vedrørende gyldighe-
den af det delegerede direktiv ved EU-Domstolen og de irske domstole. Endelig anfører
British American Tobacco, at såfremt det delegerede direktiv implementeres i dansk lov-
givning skal det gøres på den senest mulige dato, dvs. d. 23. juli 2023, således at der mu-
ligvis først kan blive afsagt en EU-dom om det delegerede direktivs gyldighed.
Nærbutikkernes Landsforening anfører, at implementeringen af det delegerede direktiv
holder sig inden for rammerne af vedtagelserne på EU-niveau.
Ministeriet bemærker, at det delegerede direktiv er vedtaget af Europa-Kommissionen.
Lovforslaget har til formål at implementere direktivet i overensstemmelse med de rammer,
herunder datoer for gennemførelse, som er udstukket af Europa-Kommissionen.
Lovforslaget har ikke til hensigt at gå videre end minimumskravene i det delegerede
direktiv. Lovforslaget er som udkast blevet notificeret til EU-Kommissionen.
Ministeriet kan i øvrigt bemærke, at ministeriet er opmærksomme på, at der er verserende
retssager om det delegerede direktiv.
3.3. Kategorisering og definition af opvarmet tobak
Sund By Netværket anfører, at betegnelsen ”røgfri tobak” kan være problematisk, da det
bl.a. giver producenter mulighed for at udnytte formuleringen og omgå lovgivningen.
Dansk Selskab for Folkesundhed anfører, at de opponerer imod, at opvarmede tobaksva-
rer kun vil være omfattet af reguleringen vedrørende smagsstoffer for så vidt de er røgto-
bak. De opponerer videre imod, at opvarmet tobak både kan defineres som røgtobak og
røgfri tobak, jf. definitionen for opvarmede tobaksvarer, der indgår i lovforslaget. Dansk
Selskab for Folkesundhed anfører, at definitionen ikke specificerer, hvad der menes med
karakteristika, og at dette vil blive udnyttet af tobaksproducenterne til at markedsføre op-
varmet tobak som et ”uskadeligt alternativ” til almindelige cigaretter. Dansk Selskab for
Folkesundhed anfører, at de anbefaler, at alt opvarmet tobak defineres som røgtobak, og
at al opvarmet tobak omfattes af den nye regulering om forbud mod smagsstoffer. Region
Hovedstaden tilslutter sig høringssvaret fra Dansk Selskab for Folkesundhed.
British American Tobacco anfører, at det foreslåede sprog i lovforslaget er egnet til at
definere opvarmede tobaksvarer, da der skelnes mellem røgfri tobaksvarer og røgtobak.
Nærbutikkernes Landsforening anfører, at de lægger vægt på, at man sondrer mellem
tobaksvarer, der er røgprodukter og tobaksvarer, der er røgfri.
Side 5
L 123 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2698429_0006.png
Ministeriet bemærker, at definitionen af opvarmet tobak, som introduceres med
lovforslaget, følger af det delegerede direktiv fra Europa-Kommissionen. Opvarmet tobak
hører i øvrigt under definitionen ny kategori af tobaksvarer. Som det fremgår af § 27 i lov
om tobaksvarer m.v. kan Sundhedsstyrelsen fastsætte regler om, hvilke bestemmelser i lov
om tobaksvarer m.v., der gælder for nye kategorier af tobaksvarer, afhængigt af om der er
tale om røgfrie tobaksvarer eller røgtobak. Der pågår et arbejde med at fastlægge, om
forskellige opvarmede tobaksvarer er røgtobak eller røgfri tobak.
Ministeriet bemærker videre, at reguleringen af opvarmede tobaksvarer for så vidt angår
smagsstoffer, der introduceres med lovforslaget som følge af det delegerede direktiv,
gælder for alle opvarmede tobaksprodukter, uanset om de er røgtobak eller røgfri tobak.
De nye mærkningskrav, der følger af det delegerede direktiv og som implementeres på
bekendtgørelsesniveau, vil derimod kun gælde for opvarmede tobaksvarer, der er
røgtobak.
Ministeriet bemærker, at lovforslaget ikke har til hensigt at gå videre end
minimumskravene i det delegerede direktiv. Således er de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering også overholdt. Lovforslaget er endvidere
som udkast blevet notificeret til EU-Kommissionen.
3.5. Skadereduktion
Dansk Selskab for Folkesundhed (med tilslutning fra Region Hovedstaden)
Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Lungeforeningen henviser til, at WHO
anbefaler, at opvarmet tobak reguleres på samme måde som cigaretter og anden tobak i
henhold til WHO’s rammekonvention om tobakskontrol. Hjerteforeningen og Kræftens
Bekæmpelse anfører videre, at WHO ikke finder evidens for, at opvarmet tobak er mindre
skadeligt end andre tobaksformer.
British American Tobacco, Nærbutikkernes Landsforening og Philip Morris anfører, at det
nye forbud mod smage i opvarmede tobaksvarer vil påvirke folkesundheden negativt, da
det vil gøre det mindre oplagt for rygere at skifte til opvarmede tobaksvarer, der af
høringsparterne betragtes som et skadesreducerende produkt.
Philip Morris anfører i forlængelse heraf, at der stort set ikke er nogen, der påbegynder et
nikotinforbrug via opvarmede tobaksvarer – ligesom kun få påbegynder nikotinforbrug via
e-cigaretter. Philip Morris anfører videre, at alternativer til cigaretter for det meste
anvendes af voksne rygere og ikke af mindreårige eller ikke-rygere.
Philip Morris anfører desuden, at der skal gennemføres regulering, der fremskynder
ophøret af rygning og henviser til, at rygestop bør fremskyndes ved brug af de positive
erfaringer fra skadesreduktion. Philip Morris anfører, at tilskyndelser til rygestop fremmes
bedst ved hjælp af en differentieret regulering baseret på skadevirkningerne forårsaget af
tobaks- og nikotinholdige produkter.
Philip Morris anfører, at implementeringen af det delegerede direktiv, med hensyn til
smagsstoffer, vil sidestille reguleringen for opvarmede tobaksprodukter med mere
skadelige produkter såsom cigaretter og rulletobak. Philip Morris anfører i forlængelse
heraf, at forskellige smagsvarianter spiller en væsentlig rolle for voksne rygere i forhold til
at få dem til at skifte væk fra cigaretter til skadesreducerende produkter. Et forbud mod
Side 6
L 123 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2698429_0007.png
smage reducerer dermed rygeres incitamenter til at skifte til skadesreducerende
produkter og kan få brugere til at skifte tilbage til cigaretter.
Philip Morris anfører endeligt, at Danmark bør arbejde konstruktivt for at modernisere
EU’s tobakskontrolramme, og at Danmark i EU-regi bør fordre en evidensbaseret tilgang til
skadesreduktion, hvilket også anføres af Nikotinbranchen.
Nikotinbranchen anfører, at røgfri nikotinprodukter, herunder opvarmede tobaksvarer,
ikke skal reguleres som cigaretter og traditionelle tobaksvarer, da produkterne er
forskellige i forhold til deres skadevirkninger for den enkelte, gener og potentielle
sundhedsrisici for omgivelserne og samfundsomkostningerne i forlængelse af brugen af
produkterne. Reguleringen bør give incitament for rygere til at skrifte fra røg til røgfri.
Nikotinbranchen anfører videre, at kendetegnende aromaer og smag er en afgørende
forskel for mange brugere og et incitament til at skifte fra cigaretter til røgfri produkter
som opvarmet tobak, e-cigaretter og nikotinposer. Nikotinbranchen anfører desuden, at
med nikotinposers entre på det danske marked i 2019 fald antallet af rygere og det
understøtter opfattelsen af røgfrie nikotinprodukters rolle som en realistisk vej væk fra
cigaretter for mange rygere.
British American Tobacco anfører, at opvarmede tobaksvarer har en reduceret risikoprofil
sammenlignet med brændbare cigaretter. British American Tobacco anfører ligeledes, at
de tilgængelige beviser viser, at der ikke er sket nogen betydelig stigning i unge, der
begynder at bruge opvarmede tobaksvarer og dermed er der ikke dokumentet grund til
bekymring over, at opvarmede tobaksvarer kan fungere som gateway til øget brug af
brændbar tobak eller øget påbegyndelse af rygning. British American Tobacco anfører
videre, at smagsbegrænsningerne vil have en negativ indvirkning på voksne rygere og
sandsynligvis medføre utilsigtede konsekvenser for den offentlige sundhed. British
American Tobacco anfører desuden, at når opvarmede tobaksvarer reguleres som
brændbare tobaksvarer, formidler det også et budskab om, at risiciene ved produkter er
de samme, hvorved rygere ikke vil skifte til mindre skadelige produkter.
Ministeriet bemærker, at det delegerede direktiv understøtter aftalen om den nationale
handleplan mod børn og unges rygning fra 2019. Med handleplanen blev det bl.a.
besluttet at det eksisterende forbud mod kendetegnende aromaer i cigaretter og
rulletobak skulle udvides, således der indføres et forbud mod anden kendetegnende aroma
end tobak og mentol i øvrige tobaksvarer (med undtagelse af pibetobak og cigarer) samt i
urtebaserede rygeprodukter. Denne regulering vil imidlertid først kunne sættes i kraft, når
og såfremt EU-retten tillader det. Med det delegerede direktiv bliver opvarmede
tobaksvarer nu omfattet af forbuddet mod kendetegnende aromaer.
Ministeriet kan i øvrigt henvise til, at det fremgår af rapporten ”Nikotinbrug blandt børn
og unge. Konsekvenser og forebyggelse” fra Vidensråd for Forebyggelse i 2022, at nikotin
er afhængighedsskabende samt at brug af nikotin i ungdommen kan have en negativ
indflydelse på hjernens udvikling på flere områder. Brug af nikotinprodukter er således
skadeligt i sig selv. Det fremgår bl.a. også af rapporten, at nikotin ser ud til at øge
sandsynligheden for at blive afhængig af både cigaretter og af rusmidler i almindelighed.
Nikotin ser således ud til at have en såkaldt ‘gateway’ effekt.
Side 7
L 123 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2698429_0008.png
Ministeriet kan herudover bemærke, at Sundhedsstyrelsen udelukkende anbefaler brug af
nikotin til borgere, der er i behandling for nikotinafhængighed, og kun i en kortere
afgrænset periode. Borgere, der ønsker et varigt rygestop, anbefales at benytte en
kombination af professionel hjælp og godkendt rygestopmedicin, idet der er evidens for, at
der ved denne kombination er den største sandsynlighed for varig røgfrihed.
3.6. Nye mærkningskrav som følge af det delegerede direktiv vedrørende
opvarmede tobaksvarer
Philip Morris anfører, at implementeringen af det delegerede direktiv skal ske i
overensstemmelse med art. 114 TEUF og må ikke resultere i en forvridning af det indre
marked eller en krænkelse af Acquis Communautaire generelt. Det betyder, at der skal
skelnes mellem mærkningsreglerne for opvarmede tobaksprodukter, der ikke involverer
en forbrændingsproces, og dem, der er klassificeret som tobak til rygning. Philip Morris
noterer sig, at hensigten med lovforslaget er at gennemføre det delegerede direktiv inden
for de retlige rammer for Acquis Communautaire og derfor alene kræve kombinerede
sundhedsadvarsler for de opvarmede tobaksprodukter, der er klassificeret som rygetobak
og involverer en forbrændingsproces.
British American Tobacco anfører, at lovforslaget – i overensstemmelse med det
delegerede direktiv - kun ændrer mærkningskravene for opvarmede tobaksvarer, for så
vidt de er røgtobak. British American Tobacco anfører videre, at deres opvarmede
tobaksprodukter er røgfri, da de ikke indebærer en forbrændingsproces.
Tobaksindustrien anfører, at lovforslaget bl.a. implementerer de nye EU-regler for
opvarmet tobak, der skal træde i kraft d. 23. oktober 2023. I den forbindelse anfører
Tobaksindustrien, at der i god tid inden skal udstedes en bekendtgørelse, som nærmere
beskriver, hvilken type advarsel de pågældende produkter skal være påført.
Ministeriet bemærker, at de ændrede mærkningskrav for opvarmede tobaksvarer, der er
røgtobak, og som følger af det delegerede direktiv, implementeres på
bekendtgørelsesniveau og ikke i nærværende lovforslag.
Bekendtgørelsen, som implementerer de nye mærkningskrav har været i høring i perioden
d. 24. februar 2023 til d. 27. marts 2023. Bekendtgørelsen er endvidere som udkast blevet
notificeret til EU-Kommissionen d. 24. februar 2023 med en status quo periode, der i
udgangspunktet afsluttes d. 25. maj 2023. Bekendtgørelsen kan ikke vedtages før status
quo perioden er udløbet.
Ministeriet bemærker i den forbindelse, at det følger af det delegerede direktiv, at love og
bestemmelser, der implementerer det delegerede direktiv skal være vedtaget og
offentliggjort senest d. 23. juli 2023 og skal træde i kraft d. 23. oktober 2023. Ministeriet
har til hensigt at overholde disse rammer.
Ministeriet bemærker videre, at lovforslaget og bekendtgørelsen ikke har til hensigt at gå
videre end minimumskravene i det delegerede direktiv. Således er de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering også overholdt.
Ministeriet bemærker afslutningsvist, at der pågår et arbejde med at fastlægge, om
forskellige opvarmede tobaksvarer er røgtobak eller røgfri tobak.
Side 8
L 123 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2698429_0009.png
4. Specifikke bemærkninger om alderskontrol og Sundhedsstyrelsens skilte
4.1. Alderskontrol på fysiske salgssteder
British American Tobacco, Bryggeriforeningen, De Samvirkende Købmænd og Nikotinbran-
chen anfører, at det er problematisk, at det er den enkelte kassemedarbejders ansvar at
kontrollere ID, da det ikke er et rimeligt ansvar at pålægge personalet, og da det kan med-
føre fejl, hvor unge køber varer, som de ellers ikke bør.
Bryggeriforeningen, De Samvirkende Købmænd og Nikotinbranchen anfører, at der er be-
hov for et digitalt alderskontrolsystem og foreslår i den forbindelse en løsning, hvor kun-
dens alder automatisk verificeres gennem elektronisk betaling, hvad enten det er med
kort eller telefon ved terminalen. Flere af parterne anfører, at det vil kræve udvikling af en
løsning, der ikke er tilgængelig i dag, men som bør være realistisk, da hvert elektronisk be-
talingsmiddel er knyttet til en konkret kontohaver. GEjSER anfører, at de bakker op om De
Samvirkende Købmænds forslag om elektronisk aldersverificering via betalingskort, og er
overbeviste om, at denne løsning især vil kunne forhindre salg af nikotinprodukter til børn
og unge via online-salgssteder jf. høringsnotatets afsnit 4.2. Tandlægeforeningen foreslår
ligeledes aldersverificering via betalingskort som et muligt effektivt alderskontrolsystem
på fysiske salgssteder.
GEjSER anfører, at der kan opstå tvivl i forbindelse med kontantbetalinger, og er derfor
positive over for lovforslagets præciseringen af kravet om anmodning om fremvisning af
gyldig billedlegitimation, hvis en ekspedient er i tvivl om kundens alder.
De Samvirkende Købmænd anfører, at der som supplerende forslag til aldersverificering
gennem elektronisk betaling skal være et forbud mod proxysalg samt et købsforbud, såle-
des at det også bliver forbudt som kunde at erhverve sig produkter med en salgsalders-
grænse, hvis man ikke er gammel nok.
British American Tobacco anfører, at en konkret model for aldersverificering i fysiske bu-
tikker f.eks. kunne bestå af krav om et elektronisk system med to-faktorgodkendelse,
mens køb foretaget med kontantbetaling skal forudsætte aldersverificering ved forevis-
ning af gyldig billedlegitimation.
Bryggeriforeningen anfører, at det er relevant, at der med det konkrete lovforslag imple-
menteres en lovhjemmel, der imødegår domstolsprøvelserne, men at udfordringen med
håndhævelsen af salgsaldersgrænserne også bør løses – både i fysisk handel og ved salg
online. Bryggeriforeningen foreslår at Indenrigs- og Sundhedsministeriet nedsætter en ar-
bejdsgruppe, der skal afsøge hvilke tilgængelige løsninger for alderskontrol, der i væsent-
ligt og tilfredsstillende omfang kan forbedre håndhævelsen af de nuværende salgsalders-
grænser.
Nikotinbranchen anfører ligeledes, at man fra myndighedernes side etablerer en samlet
plan for at nedbringe salget af nikotinprodukter til personer under 18 år såvel i fysiske bu-
tikker som på internettet, hvor Nikotinbranchen gerne bidrager med input og viden om
det illegale salg.
Alkohol & Samfund anfører, at der er behov for en yderligere skærpelse for at sikre loven
bliver håndhævet for salg af alkohol både online og i fysiske butikker. De anfører, at
fysiske salgssteder bør pålægges altid at spørge kunder, der er eller ser ud til at være
under 25 år om gyldig legitimation ved slag af produkter, der har en aldersbegrænsning.
Alkohol & Samfund anfører desuden, at Sikkerhedsstyrelsens kontroller ikke er effektive til
Side 9
L 123 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2698429_0010.png
at sikre fysiske salgssteders håndhævelse af aldersgrænserne, og at Sikkerhedsstyrelsen
bør gives hjemmel til at udføre mystery shopping. Alkohol & Samfund anfører, at mystery
shopping har dokumenterede effekter i andre europæiske lande til øget håndhævelse af
loven for salg af alkohol.
Dansk Selskab for Folkesundhed (med tilslutning fra Region Hovedstaden) anfører, at de er
positive over, at pligten til at drive et alderskontrolsystem fremover påhviler alle
detailforhandlere af tobaksvarer, tobakssurrogater, urtebaserede rygeprodukter, der
markedsfører via fjernsalg, og ikke kun dem, der markedsfører via fjernslag over
landegrænser.
Ministeriet bemærker, at hensigten med lovforslaget er at indføre en klar hjemmel, der
fastsætter, hvilke krav der stilles til alderskontrol henholdsvis på fysiske salgssteder og ved
salg online og således tager højde for forskellene mellem fysiske salgssteder og salg online.
De foreslåede ændringer i lovforslaget bygger på den eksisterende praksis på området.
Ministeriet påpeger, at detailhandlen i dag har ansvaret for at håndhæve
aldersgrænserne. I den forbindelse kan også henvises til aftalen om den nationale
handleplan mod børn og unges rygning fra 2019 hvor det fremgår, at ”Aftalepartierne
bakker op om alle initiativer, der kan være med til at sikre en effektiv håndhævelse af
gældende aldersgrænse for salg af tobaksvarer og e-cigaretter m.v. Derfor er
aftalepartierne også enige om at opfordre detailhandlen evt. i samarbejde med andre til at
afsøge mulighederne for ibrugtagen af nye metoder, herunder digitale, til at understøtte
alderskontrollen i butikkerne. Aftalepartierne indskærper samtidig butikkernes ansvar for
at sikre, at der ikke sælges til mindreårige. Butikkerne skal tjekke ID, hvis der er den
mindste tvivl om, hvorvidt kunden er over 18 år. Og vil man købe tobak m.v., må man være
indstillet på at vise ID – også længe efter sin 18-års fødselsdag. Aftalepartierne er enige
om at holde øje med udviklingen og følge op på, om der er behov for yderligere tiltag for at
sikre, at børn og unge under 18 år ikke har adgang til at købe tobaksvarer m.v.”
Ministeriet kan i øvrigt bemærke, at det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil
løfte sundheden og trivslen blandt børn og unge og på tværs af bl.a. sundheds-, kultur- og
børne- og skoleområdet tage initiativ til en forebyggelsesplan målrettet børn og unge.
4.2. Alderskontrol ved salg online
Alkohol & Samfund, Bryggeriforeningen, Dansk Selskab for Folkesundhed (med tilslutning
fra Region Hovedstaden), Danske Patienter, GEjSER, Hjerteforeningen, Kræftens
Bekæmpelse, Lungeforeningen, Nikotinbranchen, SSP-Samrådet og Swedish Match
anfører, at lovforslaget ikke medfører et effektivt alderskontrolsystem ved salg online af
alkoholholdige drikkevarer, tobaks- og nikotinprodukter samt urtebaserede
rygeprodukter. Flere af parterne anfører bl.a., at en løsning, hvor forbrugerne selv kan
krydse af, at de er over 18 år, stadig muliggør salg online af ovenstående varer til børn og
unge.
Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse anfører desuden, at lovforslaget – i fraværet af
en effektiv aldersverificering - godkender den nuværende utilstrækkelige fremgangsmåde,
hvor forbrugeren kan afkrydse, om vedkommende er fyldt hhv. 16 eller 18 år.
Side 10
L 123 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2698429_0011.png
Dansk Selskab for Folkesundhed (med tilslutning fra Region Hovedstaden), anfører
endvidere, at lovforslaget pålægger ansvaret for alderskontrol hos kunden og ikke den
erhvervsdrivende.
Alkohol & Samfund, British American Tobacco, Dansk Selskab for Folkesundhed (med
tilslutning fra Region Hovedstaden), og Nikotinbranchen anfører, krav om
aldersverificering gennem en to-faktor godkendelse eller nævner f.eks. MitID som en
løsning for at forhindre salg online til mindreårige. SSP-Samrådet anfører i forlængelse
heraf, at der bør arbejdes på et alderskontrolsystem, der udgør en teknisk hindring af
muligheden for at gennemføre et online køb, såfremt man ikke kan dokumentere, at man
er over aldersgrænsen.
British American Tobacco og Nikotinbranchen anfører endvidere, at onlinehandel bør
sidestilles med salg i fysiske butikker, så der opnås symmetri i reglerne.
Swedish Match anfører, at lovforslaget adresserer problemet med manglende
lovhjemmel, men at det fortsat er uvist, hvordan alderskontrolsystemerne ved salg online
skal udformes for at være fyldestgørende og sikre, at kundens aldersoplysning bliver
effektivt verificeret. Swedish Match anfører, at man ikke bør afvente udviklingen af et
officielt alderskontrolsystem, der helt eliminerer risikoen for mindreåriges adgang til køb
af nikotinprodukter fra hjemmesider. I den forbindelse foreslår Swedish Match at man ved
registrering som sælger af tobaksvarer ved fjernsalg, skal præsentere et
alderskontrolsystem der, udover aktiv tilkendegivelse af alder, samtidig indeholder en
funktion, som verificerer den angivne alder ved at indhente supplerende oplysninger om
kunden. Swedish Match anfører ligeledes, at der kunne være krav om at registrere sig som
kunde ved indgivelse af oplysninger, der understøtter den angive alder, for at få adgang til
at handle fra den pågældende webside. Swedish Match påpeger, at dette ikke vil
eliminere risikoen for falske profiler, men at det vil gøre det mere omstændigt og
besværligt for den mindreårige at handle online.
Bryggeriforeningen og GEjSER anfører – i forlængelse af deres bemærkninger til
alderskontrol i fysiske butikker – at aldersverificering ved elektronisk betaling også kan
være en løsning ved salg online.
Tandlægeforeningen anfører, at de noterer sig, at der med lovforslaget lægges op til at
styrke alderskontrollen online, når den rette løsning er tilgængelig.
Dansk Erhverv anfører, at de bakker op om, at der i lovforslaget fortsat er lagt op til
metodefrihed for alderskontrol ved online salg (pop up, afkrydsning eller andet), således
erhvervsdrivende ikke bebyrdes med krav til specifikke metoder til alderskontrol.
Alkohol & Samfund anfører, at det skal være tydeligt, at tredjeparter, fx
udbringningsvirksomheder, også er ansvarlige for at verificere alder i forbindelse med
markedsføring online. De anfører, at dette gerne skal ske elektronisk, da køb foregår
online via app eller hjemmeside. Alkohol & Samfund opfordrer endeligt til, at
Sikkerhedsstyrelsen fører tilsyn med disse typer af virksomheder.
Side 11
L 123 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2698429_0012.png
Ministeriet bemærker, at aftalepartierne bag den nationale handleplan mod børn og
unges rygning fra 2019 var enige om, at der skulle stilles krav til internetforhandlere om at
sikre et system, der effektivt verificerer købers alder.
Det er således allerede besluttet, at der skal stilles krav om effektiv aldersverificering
online. Aftalepartierne var dog enige om, at det skal sikres, at forhandlerne har
tilgængelige løsninger, før kravet sættes i kraft.
De foreslåede ændringer i lovforslaget bygger på den eksisterende praksis på området og
skal indføre en klar hjemmel for alderskontrollen online, som kan anvendes frem til, at
indenrigs- og sundhedsministeren kan sætte bestemmelserne om et mere effektivt
alderskontrolsystem i kraft. Det bemærkes, at der pågår et arbejde i ministeriet i forhold til
dette.
Ministeriet kan påpege, at det i bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 3, og § 3, nr. 2, 4
og 6, fremgår at det påhviler den person eller virksomhed m.v. der erhvervsmæssigt
markedsfører produkterne på hjemmesider, profiler, apps, webshops m.v. at sikre, at der
ikke sælges til mindreårige i strid med reglerne. Denne personkreds vil således også
fremover kunne pålægges straf for manglende etablering og drift af et sådant generelt
alderskontrolsystem. Ministeriet kan hertil tilføje, at såfremt, der er flere parter involveret i
et salg, vil ansvaret for alderskontrol påhvile den umiddelbare aftalepart – det vil sige den
part, som forbrugeren indgår salget ved. Dette vil blive præciseret i de specielle
bemærkninger i lovforslaget.
Ministeriet bemærker endvidere, at Sikkerhedsstyrelsen fører kontrol med lov om forbud
mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år samt fører kontrol med
aldersgrænsen i lov om elektroniske cigaretter m.v.
Ministeriet kan i øvrigt bemærke, at det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil
løfte sundheden og trivslen blandt børn og unge og på tværs af bl.a. sundheds-, kultur- og
børne- og skoleområdet tage initiativ til en forebyggelsesplan målrettet børn og unge.
4.2.1. Forbud mod online salg
Dansk Selskab for Folkesundhed (med tilslutning fra Region Hovedstaden), Danske
Patienter, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Lungeforeningen anfører, at
onlinesalg af tobaksvarer og lignende produkter ikke bør være tilladt. Flere af parterne
henviser til, at et forbud mod online salg af tobaksprodukter anbefales af WHO, og at det
vil gøre tobak mindre tilgængeligt for især børn og unge.
Ministeriet bemærker, at elementerne i lovforslaget vedrørende alderskontrol bygger på
den eksisterende praksis på området og har til hensigt at indføre en klar hjemmel for
alderskontrollen online, som kan anvendes frem til, at indenrigs- og sundhedsministeren
kan sætte bestemmelserne vedrørende krav til at drive et mere effektivt
alderskontrolsystem i kraft.
Ministeriet kan i øvrigt bemærke, at det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil
løfte sundheden og trivslen blandt børn og unge og på tværs af bl.a. sundheds-, kultur- og
børne- og skoleområdet tage initiativ til en forebyggelsesplan målrettet børn og unge.
Side 12