Tak for det. Nu giver vi unge mennesker med særlige behov retten til i højere grad selv at kunne bestemme. De får flere rettigheder, bedre muligheder for at uddanne sig videre.
For SF er det vigtigt, at man, selv om man er ung og har et fysisk eller psykisk handicap, har de samme muligheder som andre unge for et aktivt liv med både uddannelse og job, såfremt det er muligt, men også at den unge har indflydelse på eget liv, ligesom så mange andre unge mennesker har. Og så er det afgørende, at det også tilgodeses, at for at nå dertil er der brug for, at uddannelsesforløbet tager hensyn til den enkelte.
Det handler både om den unges drømme, kompetencer og livsomstændigheder. Derfor skal vi have taget et opgør med, at det udelukkende er kommunen, der kan visitere til uddannelse efter grundskolen, sådan som det har været frem til nu. Unge med særlige behov og handicap skal også have mulighed for at vælge deres ungdomsuddannelse, og det får de med det her lovforslag ret til.
Om end det her lovforslag også kommer med nogle begrænsninger – det kommer jeg ind på senere – vil jeg først lige fremhæve nogle flere af de positive elementer i det. For dem er der en del af.
For det første bliver der skabt en bedre gennemsigtighed i kommunens visitationsprocesser. Det er rigtig vigtigt, både for den unge og for forældrene, at man får fremlagt fra starten af, hvad det er for en visitationsproces, man kommer ind i. Der bliver lagt op til, at der også bliver lavet en forløbsplan, så man kan se, hvordan ens uddannelsesforløb kommer til at se ud med praktik og fritidstilbud, og at der også lægges vægt på sociale aktiviteter.
Men der bliver også lagt et spor ind i forhold til afklaring, og det synes vi også er rigtig vigtigt. Vi kan jo lige så godt bruge den viden, vi får allerede på det tidspunkt, i forhold til hvad den unge kan magte senere hen. Så kommer der et ressourcepapir på nogle af de oplærte kompetencer og en uddannelsesplan, som også helst skal koordineres med jobcenteret. Og så kommer der i sidste ende et uddannelsesbevis på de kompetencer, man nu engang har fået. Det er faktisk ret vigtigt, at man får noget med sig på, hvad man har lært, og hvad man så kan komme ud og gå videre med.
Vi er også stadig væk optaget af at få en overbygning til stu'en. Den kom ikke med i den her aftale, men det er jo noget af det, vi kan se rykker rigtig mange unge. Der er procenten markant højere end på så mange andre forløb, vi har.
Så er vi enige i nogle af de høringssvar, der er, om, at man 3 måneder før skal kigge på og begynde at planlægge, hvad der skal ske bagefter. Det er lige sent nok. Men i og med at man også har forløbsplanen, ressourcepapiret osv., der starter et år tidligere, håber vi på, at det kan gribe det. Men det er vigtigt, at man kommer i gang i god tid med at planlægge overgangen.
Endnu en ting, som vi også synes er vigtig i SF, er, at der sættes fokus på, at de her unge også får mulighed for vejledning i seksualitet og kønsidentitet. Det synes vi også er vigtigt.
Så vil jeg gå lidt mere til udfordringerne. Nej, jeg skal lige huske at sige noget om portalen. Den blev også fremhævet tidligere her på talerstolen. Vi synes også, det er enormt positivt, at vi får samlet dem alle sammen netop for at skabe bedre overskuelighed for rigtig mange, men også det her med, at der kommer et kvalitetsoverblik; at der kommer kvalitetsaftaler ind.
Vi ønskede også et centralt tilsyn. Det er der også lagt op til fra en del af høringsparterne. Det håber vi på at vi kan få med senere. Men nu er vi i hvert fald i gang med at sætte fokus på, at der skal være en vis kvalitet og stærk faglighed i de her tilbud.
Det kræver selvfølgelig også, at vi har uddannet personale. Der er vi opmærksomme på bl.a. det høringssvar fra Danmarks Lærerforening, der nævner uddannelse som lærer. For vores vedkommende kan det også være andre uddannelser. Det er bare vigtigt, at der også er transparens og gennemsigtighed, i forhold til hvad det er for et uddannelsesniveau, der er på de her uddannelser – netop for at man kan se, hvad det er, man kan forvente at få på sin uddannelse. Det havde vi også med i den aftale, vi lavede her i foråret. Der står der helt præcist, at uddannelsesstedet kan håndtere medicin og har social- og sundhedsfaglige og socialpædagogiske kompetencer. Så jeg vil opfordre til, at det bliver implementeret i udmøntningen.
Så kommer vi til det, der er udfordringerne. Det er der en del af høringssvarene der også peger på. Det gælder både inddragelse af den unge i visitationen og visitationen i den økonomiske virkelighed. Det er også en række af de bekymringer, vi er enige i, og vi håber, vi kan komme tættere på. Vi vil gerne have, at der bliver nogle tydeligere retningslinjer om, at den unge også bliver inddraget i selve visitationsprocessen, og i virkeligheden også, at det vil være noget, man vil kunne klage over til Ankestyrelsen.
Så har jeg jo også tidligere spurgt til ekstraordinære specialiserede tilbud: Hvad søren er det? Der har vi brug for en eller anden nærmere definition af det, så det ikke kan fortolkes i øst og vest. Det samme gælder begrebet uforholdsmæssig dyrere. Det er vigtigt, at vi har det med, men det er også vigtigt, at det ikke bliver sådan en fri bane, hvor kommunen kan sætte det efter den økonomi, man nu engang har.
Så skal jeg huske at sige, at SF selvfølgelig støtter forslaget. Vi sender en række spørgsmål over. Og så skulle jeg hilse fra Enhedslisten og sige, at de også støtter forslaget.