Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
17. maj 2023
J nr.
2023 - 2695
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 10. maj 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål 9 til L 115, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 9
Det fremgår på side 2 i ministeriets dokumentationsnotat fra 2. maj 2023, jf. L 115 –
bilag 2, at der skal indføres et VE-prisloft, og på side 17-18 at varmeprisen i bereg-
ningerne er sat svarende til maksimalprisen i et kommende VE-prisloft på godt 70
kr. pr. GJ inkl. afgifter. Vil ministeren på den baggrund redegøre for følgende:
- Hvilken politisk aftale udgør grundlaget for at foretage en ændring, hvilket
mandat har ministeriet helt konkret fået i forhold til at fastsætte nye regler
om det, og hvilke politiske mål skal opnås med et nyt VE-prisloft?
- Hvilke overvejelser har der været om, hvorvidt en sådan prisnedsættelse
fra det nuværende affaldsvarmeprisloft på 93 kr. pr. GJ vil kunne indebære
ekspropriation, idet halvdelen af anlæggenes indtægter kommer fra salg af
varme til fjernvarmen?
Svar
VE-prisloftet for affaldsvarme blev drøftet med branchen i august 2022 og forligs-
kredsen bag
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi 2020
i sep-
tember 2022 og skal erstatte det eksisterende affaldsvarmeprisloft baseret på cen-
trale kraftvarmeværker. I det videre arbejde har Energistyrelsen løbende dialog
med centrale brancheaktører.
Den nuværende prisregulering af affaldsvarme fastholdes, men det eksisterende
prisloft for affaldsvarme erstattes af et nyt VE-prisloft, som fastsættes med ud-
gangspunkt i de billigste alternative VE-teknologier. Med konkurrenceudsættelsen
af det forbrændingsegnede affald vil det kun være varme, som fortsat er et regula-
torisk monopol. Det skaber alt andet lige incitament til, at affaldsforbrændingsan-
læggene vil forsøge at opkræve mere for affaldsvarme for omvendt at kunne sælge
el- og forbrændingsydelsen billigere.
Det nuværende affaldsvarmeprisloft vurderes ikke at være tidssvarende, idet det er
fastsat på baggrund af den vægtede gennemsnitspris på varme fra centrale kraft-
varmeværker. Hertil vurderes affaldsvarmeprisloftet ikke at være tidssvarende i for-
hold til nye konkurrerende VE-teknologier. Endelig vurderes ovenstående forhold at
medføre, at det nuværende affaldsvarmeprisloft ikke i tilstrækkelig grad lever op til
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2