Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 122
Offentligt
2707041_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 28. april 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 2 til L 122
(Alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministe-
ren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 2 til L 122:
Vil ministeren i tabelform redegøre for bipersonernes aldersgrupper og nationali-
teter ud fra samme kategorisering som hovedpersonerne på lovforslaget i hen-
holdsvis norden, andre vestlige lande end norden, statsløse eller MENAP-lande og
Tyrkiet samt andre ikkevestlige lande?
Svar:
1.
Hvis en ansøger optaget på lovforslaget om indfødsrets meddelelse har børn un-
der 18 år, bliver disse naturaliseret sammen med ansøgeren i medfør af indføds-
retslovens § 6, stk. 2, jf. § 5, stk. 1, medmindre det i lovteksten udtrykkeligt er be-
stemt, at barnet ikke skal være omfattet af ansøgerens erhvervelse af dansk stats-
borgerskab, eller hvis betingelserne i indfødsretslovens § 5, stk. 1, eller § 6, stk. 2,
2. pkt., ikke er opfyldt.
Det følger af indfødsretslovens § 5, stk. 1, at barnet skal være ugift, under 18 år og
bosat her i riget. Barnet skal have en selvstændig gyldig opholdstilladelse eller et
gyldigt registreringsbevis. Desuden skal ansøgeren have del i forældremyndigheden
over barnet, og såfremt barnet er undergivet fælles forældremyndighed, skal den
anden forældremyndighedsindehaver have meddelt samtykke til, at barnet natura-
liseres sammen med ansøgeren, jf. forældreansvarslovens § 3, stk. 1.
Det følger desuden af indfødsretslovens § 6, stk. 2, 2. pkt., at barnet skal opfylde
det samme vandelskrav, som der stilles til forælderen.
Betingelserne skal være opfyldt på det tidspunkt, hvor forælderen erhverver dansk
indfødsret. Hvis forælderen er undtaget fra kravet om deltagelse i en grundlovsce-
remoni og derfor erhverver dansk indfødsret ved lovens ikrafttræden, bliver barnet
også dansk ved lovens ikrafttræden. Hvis forælderen er omfattet af kravet om del-
tagelse i en ceremoni, er det først på dette tidspunkt, at barnet bliver dansk, og det
er derfor først på dette tidspunkt, at betingelserne skal være opfyldt.
15. maj 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sagsnr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 7294
2301138
Side
1/2
L 122 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om redegørelse for bipersonernes aldersgrupper og nationaliteter
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet tager således først endelig stilling til, om
en biperson opfylder naturalisationsbetingelserne i forbindelse med, at forælderen
erhverver dansk statsborgerskab.
Vedlagt fremsendes en oversigt over bipersoner, som vil kunne erhverve dansk
statsborgerskab sammen med deres forælder, der er optaget på lovforslaget om
indfødsrets meddelelse, inddelt efter områdegruppe, nationalitet og i to alders-
grupper afhængig af, om de aktuelt er under eller over den kriminelle lavalder (15
år). Såfremt en biperson har flere nationaliteter, er bipersonen anført med den na-
tionalitet, som vedkommende er registreret med i Det Centrale Personregister
(CPR).
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at oversigten er udarbejdet
på baggrund af de tal, der var tilgængelige den 27. april 2023, hvor lovforslaget blev
fremsat og er således et udtryk for et øjebliksbillede. Ansøgerne på lovforslaget kan
få børn efter listens udarbejdelse, som vil erhverve dansk statsborgerskab som bi-
personer. Tilsvarende vil bipersonerne på listen ikke nødvendigvis opfylde natura-
lisationsbetingelserne på det tidspunkt, hvor forælderen erhverver dansk statsbor-
gerskab – eksempelvis hvis de har begået et karensgivende strafbart forhold, de er
udrejst af landet, eller de er fyldt 18 år i mellemtiden.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal afslutningsvist bemærke, at de statisti-
ske oplysninger er behæftet med en vis usikkerhed, idet sagsbehandlingssyste-
merne, som Indfødsretskontoret benytter, er opbygget som journaliserings- og
sagsbehandlingssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer. Der tages på den
baggrund forbehold for eventuelle registreringsfejl og efterregistreringer.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
2/2