Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 122 Bilag 8
Offentligt
2713657_0001.png
Til lovforslag nr.
L 122
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 25. maj 2023
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse.
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 34 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlem af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1, 2, 4-16 og 18-34. Alternativets medlem af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 3. Enhedslistens medlem af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 17.
2. Indstillinger
<>
Radikale Venstre, Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqati-
giit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkuri havde ved be-
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkeparti har samme bemærkninger som til sene-
ste Forslag til lov om indfødsrets meddelelse, L 33.
Dansk Folkepartis medlem af udvalget er foruroliget over
den nuværende praksis, hvor bunkevis af påståede statslø-
se samt skjulte bipersoner gebyrfrit sniges ind på lovfor-
slag uden at opfylde betingelserne. Derfor stemmer Dansk
Folkeparti imod i de sager, hvor vi ikke kan behandle an-
søgerne individuelt med den omhu, grundlovsfædrene har
pålagt os. Dansk Folkeparti ønsker, at udvalget igen skal
stemme om hver enkelt ansøger som i det oprindelige ud-
valg med N. F. S. Grundtvig i spidsen, hvor ti ansøgere i
1850 på det første lovforslag om meddelelse af indfødsret
i Rigsdagen blev anset af indenrigsministeren for »et ikke
ringe Antal forskjellige Personer, med Hensyn til hvilke
der muligt ville være Anledning til at indhente specielle
Oplysninger...« (Rigsdagstidende 1849-50, Folketingets for-
handlinger, spalte 806). Indfødsret er den fineste gave, Fol-
ketinget kan give, når en anseelig udlænding har udmærket
sig og vist: »Har for modersmaalet Øre,/ Har for fædrelandet
Ild« (N. F. S. Grundtvig, »Folkeligheden«, i Danskeren, nr.
24, 1848). Kun derved fortjener man at blive begunstiget i
det danske testamente. Samtidig er indfødsretten Danmarks
inderste og sidste forsvarslinje. I 2015 og 2017 stod Dansk
Folkeparti alene og stemte imod uddelingen af statsborger-
skab med L 36 og L 189 fremsat af daværende udlændin-
geog integrationsminister Inger Støjberg. I 2020 blev en
iraker på L 189 ved Østre Landsret idømt fængsel i 5 år
og 6 måneder for grov voldtægt af en dansk kvinde begået
i Til lovforslag nr. L 33 Folketinget 2022-23 (2. samling)
AX028467 2019. Aktuelt er en somalier på L 36 tiltalt ved
et nævningeting for at ville tvangsgifte sin 12-årige datter
til en 75-årig mand på en genopdragelsestur i Somalia. På
trods heraf ses stadig ingen selvransagelse hos de politiske
partier, der har stemt for at give disse mennesker statsbor-
gerskab. Derfor bør Folketinget også hurtigst muligt skabe
den nødvendige hjemmel til om nødvendigt at kunne fratage
det statsborgerskab, der er blevet givet ved lov. »Resten
selv som Dragedukker,/ Sig fra Folket udelukker,/ Lyse selv
sig ud af Æt,/ Nægte selv sig Indfødsret! « (N. F. S. Grundt-
vig, »Folkeligheden«, i Danskeren, nr. 24, 1848). Vi mener,
at udviklingen i måden vi uddeler statsborgerskab på er
skammelig. Dansk Folkeparti bemærker, at nærværende lov-
forslag indeholder 84 statsløse og 479 bipersoner, i alt 563
udlændinge, der uden forelæggelse for udvalget automatisk
er blevet optaget, selv om de ikke engang nødvendigvis
opfylder de objektive krav, der ofte fremhæves. Det svarer
til en tredjedel. Det har aldrig været hensigten at uddele
statsborgerskab på denne måde. Det bemærkes endvidere, at
DokumentId
Journalnummer
L 122 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Udkast til betænkning
2713657_0002.png
2
vi i Dansk Folkeparti – selv i den vildfarelse, at meddelelse
af indfødsret til fremmede kan foregå ved masseproducerede
lovforslag til tusindvis flere gange årligt ud fra såkaldte
objektive kriterier oplistet i en kold ministeriel cirkulære-
skrivelse – mener, at den nuværende underlødige indføds-
retsaftale er utilstrækkelig og bærer præg af en lemfældig
og pluralistisk tilgang, der ikke respekterer hverken grund-
lovens bogstav eller ånd. Dansk Folkeparti mener, at betin-
gelserne for at søge om statsborgerskab uden undtagelser
bør være opfyldt ved ansøgningstidspunktet. Der bør betales
gebyr ved hver eneste ansøgning, der behandles, og ikke
kun ved første ansøgning. Derudover bør gebyret hæves be-
tragteligt. Som eksempel herpå bemærker Dansk Folkeparti,
at kriminelle udlændinge, der i en alder af 14 år har begå-
et røveri eller drab, frit kan optages og få statsborgerskab
som bipersoner uden udvalgets kendskab. Dertil kommer, at
udlændinge straffet med bøde for tyveri, hærværk, uorden
og narkokørsel optages. Det samme gør førtidspensionister,
som automatisk er undtaget fra beskæftigelseskravet. Også
udlændinge med misligholdt offentlig gæld, f.eks. su-tilba-
gebetalingskrav og offentlige parkeringsafgifter, og udlæn-
dinge under konkursbehandling med verserende fogedsager
eller andre uafklarede søgsmål i civilretten optages. Også
kulturfremmede med mulige ekstremistiske synspunkter op-
tages, uden at ministeren vil besvare spørgsmål vedrørende
deres utilbørligheder. Dansk Folkeparti finder det i den for-
bindelse yderst kritisabelt, at ministeren afviser at forholde
sig til spørgsmål om dette, hvorefter alle disse personer
alligevel optages uden om udvalgets kendskab. Dansk Fol-
keparti kan ikke støtte denne lukkede lovgivningsproces, der
i realiteten forhindrer folketingsmedlemmerne i efter hensig-
ten med grundlovens § 44, stk. 1, at afgøre, hvem der skal
erhverve dansk indfødsret. Dansk Folkeparti mener, at det er
fuldstændig utilstedeligt, at der ikke er højere krav til udlæn-
dinges vandel, ligesom vi mener, at udvalget bør have størst
mulig indsigt i den enkelte ansøgers forhold. Derfor foreslår
vi endelig, at hver enkelt ansøger behandles på et separat
lovforslag. Er udvalget ude af stand til at tage stilling til
mængden af lovforslag i en samling, udskydes ubehandlede
lovforslag til næste samling, som det er kutyme i alle andre
udvalg. Alternativt aftales der et loft på f.eks. 100 eller 250
ansøgere om året. En anden mulighed, som alt andet lige vil-
le være bedre for Danmark end det nuværende brandudsalg,
ville være at opdele ansøgerne efter oprindelsesland, hvoref-
ter lovforslagene skulle behandles alfabetisk (Afghanistan,
Australien, Bangladesh, Belgien osv.) Dansk Folkeparti er
tillige af den opfattelse, at foruden anseelige udlændinge bør
dansk statsborgerskab alene være for de udlændinge, som
gifter sig med danske statsborgere. Vi bemærker sluttelig,
at det er muligt at leve et lønnende og rigt liv i Danmark
uden statsborgerskab. Endelig noterer Dansk Folkeparti med
tilfredshed, at ministeren har været lydhør over for at udtage
personer på lovforslaget på baggrund af en grundigere gen-
nemgang af personernes forhold.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
Til § 3
1)
Nr. 74-77
udgår.
[Udtagelse af personer]
Til § 4
2)
Nr. 150
udgår.
[Udtagelse af person]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af <>:
Til § 5
3)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2
Det er en betingelse for erhvervelse af indfødsret
ved deltagelse i en grundlovsceremoni, jf. stk. 1,
1) at personen på tidspunktet for deltagelse i en grundlovs-
ceremoni fortsat opfylder vandelskravet i cirkulæreskrivelse
nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation, og
2) at den pågældende inden deltagelse i en grundlovscere-
moni har afgivet en ny erklæring med oplysninger på tro
og love om strafbare forhold begået her i landet eller i
udlandet.«
[Udeladelse af krav om bopæl her i landet frem til deltagelse
i grundlovsceremoni samt erklæring herom]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
Til § 7
4)
Nr. 176
udgår.
[Udtagelse af person]
5)
Nr. 178
udgår.
[Udtagelse af person]
6)
Nr. 252
udgår.
[Udtagelse af person]
7)
Nr. 274
udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 8
8)
Nr. 547
udgår.
[Udtagelse af person]
9)
Nr. 550
udgår.
[Udtagelse af person]
10)
Nr. 556
udgår.
[Udtagelse af person]
L 122 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Udkast til betænkning
2713657_0003.png
3
11)
Nr. 608
udgår.
[Udtagelse af person]
12)
Nr. 617
udgår.
[Udtagelse af person]
13)
Nr. 623, 655
og
665
udgår.
[Udtagelse af personer]
14)
Nr. 626
udgår.
[Udtagelse af person]
15)
Nr. 627
udgår.
[Udtagelse af person]
16)
Nr. 666
udgår.
[Udtagelse af person]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
17)
Efter nr. 666 indsættes som nyt nummer:
»666 A)
Kalawiz Karim Mohammad, bosiddende i Horsens
Kommune.«
[Optagelse af person]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
18)
Nr. 669
udgår.
[Udtagelse af person]
19)
Nr. 688
udgår.
[Udtagelse af person]
20)
Nr. 699
udgår.
[Udtagelse af person]
21)
Nr. 713
udgår.
[Udtagelse af person]
22)
Nr. 719
udgår.
[Udtagelse af person]
23)
Nr. 731
udgår.
[Udtagelse af person]
24)
Nr. 733
udgår.
[Udtagelse af person]
25)
Nr. 742
udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 9
26)
Nr. 760
udgår.
[Udtagelse af person]
27)
Nr. 817
udgår.
[Udtagelse af person]
28)
Nr. 837
udgår.
[Udtagelse af person]
29)
Nr. 846
udgår.
[Udtagelse af person]
30)
Nr. 928
udgår.
[Udtagelse af personer]
31)
Nr. 969
udgår.
[Udtagelse af personer]
32)
Nr. 973
udgår.
[Udtagelse af personer]
33)
Nr. 974
udgår.
[Udtagelse af personer]
34)
Nr. 977
udgår.
[Udtagelse af personer]
Bemærkninger
Til nr. 1
Dansk Folkeparti finder det betænkeligt, når udlændin-
ge- og integrationsministeren foreslår, at tyrkere bosidden-
de i Tyrkiet meddeles dansk indfødsret på trods af, at de
tilsyneladende ikke ønsker at bo eller opholde sig i Dan-
mark. Dansk Folkeparti ønsker ikke at give statsborgerskab
til tyrkiske statsborgere bosat i Tyrkiet. Dansk Folkeparti
finder det mildest talt besynderligt, at man ønsker at give
det helligste vi har, dansk indfødsret, til mennesker, som vi
ikke ved om de taler dansk, eller på nogen måde indgår i
det danske sproglige, kulturelle eller værdimæssige skæbne-
fællesskab.
Derfor bør disse ikke meddeles indfødsret.
Til nr. 2
Dansk Folkeparti finder det betænkeligt, når udlændin-
ge- og integrationsministeren foreslår, at russere bosidden-
de i Rusland meddeles dansk indfødsret på trods af, at de
tilsyneladende ikke ønsker at bo eller opholde sig i Dan-
mark. Dansk Folkeparti ønsker ikke at give statsborgerskab
til russiske statsborgere bosat i Rusland.
Derfor bør denne ikke meddeles indfødsret.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at kravet om, at personen
på tidspunktet for deltagelse i en grundlovsceremoni har haft
uafbrudt bopæl her i landet fra det tidspunkt, hvor personen
er optaget på lovforslaget om indfødsrets meddelelse, samt
at der skal underskrives en erklæring herom, udgår.
Personen skal på tidspunktet for deltagelse i en grund-
lovsceremoni fortsat opfylde vandelskravet i cirkulæreskri-
velse nr. 9461 af 17. juni 2021 om naturalisation, og perso-
nen skal ligeledes fortsat underskrive en erklæring herom.
Til nr. 4-7, 10-12, 14, 15, 18, 19, 21-24 og 27-34
Dansk Folkepartis medlem af Indfødsretsudvalget er ble-
vet fortroligt orienteret om forhold, der gør, at medlemmet
ikke kan stemme for at meddele disse personer indføds-
L 122 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Udkast til betænkning
2713657_0004.png
4
ret. Det er udlændinge- og integrationsministerens ønske at
hemmeligholde denne information om ansøgerne for med-
lemmer af Folketinget, som ikke sidder i Indfødsretsudval-
get, samt den brede offentlighed, hvorfor medlemmet ikke
kan uddybe årsagerne nærmere.
Til nr. 8
Dansk Folkeparti finder det betænkeligt, at udlændinge-
og integrationsministeren foreslår at meddele indfødsret til
en iraker med samme navn som ansøger, som ønsker en
yderligere islamisering af Danmark gennem opførelse af fle-
re moskeer. En person med samme navn som ansøger sendte
følgende høringssvar til Københavns Kommune vedrørende
Vibevej 25 - lokalplan 458 af den 30. juni 2010: ”JA til
mosker i Danmark , det vil hjælpe os med vores tro vi vil
kunne forsætte, tænk på jer selv dansker , vis vi ødlage jers
kikker hvordan villle i så have det i ville blive sure og ked
af det , så vi har også lov til at have mosker ligesom i har
lov til at have kikker , i tegnede billeder af mohammed og
gjorde mange ting , vi giver ikke de mærklige danker som
ikke kan give respekt til deres gud som er alles gud , forstå
det ,mosker har lov til at være her som kikker har lov til at
være her”.
Derfor bør denne ikke meddeles indfødsret.
Til nr. 9
Denne irakiske statsborger har angiveligt ifølge artiklen
”Zainab fik nej til statsborgerskab på grund af færdselsbøde:
På tide at reglerne ændres”, bragt på dr.dk den 16. maj
2018, vedtaget en bøde på 3.750 kroner for overtrædelse af
færdselsloven. Bøder af denne størrelse for trafikforseelser
gives kun ved særlig utilbørlig opførsel.
Derfor bør denne ikke meddeles indfødsret.
Til nr. 13
Disse personer synes tilsyneladende godt om islamisten
Zakir Naik på Facebook. Zakir Naik er kendt for sine hold-
ninger om dødsstraf til frafaldne muslimer, homoseksuelle
m.fl. Dansk Folkeparti finder det betænkeligt, at ministeren
foreslår at disse meddeles indfødsret. Sådanne holdninger
anser vi som uforenelige med det danske samfunds værdi-
er. Derfor bør disse ikke meddeles indfødsret.
Til nr. 16
Dansk Folkeparti kan konstatere at personen er tilhæn-
ger af ekstreme islamistiske organisationer og ansøgeren
har tilsyneladende offentligt anbefalet imam Abo Bilal fra
Grimhøjmoskeen på Facebook den 3. september 2017. Or-
ganisationen er komplet uforenelig med de danske værdier
og derfor bør personen ikke meddeles indfødsret.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget tildeles indfødsret til en 72-årig
kvinde, der er flygtet fra krigen i Irak, traumatiseret efter
at have tilbragt tid i fængsel, hvor nærtstående familiemed-
lemmer er blevet tortureret og dræbt. Kvinden lider af og er
diagnosticeret med depression, angst, PTSD i svær grad og
Alzheimers demens i svær grad. Efter forslagsstillers opfat-
telse vil det være et klart brud på FN’s Handicapkonvention
at afvise en dispensation.
Til nr. 20
Dansk Folkeparti kan konstatere at personen er tilhænger
af ekstreme islamistiske organisationer og ansøgeren synes
tilsyneladende godt om Hizb ut-Tahrir og Grimhøjmoskeen
på Facebook. Organisationen er komplet uforenelig med de
danske værdier og derfor bør personen ikke meddeles ind-
fødsret.
Til nr. 25
Ansøgerens er ifølge Det Centrale Virksomhedsregister
angiveligt under konkurs med selskabet Kaffe Automaten
Dk ApS, hvilket er uforeneligt med principperne om udlæn-
dinges selvforsørgelse og beskæftigelse, idet der ikke er
forelagt tilstrækkelige oplysninger i sagen om, hvorvidt Kaf-
fe Automaten Dk ApS har efterladt forfalden offentlig gæld
i form af bøder, skat, moms eller øvrige afgifter.
Derfor bør denne ikke meddeles indfødsret.
Til nr. 26
Ansøgerens loyalitet ligger tilsyneladende i Albanien, li-
gesom vedkommende på Facebook synes godt om siden
”Hvil i fred Hamza Suri”, en mindeside for en islamisk
syrienkriger og bandemedlem.
Derfor bør denne ikke meddeles indfødsret.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. april 2023 og var til
1. behandling den 4. maj 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <7> bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <1> skrift-
lige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <30> spørgs-
mål, hvor 1 spørgsmål er tibagetaget, til udlændinge- og in-
tegrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har [besvaret. ]
L 122 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Udkast til betænkning
2713657_0005.png
5
Anders Kronborg (S) Fie Hækkerup (S) Frederik Vad (S) Kasper Roug (S) Maria Durhuus (S) Thomas Skriver Jensen (S)
Mads Fuglede (V) Morten Dahlin (V) Mohammad Rona (M) Kristian Bøgsted (DD) Søren Espersen (DD)
Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mikkel Bjørn (DF)
fmd.
Anne Valentina Berthelsen (SF)
Peder Hvelplund (EL) Nanna Høyrup (ALT)
Radikale Venstre, Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1