Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 120 Bilag 1
Offentligt
2697059_0001.png
Social-, Bolig- og
Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Ankestyrelsens svar på høring over udkast til forslag om ændring
af lov om social service (Ophævelse af aldersgrænsen og
dispensationsadgangen i ordningen med kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse
hermed om natten) (SM ld. nr. 657567)
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har ved mail af 7. marts 2023 bedt
Ankestyrelsen om eventuelle bemærkninger til høring over udkast til
forslag om ændring af lov om social service (Ophævelse af aldersgrænsen
og dispensationsadgangen i ordningen med kontant tilskud til ansættelse af
hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten).
Ankestyrelsens bemærkninger
Af den gældende § 95, stk. 4, 4. pkt., i serviceloven fremgår følgende:
”Den unges forældre må ikke ansættes som hjælpere til at udføre
overvågningen og støtten i forbindelse hermed.”
Med lovforslagets § 1, nr. 3, ændres dette, så det i stedet fremgår, at
personens nærtstående, som helt eller delvis passer den pågældende, jf.
stk. 3, ikke må ansættes som hjælpere til at udføre overvågningen og
støtte i forbindelse hermed.
Ankestyrelsen forstår den foreslåede ændring således, at forældre
fremover vil kunne ansættes til at varetage overvågnings- og
støtteopgaven, hvis de ikke selv helt eller delvis passer den pågældende,
jf. stk. 3. Ankestyrelsen forstår derudover den foreslåede ændring
således, at andre nærtstående end forældre, der helt eller delvist passer
borgeren efter § 95, stk. 3, vil være omfattet af den personkreds, som
ikke må udføre opgaven med overvågning af borger om natten.
3. april 2023
J.nr. 23-20474
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 120 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
Økonomiske bemærkninger
Ankestyrelsen vurderer, at ændringen skønsmæssigt vil medføre en
stigning på 12-16 sager årligt i Ankestyrelsen, hvilket medfører årlige
merudgifter for 0,1 mio. kr.
Venlig hilsen
Jesper Hagen
2
L 120 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2697059_0003.png
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
[email protected]
www.handicap.dk
08. marts 2023 / lkb_dh
Sag 16-2020-00749
Dok. 617530
DH: Høringssvar til lovforslag om ophævelse af aldersgrænse for over-
vågning om natten
Danske Handicaporganisationer (DH) takker for muligheden for at kommentere på det fremsendte udkast
til lovforslag om ophævelse af aldersgrænsen og dispensationsadgangen i ordningen med kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten.
DH er meget glade for det politiske initiativ til ophævelse af aldersgrænsen i ordningen med kontant tilskud
til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte om natten, der slår fast, at alle med overvågningsbehov
kan få afhjulpet deres behov om natten på trods af alder. Mange forældre, samlevende og børn har behov
for hjælp til overvågning, selvom deres nære er mere end 23 år, og de har brugt mange ressourcer på over-
vågningen.
DH mener, at forslaget skal udvides til også at omhandle dagtimerne. For nogle mennesker er muligheden
for overvågning om dagen vigtigere end om natten. Mennesker med overvågningsbehov, er mennesker
med meget indgribende funktionsnedsættelser, som indebærer, at man kan være i livsfare, når der ikke er
nogen omkring én. Det kan fx være i spisesituationen, hvor en fejlsynkning kan være farlig, eller hvilesitua-
tioner i løbet af dagen med risiko for opkast. Derudover kan det også være mennesker, der fx får epilepti-
ske anfald eller på anden vis ikke er i stand til at tilkalde hjælp, når der sker noget.
På den baggrund foreslår DH, at der findes en løsning, som sikrer, at vurderingskriteriet bliver den enkeltes
behov – uanset om det foreligger i natte- eller dagtimerne.
Med venlig hilsen
Thorkild Olesen
Formand
DH er talerør for handicaporganisationerne og repræsenterer alle typer af handicap - fra hjerneskade og gigt til udviklingshæmning og sindslidelse.
35 handicaporganisationer med cirka 340.000 medlemmer er tilsluttet DH.
L 120 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2697059_0004.png
1(1
Social-, Bolig og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. mail til [email protected] med kopi til [email protected]
Høringssvar fra KL vedr, ændring af serviceloven mv. (ophæ-
velse af aldersgrænse for ret til overvågning)
Social-, Bolig og Ældreministeriet har den 7. marts 2023 bedt KL om
eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om
social service (Ophævelse af aldersgrænsen og dispensationsadgangen i
ordningen med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til overvågning
og støtte i forbindelse hermed om natten).
Høringssvaret skal være Social-, Bolig og Ældreministeriet i hænde den
5. april 2023 kl. 10.
Det har ikke været muligt at få KL's høringssvar politisk behandlet inden
fristen. KL fremsender derfor et foreløbigt høringssvar, og vil fremsende
eventuelle yderligere bemærkninger, når sagen har været politisk be-
handlet.
KL tager forbehold for de økonomiske konsekvenser af forslaget.
KL anbefaler, at det i en kommende vejledning til de nye regler beskrives,
hvordan kommunen skal kunne føre tilsyn med, at den nærtstående, som
er tilskudsmodtager jf. § 95, stk. 3 ikke selv varetager overvågningen.
Herunder anbefaler KL, at det tydeliggøres, hvordan kommunen skal
kunne føre tilsyn med dette. Det kan fx være ved, at tilskudsmodtage-
ren/arbejdsgiveren i ordningen forpligtes til at udlevere lønsedler for hjæl-
perne når kommunen beder om det.
Dato: 30. marts 2023
Sags ID: SAG-2022-04366
Dok. ID: 3320394
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3238
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
Med venlig hilsen
Janet Samuel
L 120 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2697059_0005.png
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
[email protected]
cc: [email protected]
31. marts 2023 • dbe
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om social service
(Ophævelse af aldersgrænsen og dispensationsadgangen i ordningen med
kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse
hermed om natten)
Ældre Sagen takker for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse med høring af lov
om ændring af lov om social service.
Positivt med ophævelse af aldersgrænser
Ældre Sagen bifalder forslaget om at ophæve den nuværende aldersgrænse på 23 år og
dispensationsadgangen til og med det fyldte 25. år. Med lovændringen sikres, at alle
personer i målgruppen uanset alder får mulighed for hjælp til overvågning om natten.
Personer med et sundhedsfagligt behov for overvågning i hjemmet kan have alle aldre. Det
kan således også være medlemmer af Ældre Sagen, som har ægtefælle eller andre
nærtstående som daglige hjælpere.
Overvågning bør tilbydes efter behov i alle døgnets timer
Mennesker med behov for overvågning er dybt afhængige af andres hjælp og kan komme i
livsfare, når de ikke overvåges. Det kan være ved risiko for fejlsynkning, epilepsi eller ved
svære neurologiske sygdomme m.v., hvor der kan opstå risiko for kvælning. Lovforslaget
løser imidlertid kun en del af behovet for overvågning
det behov, som ligger i natte-
timerne. Det giver ikke umiddelbart mening med denne begrænsning til nattetimerne, da
der er mennesker, der på grund af svært nedsat funktionsevne har behov for overvågning i
alle døgnets timer. Det er derfor utilstrækkeligt, at loven alene giver mulighed for
overvågning om natten. Loven bør omfatte mulighed for udmåling af timer til overvågning i
alle døgnets timer. Ældre Sagen opfordrer derfor til at finde en løsning, der tilgodeser alle
voksne uanset alder med sundhedsfagligt behov for overvågning i alle døgnets timer.
Pårørende skal også kunne ansættes til overvågningen
Det forekommer problematisk, at nærtstående ikke kan ansættes til at stå for at varetage
overvågningsopgaven i nattetimerne. Begrundelsen i lovforslaget er, at nærtstående har
behov for hvile om natten. Det kan på den ene side forekomme sympatisk med denne
forståelse for pårørendes behov for hvile. Men på den anden side er det en regel, som er
uforståelig for Ældre Sagen, da pårørende i mange situationer vil være bedst egnede til at
varetage overvågning og støtte
også om natten.
Det er ofte hjælpen fra pårørende, der medvirker til, at den enkelte kan opretholde en
værdig tilværelse på trods af svær funktionsnedsættelse. Netop i de helt særlige situationer,
hvor servicelovens § 95 er i spil, bør retten til selvbestemmelse og retten til privat- og
familieliv veje tungt. Ældre Sagen mener, at det bør være den enkelte families ønsker og
behov, der afgør, hvem der ansættes til at varetage overvågningen i nattetimerne. Herunder
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
L 120 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2697059_0006.png
at pårørende ikke udelukkes fra at varetage overvågningsopgaven, hvis det anses som den
bedste løsning for familien i den konkrete situation. Problemstillingen med pårørendes
hvilebehov kan løses ved at udmåle tilstrækkelig hjælp i dagtimerne efter en konkret
helhedsvurdering af behovet.
Alternativet til omfattende hjælp i hjemmet er plejebolig
Alt for ofte hører vi i Ældre Sagen om svækkede ældre, som ikke får den hjælp og støtte i
hjemmet, som der er behov for og ret til efter lovgivningen. I Ældre Sagen mener vi, at
mennesker, som rammes af svære funktionsnedsættelser, skal sikres den tilstrækkelige
hjælp, støtte og omsorg i hjemmet
herunder støtte til pårørende. Når omfattende hjælp
og støtte i hjemmet ikke længere er tilstrækkeligt til at dække behovet for hjælp, er
alternativet, at der sker flytning til et plejehjem med personale døgnet rundt. Det er
imidlertid vores opfattelse, at plejehjem
på trods af døgnbemanding
ikke har ressourcer
til at tilbyde hjælp til overvågning, hverken i dag- eller nattetimer. Tid til overvågning er
ikke foreneligt med den i forvejen meget stramme normering på plejehjem. Det viser
VIVE’s rapport ”Normeringer
på danske plejecentre”
med al tydelighed. Ved visitation til
plejebolig for mennesker med behov for overvågning, er det derfor ekstremt vigtigt, at der
skabes mulighed for, at plejehjemmet får tildelt fornødne ekstraressourcer til
overvågningen.
Samtidig hører vi gang på gang, at ældre eller deres
pårørende ”vendes i døren” i
kommunerne, når der ansøges om plejebolig. I strid med loven gives ikke en afgørelse med
klagevejledning, men alene et mundtligt afslag. I lovgivningen er der ikke fastsat nærmere
retningslinjer for visitation til plejebolig udover den ramme, som fremgår af lovgivningen.
Den enkelte kommune skal derfor udarbejde egne kriterier for, hvornår en borger har
behov for og kan få en plejebolig. Det medfører en stor grad af ulighed og
postnummerlotteri.
Retssikkerhed er under pres i kommunerne
Det er desværre Ældre Sagens oplevelse, at retssikkerheden er under tiltagende pres i
kommunerne, og at mange kommuner overser pligten til helhedsvurdering og dermed ikke
sikrer korrekt anvendelse af det samlede socialretlige regelsæt på social- og ældreområdet.
Det gælder både ved udmåling af hjælp og støtte i eget hjem efter serviceloven og ved
visitation til plejebolig. Vi har gentagne gange i 2023 italesat problemstillingen med, at
kommuner ikke overholder gældende ret. Ældre Sagen mener, at det er helt afgørende for
ældres retssikkerhed, at kommunerne sagsbehandler korrekt og overholder den samlede
lovgivning på social- og ældreområdet.
Venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Side 2 af 2
L 120 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2697059_0007.png
L 120 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2697059_0008.png
L 120 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2697059_0009.png
NOTAT
Danske Regioners høringssvar til Social-, Bolig- og Ældreministeriets
udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service
Danske Regioner har den 7. marts 2023 modtaget et høringsudkast fra Social-,
Bolig- og Ældreministeriet til forslag til lov om ændring af lov om social service
(Ophævelse af aldersgrænsen og dispensationsadgangen i ordningen med kon-
tant tilskud til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse her-
med om natten).
Danske Regioner takker for muligheden for at komme med bemærkninger til
høringsudkastet. Danske Regioner har anmodet regionerne om bemærkninger.
Danske Regioner og regionerne har ikke bemærkninger til udkastet, men vil
gøre opmærksomme på, at hvis behovet for merarbejde og hertil udgifter i re-
gionerne stiger som resultat af ændringen fx ved et øget antal borgere, som
visiteres til hjælpeordningen samt øget visitering af respiratorisk overvågning,
så kan situationen ændre sig.
Med venlig hilsen
Thomas I. Jensen
11-04-2023
EMN-2017-01083
1620757
Luna Lundberg Nielsen
1