Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 116 Bilag 1
Offentligt
2696608_0001.png
L 116 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering
2696608_0002.png
L 116 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering
2696608_0003.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Att.: Chefkonsulent Henrik Loop
[email protected]
Høringssvar fritagelse for fradrag i efterløn
for arbejde i sundhedsvæsenet i 2023 og
2024
Dansk Arbejdsgiverforening har den 27. marts 2023 modtaget høring ved-
rørende forslag til lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Fritagelse for fra-
drag i efterløn for arbejde i sundhedsvæsenet i 2023 og 2024).
Lovforslaget udmønter aftale af 23. februar 2023 mellem regeringen og
Danske Regioner vedrørende en akutplan for sygehusvæsenet herunder
bl.a. om at afskaffe modregningen i efterløn i 2023 og 2024 for medarbej-
dere i sundhedsvæsenet, herunder plejesektoren. Lovforslaget har til hen-
sigt at gøre det mere attraktivt for efterlønsmodtagere at arbejde, med
henblik på at afhjælpe mangel på medarbejdere i sundhedssektoren.
DA anerkender, at der er et stort potentiale i at få flere seniorer til at yde
en ekstra indsats på arbejdsmarkedet, og at dette kan være med til at af-
hjælpe manglen på medarbejdere, da seniorerne kan være værdifulde
medarbejdere for både den private og offentlige sektor. Manglen på med-
arbejdere er ikke afgrænset til sundhedsvæsenet, men er udbredt i de fle-
ste sektorer på det danske arbejdsmarked. Derfor finder DA det uhen-
sigtsmæssigt, at man fra politisk hånd alene prioriterer dele af den offent-
lige sektor.
Hvis man fra politisk side ønsker at skabe bedre vilkår for, at efterløns-
modtagere kan bidrage til at afhjælpe manglen på medarbejdere, bør det
gælde alle efterlønsmodtagere, uanet deres arbejdssted.
Givet at regeringen fastholder det eksisterende forslag, bør det præciseres,
at også ansatte i vikarbureauer på området er omfattet af de nye regler.
Herudover forudsætter vi, at ansatte på eksempelvis friplejehjem og ikke
offentlig hjemmepleje, er omfattet af forslaget.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
11. april 2023
BNY
Dok ID: 206939
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 116 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering
2696608_0004.png
Birgitte Nymark
Side 2/2
L 116 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering
2696608_0005.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Att. Henrik Loop
[email protected]
SVAR PÅ HØRING
FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF LOV OM
ARBEJDSLØSHEDSFORSIKRING M.V. (FRITAGELSE FOR FRADRAG I
EFTERLØN FOR ARBEJDE I SUNDHEDSVÆSENET I 2023 OG 2024)
11. april 2023
Danske A-kasser takker for høringen om forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. (Fritagelse for fradrag i efterløn for arbejde i sundhedsvæsenet i 2023 og 2024).
Vi har følgende bemærkninger til lovforslaget:
Danske A-kasser er selvfølgelig positive over for, at der gives efterlønnere bedre mulighed for at
arbejde i sundhedsvæsenet i en periode. Det kommer os alle, og ikke mindst et presset
sundhedsvæsen, til gavn.
A-kasserne bidrager gerne til at understøtte ordningen – også selv om der ligger en vis administrativ
opgave her for a-kasserne, som vil skulle administrere ordningen om fradragsfritagelse manuelt.
Vi bemærker, at det derfor er vigtigt, at ordningen og de krav der knytter sig til den og vil blive fastsat
i underliggende regler bliver så enkle og administrerbare som muligt.
Forslaget om og udmøntningen af ordningen vil generelt lægge sig op ad ordningerne med fritagelse
for modregning for covid-19-relateret arbejde og for arbejde på arbejdspladser med opgaver
relateret til flygtninge fra Ukraine. Det fremgår bl.a. af lovforslagets almindelige bemærkninger.
Vi går derfor ud fra, at det betyder, at a-kasserne skal administrere denne ordning på samme måde,
som de andre to ordninger, og at de dermed kan lægge erklæringen fra arbejdsgiveren om, at
arbejdet er omfattet af fritagelsen for fradrag, til grund for administrationen af ordningen – uden at
skulle efterprøve, om arbejdsgiveren har udført en korrekt vurdering af, om arbejdet er omfattet af
fritagelsen.
Vi går ligeledes ud fra, at der vil blive udarbejdet en tilsvarende arbejdsgivererklæring til brug for
arbejde i sundhedsvæsenet i 2023-2024 som den, der er blevet udarbejdet til covid-19- og Ukraine-
ordningen.
Det følger af de almindelige bemærkninger (side 6), at ”Det
forventes videre fastsat regler om, at
erklæringen vil skulle indsendes første gang, efterlønsmodtageren efter den 1. juli 2023 – lovens
foreslåede ikrafttræden – indberetter arbejde som ansat i sundhedsvæsnet. Da det foreslås, at loven skal
L 116 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering
have tilbagevirkende kraft fra og med den 1. januar 2023, vil erklæringen også skulle omfatte
beskæftigelse i perioden 1. januar 2023 til og med den 30. juni 2023.”
Vi bemærker, at der også vil kunne forekomme situationer, hvor et medlem på efterløn – der har
arbejdet i sundhedsvæsenet i perioden fra 1. januar-30. juni 2023 – efter den 1. juli 2023 ikke søger om
efterløn eller er ophørt med at arbejde inden for sundhedsvæsenet. Vi mener ikke, at dette medlem
skal ”udelukkes” fra fritagelsen for fradrag, alene på grund af formuleringen af, hvornår medlemmet
skal indsende erklæringen. Det bør derfor fremgå af bemærkningerne, at et medlem kan eftersende
erklæringen for perioden fra 1. januar-30. juni 2023, selv om medlemmet efter den 1. juli 2023 ikke
indberetter arbejde som ansat i sundhedsvæsnet eller søger om efterløn.
Det følger derudover af bemærkningerne, at a-kasserne efter lovens ikrafttræden den 1. juli 2023 vil
skulle foretage en
regulering
af den udbetalte efterløn i perioden fra og med den 1. januar 2023 til og
med den 30. juni 2023. Umiddelbart mener vi ikke, at der her er tale om en regulering, men en
efterbetaling af for lidt udbetalt efterløn. Vi går desuden ud fra, at det kun skal ske en efterbetaling,
hvis medlemmet efterfølgende indsender en erklæring fra arbejdsgiveren til a-kassen.
Med venlig hilsen
SOFIA FRANZÉN
Danske A-kasser
L 116 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering
2696608_0007.png
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Mail: [email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Sendt pr. mail til:
Sagsnr. 23-1362
Vores ref. TWE/bho
Den 11. april 2023
[email protected] og [email protected]
Bemærkninger til høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. (Fritagelse for fradrag i efterløn for arbejde i
sundhedsvæsenet i 2023 og 2024)
FH
Fagbevægelsens Hovedorganisation takker for muligheden for at afgive høringssvar til
lovændringen, som udmønter dele af regeringens og Danske Regioners akutplan for
sygehusvæsenet.
FH er enig i regeringens ambitioner om at fritage for fradrag i efterløn for arbejde i
sundhedsvæsenet i 2023 og 2024. Det er positivt, at de gode erfaringer med fritagelse fra
bl.a. Covid-19-relateret arbejde anvendes bredt i sundhedsvæsnet. Det
vil derudover gøre en
stor forskel, hvis regionale og kommunale arbejdsgivere også vil gøre arbejdet attraktivt ved at
give samme overenskomstmæssige pension som til de øvrige ansatte.
Derudover har vi følgende specifikke bemærkninger til det fremsendte lovudkast.
Det fremgår af loven, at det er en betingelse for at være omfattet af bestemmelsen, at
efterlønsmodtageren er overgået til efterløn, inden arbejdet påbegyndes. I § 74 e, stk. 6, 2.
pkt. står der:
”Det er en betingelse, at medlemmet er overgået til efterløn
ved påbegyndelsen
af arbejdet.”
Derudover fremgår det af bemærkningerne til lovforslaget, side 13: ”
Det foreslås som et nyt
stk. 6, 2. pkt., at det vil være en betingelse, at medlemmet skal være overgået til efterløn ved
påbegyndelsen af arbejdet. Det betyder, at et medlem, som overgår til efterløn og arbejder
fleksibelt i en stilling inden for sundhedsvæsenet, ikke vil blive fritaget for fradrag for arbejde.
Dette for at undgå en tilskyndelse til, at flere vil overgå til efterløn for at benytte sig af
fritagelsen for fradrag for arbejde.”
Imidlertid fremgår følgende af bemærkningerne til lovforslaget, side 17: ”
Forslaget betyder
videre, at for medlemmer, hvor et ansættelsesforhold omfattet af § 74 e, stk. 6, er påbegyndt
efter 1. januar 2023 men forud for overgangen til efterløn til og med den 30. juni 2023, vil det
alene være merarbejde, der ikke vil medføre fradrag i efterlønnen.
Hvis der ønskes indført en overgangsregel, bør dette fremgå af loven og ikke kun af
lovforarbejderne. Derudover kan det bekymre, om reglen vil skabe et incitament til at opsige
et eksisterende ansættelsesforhold og derefter indgå et nyt.
Af § 74 e, stk. 6, 3. pkt. fremgår:
Fritagelse for fradrag i efterløn omfatter alt arbejde på
offentlige sygehuse, regionsdrevet lægevagt og præhospitalt ambulancepersonale, i
praksissektoren, arbejde inden for den kommunale sundheds- og ældrepleje samt på
privathospitaler, der udfører opgaver under regionale udbud eller det udvidede frie
sygehusvalg. Fritagelsen gælder både arbejde inden for psykiatrien og somatikken. Fritagelsen
L 116 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering
2696608_0008.png
omfatter også arbejde med at levere kommunale og regionale sundhedsydelser, som er udført
af ansatte hos private leverandørerloven, at alt arbejde inden for nogle nærmere definerede
områder.”
Af bemærkningerne på side 5 fremgår:
Forslaget omfatter alt arbejde i sundhedsvæsenet
uanset hvilken funktion, pågældende medarbejder udfører.”
På side 6 i lovforslaget fremgår følgende:
”Der forventes herunder fastsat nærmere regler om
fastlæggelsen af de relevante arbejdsgivere/-pladser samt definition af medarbejdere i
sundhedsvæsnet og krav til dokumentation heraf.”
Af side 14 fremgår
:
Forslaget betyder overordnet set, at alt arbejde på f.eks. et offentligt
sygehus, i en privat lægepraksis eller på et kommunalt plejehjem uanset hvilken funktion,
pågældende medarbejder udfører, vil blive fritaget for fradrag i efterlønnen.”
FH er bekymret for, at der med overstående formuleringer, bliver fastsat regler på
bekendtgørelsesniveau om, at bestemte arbejdsfunktioner ikke er omfattet af
fradragsfritagelsen. FH mener, at det skal præciseres
hvilke kriterier der opstilles for, hvilke
medarbejdere/arbejdsfunktioner der ikke er omfattet.
Med venlig hilsen
Nanna Højlund
Side 2 af 2
L 116 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering
2696608_0009.png
3F og 3FA har følgende bemærkninger til Høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring mv. (Fritagelse for fradrag i efterløn for arbejde i sundhedsvæsenet i 2023 og
2024.
Overordnet bakker 3F og 3FA op om fritagelse for modregning for efterlønnere, som har mulighed for at
arbejde i sundhedsvæsenet.
Med sigte på manglen på arbejdskraft foreslås, at lignende lempelser bør overvejes for efterlønnere
indenfor øvrige områder
det kan evt. være målrettet områder med mangel på arbejdskraft, der kan følge
positivlisten.
Hvis ikke der kan ske en fuldstændig fritagelse for modregning, foreslår 3F og 3FA at beløbsgrænsen for den
nuværende lempelige modregning i efterlønnen sættes op eller fjernes.
En højere eller fjernet beløbsgrænse for lempeligt fradrag vil give et incitament til, at efterlønnerne
arbejder mere og vil dermed imødegå manglen på arbejdskraft.
Som minimum bør reglen afskaffes om, at et medlem ikke får efterløn for en måned, hvis medlemmet har
haft mere end 128 faktiske arbejdstimer i måneden. I stedet kan medlemmer på efterløn omfattes af den
almindelige mindsteudbetalingsregel på 14,80 timer (et medlem kan kun få ydelser, hvis der skal udbetales
mindst 14,80 timer for en måned). Dette vil ligeledes styrke incitamentet til at arbejde mere.
De bedste hilsner
Jon Lausten Vilsen
Arbejdsmarkedspolitisk konsulent
Arbejdsmarked-, Uddannelse og Integration
Kampmannsgade 4
1604 København
Telefon: 70 30 03 00
Mobil: 60 25 35 14
Email:
[email protected]
www.3f.dk
L 116 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering
2696608_0010.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
30. marts 2023
Høring vedr. ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
J.nr. 23-26534
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
Cpr.nr.
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 116 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering
2696608_0011.png
Beskæftigelsesministeriet
19-04-2023
EMN-2023-00399
1620287
Ane Marie Nebel Pedersen
Høringssvar til udkast til lovforslag om midlertidig fritagelse for fra-
drag i efterløn 2023-2024
Beskæftigelsesministeriet har den 27. marts 2023 sendt høring om udkast til
forslag til lov om ændring af lov om midlertidig fritagelse for fradrag i efterløn
for medarbejdere i sundhedsvæsenet. Høringssvaret fremsendes med forbe-
hold for drøftelse ved møde i Danske Regioners bestyrelse den 3. maj 2023.
Lovforslaget vil udmønte den del af aftalen om en akutplan mellem regeringen
og Danske Regioner fra den 23. februar 2023, der handler om at afskaffe fradrag
for arbejde i efterløn med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2023 til 31. decem-
ber 2024 for medarbejdere i sundhedsvæsenet.
Danske Regioner er positivt indstillet overfor, at regeringen tilskynder incita-
menter for efterlønsmodtagere til at blive på arbejdsmarkedet i sundhedsvæ-
senet og dermed bidrager til at afvikle nogle af de akutte udfordringer, som
sundhedsvæsenet står overfor.
Lovforslaget giver dog anledning til en bemærkning om præcisering, som er
central i forhold til at kunne implementere lovforslaget efterfølgende via be-
kendtgørelsen.
Danske Regioner forstår lovforslaget således, at regionerne som arbejdsgiver
skal afgive en erklæring om, at den pågældende medarbejder er omfattet af
undtagelsen, hvilket gælder
alle
funktioner på offentlige sygehuse.
1
L 116 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering
2696608_0012.png
Det er vigtigt, at dækningsområdet defineres helt entydigt, så der ikke forekom-
mer nogen form for tvivl hos arbejdsgiverne. Derfor vores ønske om præcise-
ring.
Danske Regioner ser frem til de nærmere detaljer i bekendtgørelsen.
Venlig hilsen
Anders Kühnau
Formand
Mads Duedahl
Næstformand
2