Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 122 Bilag 9
Offentligt
2715625_0001.png
Til lovforslag nr.
L 122
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 25. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 34 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlem af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1, 2, 4-16 og 18-34. Alternativets medlem af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 3. Enhedslistens medlem af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 17.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M og LA) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med det af ALT stillede ændringsforslag
nr. 3 og det af EL stillede ændringsforslag nr. 17. Mindretal-
let vil stemme imod de øvrige ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og til
de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (DD) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med det af DF stillede ændringsforslag nr.
9. Mindretallet vil stemme imod de øvrige ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (KF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af DF stillede ændringsforslag nr.
9-11, 18, 23, 24 og 31-33. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de af DF stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme
imod de øvrige ændringsforslag.
Radikale Venstre, Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqati-
giit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkuri havde ved be-
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne og Det Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes og Det Konservative Folkepar-
tis medlemmer af udvalget mener, at det danske statsborger-
skab er noget helt særligt. Det er grundlæggende noget, man
skal gøre sig fortjent til. Det er også på den baggrund, at
vi i Folketinget gennem årene har vedtaget nogle strenge
krav, som man skal leve op til, før man kan opnå dansk
statsborgerskab. Derfor er det også meget alvorligt og dybt
foruroligende, at Indfødsretskontoret siden januar 2021 har
fravalgt at foretage det supplerende kriminalitetstjek, der
skal foretages, 2 år efter at ansøgeren har fået statsborger-
skab med henblik på at undersøge, om der var kriminalitet,
ansøgeren ikke havde fortalt om. Det er i sidste ende mi-
nisterens ansvar at føre de tiltag ud i livet, som indgår i
politiske aftaler, hvilket ikke er sket i dette tilfælde.
DD og KF mener, at hele forudsætningen for, at vi kan
tildele statsborgerskab i Folketinget, er, at mennesker får
statsborgerskab, fordi de lever op til kriterierne, Folketinget
er blevet enige om. Partierne deler i forlængelse heraf am-
bitionen om, at der bør arbejdes for en mere individuel
behandling af ansøgere, der ønsker indfødsret i Danmark. På
den baggrund vil vi opfordre ministeren til at garantere, at
der vil blive gennemført de supplerende kriminalitetstjek
af de personer, der er på lovforslaget om indfødsrets med-
delelse. Samtidig vil vi opfordre ministeren til at rette op
på de fejl, der er blevet begået i sagen om de manglende
supplerende kriminalitetstjek, så det ikke gentager sig.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget har samme be-
mærkninger som til seneste lovforslag om indfødsrets med-
delelse, jf. betænkning over lovforslag nr. L 33.
DF er foruroliget over den nuværende praksis, hvor bun-
kevis af påståede statsløse og skjulte bipersoner gebyrfrit
sniges ind på lovforslag uden at opfylde betingelserne. Der-
AX028897
L 122 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 25. maj 2023
2715625_0002.png
2
for stemmer DF imod i de sager, hvor vi ikke kan behandle
ansøgerne individuelt med den omhu, grundlovsfædrene har
pålagt os.
Vi er bekymrede over, at ministeren tilsyneladende ikke
er mere nidkær denne gang, men stadig ønsker at medde-
le indfødsret til personer, som synes om islamister og sy-
rienkrigere – personer, som bor i udlandet, og hvor det er
ganske uklart, hvad de har med Danmark at gøre.
DF ønsker, at udvalget igen skal stemme om hver enkelt
ansøger som i det oprindelige udvalg med N. F. S. Grundt-
vig i spidsen, hvor ti ansøgere i 1850 på det første lovfor-
slag om meddelelse af indfødsret i Rigsdagen blev anset
af indenrigsministeren for »et ikke ringe Antal forskjellige
Personer, med Hensyn til hvilke der muligt ville være An-
ledning til at indhente specielle Oplysninger«. (Rigsdagsti-
dende 1849-50, Folketingets forhandlinger, spalte 806).
Indfødsret er den fineste gave, Folketinget kan give, når
en anstændig udlænding har udmærket sig og: »Har for Mo-
dersmaalet Øre,/ Har for Fædrelandet Ild« (N. F. S. Grundt-
vig, »Folkeligheden«, i Danskeren, nr. 24, 1848). Kun der-
ved fortjener vedkommende at blive begunstiget i det dan-
ske testamente. Samtidig er indfødsretten Danmarks inderste
og sidste forsvarslinje.
DF mener, at udviklingen i måden, vi uddeler statsbor-
gerskab på, er skammelig.
DF bemærker, at nærværende lovforslag indeholder 56
statsløse og 330 bipersoner, i alt 386 udlændinge, der uden
forelæggelse for udvalget automatisk er blevet optaget, selv
om de ikke engang nødvendigvis opfylder de objektive krav,
der ofte fremhæves. Det svarer til en tredjedel. Samme andel
som det seneste lovforslag om indfødsrets meddelelse, jf.
lovforslag nr. L 33. Det har aldrig været hensigten at uddele
statsborgerskab på denne måde.
DF bemærker, at antallet af ansøgere på nærværende lov-
forslag er over 100 gange højere end det antal, der ansøgte i
1850, da det blev muligt at blive naturaliseret.
Det bemærkes endvidere, at vi i DF – selv når ministeriet
er i den vildfarelse, at meddelelse af indfødsret til fremmede
kan foregå ved masseproducerede lovforslag til tusindvis
flere gange årligt ud fra såkaldte objektive kriterier oplistet
i en kold ministeriel cirkulæreskrivelse – mener, at den nu-
værende underlødige indfødsretsaftale er utilstrækkelig og
bærer præg af en lemfældig og pluralistisk tilgang, der ikke
respekterer hverken grundlovens bogstav eller grundlovens
ånd. DF mener, at betingelserne for at søge om statsborger-
skab uden undtagelser bør være opfyldt ved ansøgningstids-
punktet. Der bør betales gebyr ved hver eneste ansøgning,
der behandles, og ikke kun ved første ansøgning. Derudover
bør gebyret hæves betragteligt.
Som eksempel herpå bemærker DF, at kriminelle udlæn-
dinge, der i en alder af 14 år har begået røveri eller drab,
frit kan optages på lovforslaget og få statsborgerskab som
bipersoner uden udvalgets kendskab. Dertil kommer, at ud-
lændinge straffet med bøde for tyveri, hærværk, uorden
og narkokørsel optages. Det samme gør førtidspensionister,
som automatisk er undtaget fra beskæftigelseskravet. Også
udlændinge med misligholdt offentlig gæld, f.eks. su-tilba-
gebetalingskrav og offentlige parkeringsafgifter, og udlæn-
dinge under konkursbehandling med verserende fogedsager
eller andre uafklarede søgsmål i civilretten optages.
Også kulturfremmede med mulige ekstremistiske syns-
punkter optages, uden at ministeren vil besvare spørgsmål
vedrørende deres utilbørligheder. DF finder det i den forbin-
delse yderst kritisabelt, at ministeren afviser at forholde sig
til spørgsmål om dette, hvorefter alle disse personer allige-
vel optages uden udvalgets kendskab.
DF er utilfreds med, at ministeren ønsker, at Folketinget
skal lovgive i blinde og dermed tildele statsborgerskab til
mennesker, der potentielt kan have foretaget sig ting, der –
blev de offentliggjort – ville afholde et flertal fra at give
dem statsborgerskab.
Det er i Danmark Folketinget, der tildeler indfødsret. Det
gør vi ved lov. Lovgivningen i Danmark er offentlig. Hensy-
net til grundloven, offentligheden og processen er selvsagt
væsentligere end den enkelte ansøgers ret til at holde sin
fortid hemmelig for den befolkning, hvis folkevalgte repræ-
sentanter skal tildele denne indfødsret. Ansøgere kan søge
dispensation – eller i yderste tilfælde afstå fra at ansøge –
hvis de personlige forhold er så fortrolige, at Folketinget
ikke kan tage stilling.
I modsat fald vil det væsentligt forringe folketingsmed-
lemmers grundlovsgivne ret og pligt til at behandle indføds-
retssager ved lov med de parlamentariske midler og inden
for rammerne af de regler, der gælder.
DF opfordrer ministeren til at begære lukkede døre for
Folketingets forhandlinger, jf. grundlovens § 49, såfremt mi-
nisteren finder, at fremsatte indfødsretslove i almindelighed
er uegnede til offentlig forhandling. DF finder det betænke-
ligt, at ministeren overhovedet er interesseret i at fremsætte
lovforslag, ministeren ikke vil stå ved, og som ikke kan
forhandles offentligt.
DF kan ikke støtte denne lukkede lovgivningsproces, der
i realiteten forhindrer folketingsmedlemmerne i efter hensig-
ten med grundlovens § 44, stk. 1, at afgøre, hvem der skal
erhverve dansk indfødsret.
DF mener, at det er fuldstændig utilstedeligt, at der ikke
er højere krav til udlændinges vandel, ligesom vi mener,
at Indfødsretsudvalget bør have størst mulig indsigt i den
enkelte ansøgers forhold.
Derfor foreslår DF, at hver enkelt ansøger behandles på
et separat lovforslag. Er Indfødsretsudvalget ude af stand
til at tage stilling til mængden af lovforslag i en samling,
udskydes ubehandlede lovforslag til næste samling, som det
er kutyme i alle andre udvalg. Alternativt aftales der et loft
på f.eks. 100 eller 250 ansøgere om året. En anden mulig-
hed, som alt andet lige vil være bedre for Danmark end det
nuværende brandudsalg, ville være at opdele ansøgerne ef-
ter oprindelsesland, hvorefter lovforslagene behandles alfa-
betisk (Afghanistan, Australien, Bangladesh, Belgien osv.).
DF er tillige af den opfattelse, at foruden anstændige
udlændinge bør dansk statsborgerskab alene være for de
udlændinge, som gifter sig med danske statsborgere. DF
bemærker sluttelig, at det er muligt at leve et lønnende og
rigt liv i Danmark uden dansk statsborgerskab.
L 122 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 25. maj 2023
2715625_0003.png
3
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF):
Til § 3
1)
Nr. 74-77
udgår.
[Udtagelse af personer]
Til § 4
2)
Nr. 150
udgår.
[Udtagelse af person]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af et
mindretal
(EL):
Til § 5
3)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2
Det er en betingelse for erhvervelse af indfødsret
ved deltagelse i en grundlovsceremoni, jf. stk. 1,
1) at personen på tidspunktet for deltagelse i en grundlovs-
ceremoni fortsat opfylder vandelskravet i cirkulæreskrivelse
nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation, og
2) at personen inden deltagelse i en grundlovsceremoni har
afgivet en ny erklæring med oplysninger på tro og love om
strafbare forhold begået her i landet eller i udlandet.«
[Udeladelse af krav om bopæl her i landet frem til deltagelse
i grundlovsceremoni samt erklæring herom]
Af et
mindretal
(DF):
Til § 7
4)
Nr. 176
udgår.
[Udtagelse af person]
5)
Nr. 178
udgår.
[Udtagelse af person]
6)
Nr. 252
udgår.
[Udtagelse af person]
7)
Nr. 274
udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 8
8)
Nr. 547
udgår.
[Udtagelse af person]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(DD og KF):
9)
Nr. 550
udgår.
[Udtagelse af person]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(KF):
10)
Nr. 556
udgår.
[Udtagelse af person]
11)
Nr. 608
udgår.
[Udtagelse af person]
Af et
mindretal
(DF):
12)
Nr. 617
udgår.
[Udtagelse af person]
13)
Nr. 623, 655
og
665
udgår.
[Udtagelse af personer]
14)
Nr. 626
udgår.
[Udtagelse af person]
15)
Nr. 627
udgår.
[Udtagelse af person]
16)
Nr. 666
udgår.
[Udtagelse af person]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT):
17)
Efter nr. 666 indsættes som nyt nummer:
»666 A)
Kalawiz Karim Mohammad, bosiddende i Horsens
Kommune.«
[Optagelse af person]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(KF):
18)
Nr. 669
udgår.
[Udtagelse af person]
Af et
mindretal
(DF):
19)
Nr. 688
udgår.
[Udtagelse af person]
20)
Nr. 699
udgår.
[Udtagelse af person]
21)
Nr. 713
udgår.
[Udtagelse af person]
22)
Nr. 719
udgår.
[Udtagelse af person]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(KF):
23)
Nr. 731
udgår.
[Udtagelse af person]
24)
Nr. 733
udgår.
[Udtagelse af person]
Af et
mindretal
(DF):
L 122 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 25. maj 2023
2715625_0004.png
4
25)
Nr. 742
udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 9
26)
Nr. 760
udgår.
[Udtagelse af person]
27)
Nr. 817
udgår.
[Udtagelse af person]
28)
Nr. 837
udgår.
[Udtagelse af person]
29)
Nr. 846
udgår.
[Udtagelse af person]
30)
Nr. 928
udgår.
[Udtagelse af personer]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(KF):
31)
Nr. 969
udgår.
[Udtagelse af personer]
32)
Nr. 973
udgår.
[Udtagelse af personer]
33)
Nr. 974
udgår.
[Udtagelse af personer]
Af et
mindretal
(DF):
34)
Nr. 977
udgår.
[Udtagelse af personer]
Bemærkninger
Til nr. 1
Dansk Folkeparti finder det betænkeligt, når udlændin-
ge- og integrationsministeren foreslår, at tyrkere bosidden-
de i Tyrkiet meddeles dansk indfødsret, på trods af at de
tilsyneladende ikke ønsker at bo eller opholde sig i Dan-
mark. Dansk Folkeparti ønsker ikke at give statsborgerskab
til tyrkiske statsborgere bosat i Tyrkiet. Dansk Folkeparti
finder det mildest talt besynderligt, at man ønsker at give det
helligste vi har – dansk indfødsret – til mennesker, som vi
ikke ved om taler dansk eller på nogen måde indgår i det
danske sproglige, kulturelle eller værdimæssige skæbnefæl-
lesskab.
Derfor bør disse personer ikke meddeles indfødsret.
Til nr. 2
Dansk Folkeparti finder det betænkeligt, når udlændin-
ge- og integrationsministeren foreslår, at russere bosidden-
de i Rusland meddeles dansk indfødsret, på trods af at de
tilsyneladende ikke ønsker at bo eller opholde sig i Dan-
mark. Dansk Folkeparti ønsker ikke at give statsborgerskab
til russiske statsborgere bosat i Rusland.
Derfor bør denne person ikke meddeles indfødsret.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at kravet om, at personen
på tidspunktet for deltagelse i en grundlovsceremoni har haft
uafbrudt bopæl her i landet fra det tidspunkt, hvor personen
er optaget på lovforslaget om indfødsrets meddelelse, og at
der skal underskrives en erklæring herom, udgår.
Personen skal på tidspunktet for deltagelse i en grund-
lovsceremoni fortsat opfylde vandelskravet i cirkulæreskri-
velse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation, og perso-
nen skal ligeledes fortsat underskrive en erklæring herom.
Til nr. 4-7, 10-12, 14, 15, 18, 19, 21-24 og 27-34
Dansk Folkepartis medlem af Indfødsretsudvalget er ble-
vet fortroligt orienteret om forhold, der gør, at medlemmet
ikke kan stemme for at meddele disse personer indføds-
ret. Det er udlændinge- og integrationsministerens ønske at
hemmeligholde denne information om ansøgerne for med-
lemmer af Folketinget, som ikke sidder i Indfødsretsudval-
get, og den brede offentlighed, hvorfor medlemmet ikke
uddyber årsagerne nærmere.
Til nr. 8
Dansk Folkeparti finder det betænkeligt, at udlændinge-
og integrationsministeren foreslår at meddele indfødsret til
en iraker med samme navn som en person, som ønsker en
yderligere islamisering af Danmark gennem opførelse af fle-
re moskeer. En person med samme navn som ansøger sendte
følgende høringssvar til Københavns Kommune vedrørende
Vibevej 25 – lokalplan 458 af den 30. juni 2010: »JA til
mosker i Danmark , det vil hjælpe os med vores tro vi vil
kunne forsætte, tænk på jer selv dansker , vis vi ødlage jers
kikker hvordan villle i så have det i ville blive sure og ked
af det , så vi har også lov til at have mosker ligesom i har
lov til at have kikker , i tegnede billeder af mohammed og
gjorde mange ting , vi giver ikke de mærklige danker som
ikke kan give respekt til deres gud som er alles gud , forstå
det ,mosker har lov til at være her som kikker har lov til at
være her«.
Derfor bør denne person ikke meddeles indfødsret.
Til nr. 9
Denne irakiske statsborger har angiveligt ifølge artiklen
»Zainab fik nej til statsborgerskab på grund af færdselsbøde:
På tide at reglerne ændres«, bragt på dr.dk den 16. maj 2018,
vedtaget en bøde på 3.750 kr. for overtrædelse af færdselslo-
ven. Bøder af denne størrelse for trafikforseelser gives kun
ved særlig utilbørlig opførsel.
Derfor bør denne ikke meddeles indfødsret.
Til nr. 13
Disse personer synes tilsyneladende godt om islamisten
Zakir Naik på Facebook. Zakir Naik er kendt for sine hold-
ninger om dødsstraf til frafaldne muslimer, homoseksuelle
m.fl. Dansk Folkeparti finder det betænkeligt, at ministeren
foreslår at disse meddeles indfødsret. Sådanne holdninger
anser Dansk Folkeparti som uforenelige med det danske
samfunds værdier.
Derfor bør disse personer ikke meddeles indfødsret.
L 122 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 25. maj 2023
2715625_0005.png
5
Til nr. 16
Dansk Folkeparti kan konstatere, at personen er tilhæn-
ger af ekstreme islamistiske organisationer, og personen
har tilsyneladende offentligt anbefalet imam Abo Bilal fra
Grimhøjmoskeen på Facebook den 3. september 2017. Or-
ganisationen er komplet uforenelig med de danske værdier,
og derfor bør personen ikke meddeles indfødsret.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget tildeles indfødsret til en 72-årig
kvinde, der er flygtet fra krigen i Irak, traumatiseret efter
at have tilbragt tid i fængsel, hvor nærtstående familiemed-
lemmer er blevet tortureret og dræbt. Kvinden lider af og
er diagnosticeret med depression, angst, ptsd i svær grad og
Alzheimers demens i svær grad. Efter forslagsstillers opfat-
telse vil det være et klart brud på FN’s handicapkonvention
at afvise en dispensation.
Til nr. 20
Dansk Folkeparti kan konstatere, at personen er tilhænger
af ekstreme islamistiske organisationer, og ansøgeren synes
tilsyneladende godt om Hizb ut-Tahrir og Grimhøjmoskeen
på Facebook. Organisationen er komplet uforenelig med de
danske værdier, og derfor bør personen ikke meddeles ind-
fødsret.
Til nr. 25
Ansøgeren er ifølge Det Centrale Virksomhedsregister
angiveligt under konkurs med selskabet Kaffe Automaten
Dk ApS, hvilket er uforeneligt med principperne om udlæn-
dinges selvforsørgelse og beskæftigelse, idet der ikke er
forelagt tilstrækkelige oplysninger i sagen om, hvorvidt Kaf-
fe Automaten Dk ApS har efterladt forfalden offentlig gæld
i form af bøder, skat, moms eller øvrige afgifter.
Derfor bør denne person ikke meddeles indfødsret.
Til nr. 26
Ansøgerens loyalitet ligger tilsyneladende i Albanien, li-
gesom vedkommende på Facebook synes godt om siden
»Hvil i fred Hamza Suri«, en mindeside for en islamisk
syrienkriger og bandemedlem.
Derfor bør denne person ikke meddeles indfødsret.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. april 2023 og var til
1. behandling den 4. maj 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 30 spørgsmål,
hvoraf 1 er tilbagetaget, til udlændinge- og integrationsmini-
steren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Fie Hækkerup (S) Frederik Vad (S) Kasper Roug (S) Maria Durhuus (S) Thomas Skriver Jensen (S)
Mads Fuglede (V) Morten Dahlin (V) Mohammad Rona (M) Kristian Bøgsted (DD) Søren Espersen (DD)
Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mikkel Bjørn (DF)
fmd.
Anne Valentina Berthelsen (SF)
Peder Hvelplund (EL) Nanna Høyrup (ALT)
Radikale Venstre, Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1