Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 118 Bilag 2
Offentligt
J. nr.: 2022-5523
Bemærkninger til forslag til Lov om ændring af årsregnskabsloven
Den seneste forskning i multinationale selskabers aggressive skatteplanlægning
peger på, at Danmark mister over 8 mia. kr. årligt til multinationale selskabers brug af
skattely.
1
Omkring 37% af de multinationale selskabers overskud bogføres i skattely.
2
I en
tid hvor der er behov for investeringer i både velfærd, klima og det globale udsyn er et årligt
milliardtab i den størrelse ikke acceptabelt.
Åbenhed er et afgørende redskab i at fremme ansvarlig skat og mindske aggressiv
skatteplanlægning.
Forskning der har undersøgt erfaringerne fra land for land-rapportering
for banksektoren, tyder på, at tabet til aggressiv skatteplanlægning kan mindskes med en
fjerdedel alene gennem offentlig land for land-rapportering.
3
Derfor har Oxfam IBIS i mere end et årti rejst behovet for at multinationale selskaber
offentliggør land for land-rapportering for samtlige lande de operer i.
Vi hilser derfor
intentionerne i lovforslaget velkomne, men er også bekymrede for, at lovforslaget i sin
nuværende form ikke vil få de ønskede positive effekter.
Vores bekyrming er, om det åbehedskrav, som lovforslaget stiller på baggrund af EU-
direktivet kun vil give en delvis åbenhed for de koncerner, som har aktiviteter i lande, som
ikke er omfattet af kravet om åbenhed. Lovforslaget forslår, som EU-direktivet, at:
”De
enkelte oplysninger vil skulle gives separat for aktiviteter i hvert land inden
for EU og for aktiviteter i lande, der er optaget på en EU-liste over
ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner. Oplysninger om øvrige aktiviteter
uden for EU kan gives samlet.”
Det undtager tre-fjerdedele af verdens lande og jurisdiktioner fra åbenheden, herunder nogle
af verdens vigtigste skattelylande, såsom Schweitz, Caymanøerne, Bermuda, Singapore,
Jersey m.fl.
Det er derfor Oxfam IBIS’ anbefaling at lovforslaget udvides, så der kræves åbenhed
for samtlige lande og jurisdiktioner, som det multinationale selskab har aktiviteter i.
En sådan åbenhed kræves allerede for banksektoren (indført med det fjerde
kapitalkravsdirektiv) og i delvis form for udvindingsindustrien. Det har ligeledes været
skiftende danske regerings ønske i EU-forhandlingerne om regnskabsdirektivet, at denne
åbenhed land for land skulle gælde for samtlige lande og jurisdiktioner.
4
1
2
https://www.wider.unu.edu/publication/global-profit-shifting-1975%E2%80%932019
Ibid.
3
https://taxjustice.net/reports/state-of-tax-justice-2022/
4
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/ERU/bilag/55/2103932/index.htm
&
https://www.eu.dk/samling/20201/raadsmoede/573011/bilag/2/2329916.pdf