Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 119
Offentligt
2705412_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 4230
Doknr.
707279
Dato
11-05-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 9. maj 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 1 til
social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 1:
”Vil ministeren i forlængelse af 1. behandlingen af L 119 redegøre for, hvad der
præcist menes
med ”som en del af deres beskæftigelsesindsats” om kommu-
nernes brug af ordningen om socialt frikort. Og vil ministeren dertil redegøre
for, om ministeren er blevet klogere på i hvilket omfang brugen af socialt frikort
som en del af kommunernes beskæftigelsesindsats foregår? Der henvises til
svar på SOU alm. del -
spm. 26 af den 9. februar 2023.”
Svar:
Ministeriet er ikke bekendt med, at der er tilfælde, hvor ledige borgere bliver
sanktioneret i deres ledighedsydelse, hvis de ikke tager imod tilbuddet om
småjobs under ordningen om socialt frikort.
Formålet med et socialt frikort er at hjælpe særligt socialt udsatte med at del-
tage i og bidrage til samfundets arbejdsfællesskaber på borgerens egne vilkår,
og herigennem opleve værdi og trivsel i hverdagen. Det er derfor ikke tænkt
som en beskæftigelsesindsats, hvor kommunerne kan sætte krav til de udsatte
borgere med et socialt frikort for, at de kan få udbetalt deres ydelser.
Ordningen er således først og fremmest en socialpolitisk indsats. Det skal dog
ikke være til hinder for, at borgerne tilbydes en helhedsorienteret indsats. Det
er derfor op til den enkelte kommune, i hvilken forvaltning ordningen forankres.
Ankestyrelsen gennemførte i 2020 en evaluering af ordningen, hvori en række
kommuner fortæller om deres oplevelser og erfaringer med det sociale frikort.
Evalueringen viser, at flere af kommunerne har arbejdet med ordningen som
en del af deres beskæftigelsesindsats.
For eksempel fremhæves det i evalueringen, at Tønder Kommune har tænkt
det sociale frikort sammen med praktikforløb, som er en del af deres beskæfti-
gelsesindsats. Når en borger starter i praktik hos en virksomhed, kan kommu-
nen eksempelvis hjælpe borgeren ved at gå i dialog med virksomheden om
muligheden for, at borgeren kan overgå til ordinær beskæftigelse og bruge sit
sociale frikort i den forbindelse, hvis der er et godt match mellem borger og
virksomhed.
1
L 119 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvad der præcis menes med som en del af deres beskæftigelsesindsats om kommunernes brug af socialt frikort-ordningen, og om ministeren er blevet klogere på, hvor meget socialt frikort bruges i beskæftigelsesindsatsen
2705412_0002.png
På den måde bliver kommunens indsats med at hjælpe borgerne i job via det
sociale frikort en naturlig forlængelse af deres eksisterende beskæftigelsesret-
tede indsats.
Et andet eksempel er Næstved Kommune, der har etableret et samarbejde
med deres virksomhedsservice, som har taget det sociale frikort med ind i den
vifte af ordninger, som de taler med virksomhederne om.
Evalueringen belyser også en række borgeres oplevelser med det sociale fri-
kort. Af evalueringen fremgår det således, at borgerne er motiverede af, at ord-
ningen giver mulighed for at arbejde, uden at man er underlagt faste krav og
rammer. Dette bidrager til, at borgerne kan prøve sig selv af i nogle friere og
mere fleksible rammer, end ved typiske beskæftigelsesrettede forløb, ligesom
jobbene, de typisk besidder, er mere uforpligtende for både virksomhed og bor-
ger end ved andre ansættelser.
Alt i alt giver det borgerne en oplevelse af at kunne gøre sig erfaringer med ar-
bejdsmarkedet på deres egne præmisser uden at opleve pres og mistillid fra
kommunen eller virksomheden.
Ministeriet har ikke viden om, hvor udbredt brugen af socialt frikort som en del
af kommunernes beskæftigelsesindsats er.
Ministeriet retter parallelt henvendelse til Beskæftigelsesministeriet med hen-
blik på at besvare spørgsmål 1. Såfremt at de har yderligere at bemærke til
spørgsmålet, eftersendes deres svar.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2