Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 120 Bilag 1
Offentligt
2697058_0001.png
Sagsnr.
2022 - 4678
Doknr.
685024
Dato
26-04-2023
Høringsnotat
over
forslag til Lov om ændring af lov om social service
(Ophævelse af aldersgrænsen og
dispensationsadgangen i ordningen med kontant tilskud
til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i
forbindelse hermed om natten)
1. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. marts 2023 til den 5. april 2023
været sendt i høring hos:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer,
Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Ældreråd, Den Uvildige
Konsulentordning på Handicapområdet
DUKH, Det Centrale Handicapråd, 3F
Fagligt Fælles Forbund, FH
Fagbevægelsens Hovedorganisation, FOA
Fag og Arbejde, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Handicapbranchen
Danmark, HK/Kommunal, Institut for Menneskerettigheder, KL, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsorganisationen for Sociale
Tilbud
LOS, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Unge med Handicap,
Sjældne Diagnoser, Socialpædagogernes Landsforbund, ULF
Udviklingshæmmedes Landsforbund og Ældre Sagen.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har modtaget svar fra følgende myndigheder
og organisationer:
Ankestyrelsen, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Handicaporganisationer,
Danske Regioner, Rigsrevisionen, KL og Ældre Sagen.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
2. Ændringer på baggrund af høringssvarene
Der er ud over korrektur og tekniske justeringer ikke foretaget ændringer i
lovforslaget på baggrund af de modtagne høringssvar.
3. Høringssvarene
Danske Handicaporganisationer og Ældre Sagen er generelt positive for det
politiske initiativ til ophævelse af aldersgrænsen i ordningen med kontant
tilskud til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte om natten. De har
desuden bemærkninger, som gennemgås nedenfor.
1
L 120 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2697058_0002.png
Rigsrevisionen og Dansk Arbejdsgiverforening har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
3.1 Den tidsmæssige afgrænsning af overvågning til nattetimerne
Danske Handicaporganisationer og Ældre Sagen bemærker, at lovforslagets
afgrænsning af overvågning til alene at omfatte nattetimerne er utilstrækkelig,
da nogle mennesker i høj grad kan have behov for overvågning døgnet rundt.
Danske Handicaporganisationer og Ældre Sagen foreslår, at der findes en
løsning, som sikrer, at vurderingskriteriet bliver den enkeltes behov
uanset
om det foreligger i natte- eller dagtimerne.
Social-, Bolig- og Ældreministeriets bemærkninger
Den eksisterende ordning efter § 95, stk. 4, indebærer en pligt for
kommunalbestyrelsen til at udbetale et kontant tilskud til ansættelse af
hjælpere til at yde overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten. Ved
overvågning forstås op til otte timers sammenhængende observation ved fysisk
tilstedeværelse af en person i døgnets nattetimer, hvor de hjælpere, der yder
personlig og praktisk hjælp i hjemmet til den unge i døgnets øvrige timer
oftest den unges forældre
kan få hvile. Dermed omfatter § 95, stk. 4, ikke
overvågning og støtte i forbindelse hermed i døgnets øvrige timer. Den med
lovforslaget foreslåede udvidelse af ordningen indebærer heller ikke støtte til
overvågning i dagtimerne.
En yderligere udvidelse af ordningen til også at inkludere støtte til overvågning i
døgnets øvrige timer ligger uden for den økonomiske ramme, der er politisk
aftalt i forbindelse med dette lovforslag.
På den baggrund giver Danske Handicaporganisationers og Ældre Sagens
bemærkninger ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
3.2 Personkreds, som kan ansættes til at udføre
overvågningsopgaven om natten
Ankestyrelsen skriver i deres høringssvar, at de forstår den foreslåede ændring
i § 95, stk. 4, 4. pkt., således, at forældre fremover vil kunne ansættes til at
udføre overvågnings- og støtteopgaven, hvis de ikke selv helt eller delvis
passer den pågældende. Ankestyrelsen forstår derudover den foreslåede
ændring således, at andre nærtstående end forældre, der helt eller delvist
passer borgeren efter § 95, stk. 3, vil være omfattet af den personkreds, som
ikke må udføre opgaven med overvågning af borgeren om natten.
Ældre Sagen problematiserer, at nærtstående ikke kan ansættes til at udføre
overvågningsopgaven i nattetimerne. De anfører, at begrundelsen om at sikre
nærtstående hvile er sympatisk, men at pårørende i mange situationer vil være
bedst egnede til at varetage overvågning og støtte
også om natten. Ældre
Sagen mener, at selvbestemmelse og retten til privat- og familieliv bør veje
tungt, og at det bør være den enkelte families ønsker og behov, der afgør,
hvem der ansættes til at varetage overvågningen i nattetimerne. Herunder at
pårørende ikke udelukkes fra at varetage overvågningsopgaven, hvis det
anses som den bedste løsning for familien i den konkrete situation. De mener,
at problemstillingen med pårørendes hvilebehov kan løses ved at udmåle
tilstrækkelig hjælp i dagtimerne efter en konkret helhedsvurdering af behovet.
Social-, Bolig- og Ældreministeriets bemærkninger
Social-, Bolig- og Ældreministeriet kan bekræfte, at Ankestyrelsens forståelse
af den foreslåede ændring i personkredsen, som kan ansættes til at udføre
overvågningsopgaven om natten, er korrekt.
2
L 120 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2697058_0003.png
Derudover henviser ministeriet til de særlige bemærkninger til den foreslåede
ændring i § 95, stk. 4, 4. pkt., som vil blive 3. pkt., hvoraf det fremgår, at
ændringen har til formål at sikre, at borgerens nærtstående, som helt eller
delvis passer den pågældende i døgnets øvrige timer, får mulighed for hvile i
nattetimerne.
Med den foreslåede afskaffelse af aldersgrænsen for ordningen er
personkredsen ikke længere kun unge men alle aldersgrupper. For voksne kan
det være en anden nærtstående ud over forældre, der er arbejdsleder i
ordningen, f.eks. en ægtefælle. Som følge af forslaget om afskaffelsen af
aldersgrænsen vurderes det derfor nødvendigt samtidig at foreslå at ændre
reglerne, så den nærtstående, som er arbejdsleder i ordningen, ikke kan
ansættes til at udføre overvågningsopgaven om natten. Formålet hermed er at
sikre, at den nærtstående, som varetager hjælpen i dagtimerne, sikres den
nødvendige nattesøvn på tilsvarende vis, som det gælder for forældre i dag.
I forlængelse heraf bemærkes i forhold til den nuværende ordning, at det
meget ofte er forældrene, der varetager hele eller en meget stor del af den
hjælp, som den unge modtager efter servicelovens § 95, stk. 3. Hensynet bag
begrænsningen i personkredsen i den eksisterende ordning var sikre
forældrene hvile om natten for at undgå nedslidning. Det samme hensyn ligger
bag den foreslåede ændring, hvormed personens nærtstående, som helt eller
delvis passer den pågældende, ikke kan ansættes til at udføre
overvågningsopgaven om natten.
Ministeriet kan yderligere oplyse, at personkredsen for § 95, stk. 3, er borgere
som kommunalbestyrelsen vurderer, ikke selv vil være i stand til at fungere
hverken som arbejdsgiver eller arbejdsleder for hjælperne, eksempelvis som
følge af udviklingshæmning, hjerneskade eller kognitive funktionsnedsættelser.
Der er således tale om borgere, som ofte ikke selv er i stand til at træffe
beslutning om indretningen af deres ordning, herunder hvem der ansættes til at
udføre overvågningsopgaven i nattetimerne, hvorfor dette ansvar er overdraget
til en nærtstående, som er arbejdsleder (og evt. arbejdsgiver) i ordningen. Det
er således den nærtstående, der enten selv (hvis vedkommende både er
arbejdsleder og arbejdsgiver) eller i samarbejde med den forening eller
virksomhed, som den nærtstående har overført tilskuddet til, antager hjælpen,
dvs. udvælger og ansætter hjælperen - og ikke borgeren selv.
På den baggrund giver Ankestyrelsens eller Ældre Sagens bemærkninger ikke
anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
3.3 Implementering
KL anbefaler, at der udarbejdes en vejledning til de nye regler, hvor det
tydeliggøres, hvordan kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med, at den
nærtstående, som er tilskudsmodtager jf. § 95, stk. 3, ikke selv varetager
overvågningen. KL foreslår f.eks., at tilskudsmodtageren/arbejdsgiveren i
ordningen forpligtes til at udlevere lønsedler for hjælperne, når
kommunalbestyrelsen beder om det.
Social-, Bolig- og Ældreministeriets bemærkninger
Social-, Bolig-
og Ældreministeriet har noteret sig KL’s ønsker til
en vejledning
til den foreslåede ordning, samt KL’s forslag til hvordan kommunerne konkret
kan føre tilsyn med hvem, der varetager overvågningsopgaven.
Såfremt lovforslaget vedtages, vil der blive udsendt en revideret vejledning på
området med en tydelig og uddybet gennemgang og beskrivelse af de
vedtagne lovændringer.
3.4 Overvågning i plejeboliger
3
L 120 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og boligministeren
2697058_0004.png
Det er Ældre Sagens opfattelse, at plejehjem, på trods af døgnbemanding, ikke
har ressourcer til at tilbyde hjælp til overvågning, hverken i dag- eller nattetimer
pga. stramme normeringer. Ældre Sagen mener, at det ved visitation til
plejebolig for mennesker med behov for overvågning derfor er vigtigt, at
plejehjemmet får tildelt ekstra ressourcer til overvågningsopgaven.
Social-, Bolig- og Ældreministeriets bemærkninger
Det skal understreges, at kommunalbestyrelsen, hvis den træffer afgørelse om,
at en borger skal flytte i plejebolig, har pligt til at sikre, at den plejebolig, som
stilles til rådighed, modsvarer borgerens samlede behov for hjælp og støtte,
herunder et eventuelt behov for overvågning. Det tilbud, som kommunal-
bestyrelsen stiller til rådighed, må dermed ikke have en sådan kvalitet, at
borgeren ved ophold i plejeboligen efterlades med et udækket hjælpebehov.
Den her beskrevne pligt er en helt generelt gældende pligt, som gælder for
kommunalbestyrelsen, og som der dermed ikke ændres på med dette
lovforslag, som omhandler hjælp i hjemmet.
Ældre Sagens bemærkning giver derfor ikke anledning til at foretage ændringer
i lovforslaget.
3.5 Retssikkerhed
Ældre Sagen anfører, at de oplever, at retssikkerheden er under tiltagende
pres i kommunerne, og at mange kommunalbestyrelser overser pligten til
helhedsvurdering og dermed ikke sikrer korrekt anvendelse af det samlede
socialretlige regelsæt på social- og ældreområdet. Herunder nævner de bl.a.,
at de oplever, at borgerne ikke modtager en klagevejledning sammen med
kommunalbestyrelsens afgørelse men alene et mundtligt afslag. De
problematiserer også, at der i lovgivningen ikke er fastsat nærmere
retningslinjer for visitation til plejebolig ud over den ramme, som fremgår af
lovgivningen, hvorfor den enkelte kommunalbestyrelse skal udarbejde egne
kriterier for, hvornår en borger har behov for og kan få en plejebolig.
Social-, Bolig- og Ældreministeriets bemærkninger
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har noteret sig Ældre Sagens bemærkninger
om retssikkerheden på social- og ældreområdet, men kommenterer ikke
yderligere på bemærkningerne, da de ikke relaterer sig direkte til nærværende
lovforslag.
Ældre Sagens bemærkning giver derfor ikke anledning til at foretage ændringer
i lovforslaget.
3.6 Respiratorisk overvågning
Danske Regioner og regionerne har ikke bemærkninger til lovforslaget, men
gør opmærksom på, at hvis behovet for merarbejde og hertil udgifter i
regionerne stiger som resultat af de foreslåede ændringer f.eks. ved et øget
antal borgere, som visiteres til hjælpeordningen samt øget visitering af
respiratorisk overvågning, så kan situationen ændre sig for regionerne.
Social-, Bolig- og Ældreministeriets bemærkninger
Social-, Bolig- og Ældreministeriet kan oplyse, at behovet for respiratorhjælp
for respiratorbrugere dækkes efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets regler.
Personkredsen for nærværende lovforslag er ikke borgere med behov for
respiratorisk overvågning, da dette behov allerede er dækket efter Indenrigs-
og Sundhedsministeriets regler. Der er således tale om to forskellige former for
overvågning, og den med lovforslaget foreslåede ordning vil ikke kunne
anvendes til at dække en borgers behov for respiratorisk overvågning.
4