Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 121 Bilag 8
Offentligt
2713996_0001.png
Til lovforslag nr.
L 121
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 00. maj 2023
4. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige
behov
(Flere rettigheder og bedre tilrettelæggelse af særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse m.v.)
[af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren har stillet 9 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraterne støtter at fremme unge med sær-
lige behovs retsstilling, når det kommer til at få indflydelse
på deres egen uddannelse og samtidig skærpe formålet med
uddannelsen, så den bliver tydeligere rettet mod at skabe de
bedste forudsætninger for videre uddannelse og beskæftigel-
se.
Den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU) er
en god mulighed for mange unge. Med lovforslaget skal
kommunerne give de unge mulighed for at vælge mellem
flere uddannelsessteder, ligesom den unge selv får ret til at
fremsætte et alternativt uddannelsestilbud til kommunalbe-
styrelsens forslag. Samtidig udvikles en digital portal, som
skal give et overblik over uddannelsessteder for unge og
deres pårørende, men også kommunerne. I den forbindelse
forpligtes uddannelsessteder til at uploade kvalitetsaftaler,
som de har indgået med kommunen på portalen.
Dog består bekymringen fortsat for, om små økonomiske
forskelle kommer til at spænde ben for de unges frie valg
og mulighed for at få tilbudt det uddannelsestilbud, der
matcher den unges behov. Derfor ønsker Danmarksdemo-
kraterne, at ministeren skærper og præciserer formuleringen
i lovforslaget om, at et »uforholdsmæssigt dyrere« forslag til
uddannelse fra den unge selv kan diskvalificeres. Danmarks-
demokraterne mener, at det tydeligere bør fremgå, at der
først og fremmest skal være fokus på visitationsniveauet i
tilbuddet, altså om tilbuddet matcher den unges behov, og at
små økonomiske forskelle ikke må slukke den unges drøm
om et særligt uddannelsestilbud. Danmarksdemokraterne be-
mærker, at det er i tråd med den politiske aftale, at der
er fokus på at finde et uddannelsestilbud, der matcher den
unges behov, og at det derfor bør fremgå klart, at visitations-
niveauet er den mest væsentlige faktor.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af <>:
DokumentId
Journalnummer
L 121 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: 4. udkast til betænkning
2713996_0002.png
2
Til § 1
1)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 2 b
ændres i
stk. 1, nr. 1,
»§ 3 a« til: »§ 3 b«.
[Lovteknisk korrektion]
2)
I den under
nr. 17
foreslåede
§ 3 c
ændres i
stk. 3
»registreres« til: »registrere sig«.
[Sproglig korrektion]
3)
Nr. 21
affattes således:
»21.
§ 5, stk. 1, nr. 4,
affattes således:
»4) daghøjskoler, jf. folkeoplysningsloven«.«
[Lovteknisk korrektion]
4)
Efter nr. 28 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 5 a, stk. 2, § 8, stk. 2,
og
§ 12, stk. 2,
ændres »efter §
3, stk. 1 og 2« til: »efter § 3«.«
[Lovteknisk konsekvensændring]
5)
Nr. 30
affattes således:
»30.
I
§ 5 b
ændres »ungdomsuddannelsen for unge med
særlige behov« til: »den særligt tilrettelagte ungdomsuddan-
nelse«.«
[Lovteknisk korrektion]
6)
I den under
nr. 32
foreslåede affattelse af
§ 9
ændres
i
stk. 1, 2. pkt.,
»den unge skal efter« til: »den unge skal
overgå til efter«.
[Sproglig korrektion]
7)
I den under
nr. 32
foreslåede affattelse af
§ 9
udgår i
stk. 2, 2. pkt.,
»ønsker«.
[Sproglig korrektion]
Til § 3
8)
I
stk. 1, 2. pkt.,
udgår »af den unge«.
[Sproglig korrektion]
9)
I
stk. 3
ændres »mindst 12, respektive 3 måneder til-
bage« til: »henholdsvis mindst 12 og mindst 3 måneder
tilbage«.
[Sproglig korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 12, foreslås indført § 2 b, der
giver mulighed for, at den unge kan foreslå et uddannelses-
sted som alternativ til de uddannelsessteder, kommunalbe-
styrelsen er forpligtet til at give tilbud om. Kommunalbesty-
relsen er under visse betingelser forpligtet til at tilbyde den
unge dette alternative uddannelsessted. Blandt disse betin-
gelser er, jf. lovforslagets § 2 b, stk. 1, nr. 1, at uddannelses-
stedet er registreret på Børne- og Undervisningsministeriets
portal. Der er i nr. 1 ved en fejl henvist til Ȥ 3 a, stk.
1«. Ændringsforslaget sigter på at berigtige henvisningen,
således at der henvises til § 3 b, stk. 1.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 17, foreslås i § 3 c, stk. 3, fore-
slås det, at et uddannelsessted kun kan registreres på Børne-
og Undervisningsministeriets portal, hvis uddannelsesstedet
uploader mindst én kvalitetsaftale med en kommunalbesty-
relse. Det er uddannelsesstedet selv, der skal registrere sig,
hvilket tilsigtes præciseret med ændringsforslaget.
Til nr. 3
I lovforslagets § 1, nr. 21, ændres henvisningen i lovens
§ 5, stk. 1, nr. 4, fra folkeoplysningslovens fulde titel til
folkeoplysningslovens populærtitel. Der er dermed reelt tale
om en nyaffattelse af hele bestemmelsen i § 5, stk. 1, nr. 4,
hvilket tilsigtes præciseret.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 21.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 14 og 15, udgår lovens § 3,
stk. 3 og 4, således at bestemmelsen i § 3 fremover alene
indeholder stk. 1 og 2. Der er herefter ikke længere behov
for at henvise til »§ 3, stk. 1 og 2«, i lovens § § 5 a, stk. 2,
§ 8, stk. 2, og § 12, stk. 2. Ændringsforslaget sigter derfor på
at ændre henvisningen til »§ 3« i de nævnte bestemmelser.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 1, nr. 30, foreslås lovens § 5 b
konsekvensrettet som følge af ændringen af lovens titel i
lovforslagets § 1, nr. 1. Ved en fejl er den fulde ændring
fra »ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov« til:
»den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse« ikke medta-
get i lovforslagets § 1, nr. 30. Ændringsforslaget tilsigter at
medtage den fulde ændring af lovens titel i lovens § 5 b.
Til nr. 6
I lovforslagets § 1, nr. 32, foreslås det i § 9, stk. 1, 2. pkt.,
at ressourcepapiret skal understøtte planlægning og koordi-
nering af, hvad den unge skal efter den særligt tilrettelagte
ungdomsuddannelse. Af sproglige årsager foreslås formule-
ringen med ændringsforslaget præciseret til, at ressourcepa-
piret skal understøtte planlægning og koordinering af, hvad
den unge skal efter overgå til efter den særligt tilrettelagte
ungdomsuddannelse.
Til nr. 7
I lovforslagets § 1, nr. 32, foreslås det i § 9, stk. 2, at
den unge under det møde, der skal afholdes om den unges
overgang fra ungdomsuddannelsen til videre uddannelse,
beskæftigelse eller andet, kan bistås af sine forældre eller
andre, såfremt den unge ønsker det. Ved en fejl optræder
ordet ønsker 2 gange i den foreslåede bestemmelsen. Æn-
dringsforslaget tilsigter at rette op på denne fejl.
Til nr. 8
Lovforslagets § 3, stk. 1, 1. pkt., indeholder en over-
gangsbestemmelse, hvorefter de foreslåede lovændringer ik-
L 121 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: 4. udkast til betænkning
2713996_0003.png
3
ke finder anvendelse på undervisning af unge, der har på-
begyndt ungdomsuddannelsen før den 1. august 2023, hvis
den unge afslutter uddannelsen inden 5 år fra begyndelses-
tidspunktet. I bestemmelsens 2. pkt. foreslås det angivet, at
»Sådan undervisning af den unge« sker efter de hidtil gæl-
dende regler, indtil den unges uddannelsesplan skal justeres
efter de hidtil gældende regler. Det er sprogligt overflødigt
at nævne »den unge« i 2. pkt., og ændringsforslaget tilsigter
en mere sprogligt korrekt affattelse af dette pkt.
Til nr. 9
Efter den foreslåede overgangsregel i lovforslagets § 3,
stk. 3, finder lovforslagets § 1, nr. 32, om udarbejdelse af
henholdsvis ressourcepapir og afholdelse af møde om, hvad
den unge skal overgå til efter ungdomsuddannelsen, anven-
delse, hvis den unge har »mindst 12, respektive 3 måneder«
tilbage af ungdomsuddannelsen. Ændringsforslaget tilsigter
en sprogligt set mere mundret affattelse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. april 2023 og var til
1. behandling den 9. maj 2023. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Børne- og Undervisnings-
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [2] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 27. april 2023 sendte børne- og under-
visningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til ud-
valget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [7] bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet [13] spørgsmål
til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
[som ministeren har besvaret. ]
Astrid Krag (S) Frederik Vad (S)
nfmd.
Kasper Sand Kjær (S) Kim Aas (S) Kris Jensen Skriver (S)
Matilde Powers (S) Sara Emil Baaring (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Anni Matthiesen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Morten Dahlin (V) Peter Juel-Jensen (V) Rosa Eriksen (M) Rasmus Lund-Nielsen (M)
Karina Adsbøl (DD)
fmd.
Marlene Harpsøe (DD) Helena Artmann Andresen (LA) Henrik Dahl (LA) Lise Bertelsen (KF)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Thiesen (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Jacob Mark (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Astrid Carøe (SF) Mai Villadsen (EL) Lotte Rod (RV) Nanna Høyrup (ALT)
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1