Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2710367_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
16. maj 2023
J nr.
2023-2654
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 15. maj 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål 69 til L115, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål 69 til L115
Det fremgår på side 26 i ministeriets dokumentationsnotat fra 2. maj 2023, jf. L 115
– bilag 2, at nogle kommuner forventes løbende at dække nettounderskud i anlæg-
gene. Vil ministeren redegøre for, hvordan kommunerne forventes at gøre det, her-
under om kommunerne må finansiere støtte til konkurrenceudsatte anlæg?
Svar
Indledningsvis bemærkes det, at der I opgørelsen af de økonomiske effekter i kon-
sekvensvurderingen af lovforslaget ikke er skelnet mellem kommunen som anlægs-
ejer og kommunen som forvaltningsenhed.
Det fremgår af lovforslaget, at de eksisterende kommunalt ejede affaldsforbræn-
dingsanlæg skal drives i kommunalt ejede selskaber med begrænset ansvar i form
af aktieselskaber eller anpartsselskaber. Selskabsudskillelsen skal være sket 1. ja-
nuar 2025
1
.
Kravet om organisering i et aktie- eller anpartsselskab vil betyde, at den enkelte
kommune, der bliver kapitalejer, i sin egenskab af aktionær eller anpartshaver, som
udgangspunkt kun vil komme til at hæfte med den kapital, som kommunen har ind-
skudt i selskabet.
Derudover vil kommunen også kunne hæfte for selskabets gæld, såfremt kommu-
nen har stillet en kommunal garanti for gælden. Kommunal garantistillelse er et
krav ved lån i KommuneKredit, hvor størstedelen af lånene i affaldsforbrændings-
sektoren er optaget, samt hvis tvungen debitorskifte anvendes ifm. selskabsudskil-
lelsen
2
. Selskabet skal betale en markedskonform garantiprovision til kommunen.
1
I lovforslaget er der mulighed for, at klima-, energi- og forsyningsministeren i særlige til-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
fælde og efter anmodning vil kunne forlænge denne frist.
2
Det indgår i lovforslaget, at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at aktie- eller anpartssel-
skabet skal indtræde i samtlige eller enkelte af affaldsforbrændingsanlæggets eksisterende
lån til anlægsinvesteringer eller driftsaktiviteter, hvis kommunen samtidig stiller garanti for lå-
net. De nystiftede kommunale aktie- eller anpartsselskaber vil således i forbindelse med ud-
skillelse og stiftelse i et aktie- eller anpartsselskab kunne overtage de eksisterende kommu-
nale lån.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om, hvordan kommunerne forventes løbende at kunne dække nettounderskud i anlæggene
2710367_0002.png
Der gøres opmærksom på, at det ikke vil være muligt fremadrettet at optage nye
lån i KommuneKredit for anlæggene.
Et tab i selskabet kan påvirke kommunens økonomi, hvis gælden i selskabet ikke
kan serviceres og en kommunal garantistillelse for gæld i selskabet aktiveres. Der-
udover vurderes et løbende underskud (eller forventning herom) i det kommunalt
ejede anlæg alt andet lige at påvirke værdien af selskabet og dermed værdien af
kommunens kapitalandele i selskabet.
Det er op til kommunerne selv at vurdere, om de kan og vil indskyde midler i sel-
skabet og dermed dække et underskud. Hvis de vælger at indskyde midler, skal det
være sagligt og økonomisk forsvarligt. Det skal endvidere ske under hensyntagen
til relevante regler, herunder navnlig statsstøttereglerne. Det kan for eksempel gø-
res ved, at kommunen i situationen agerer som en sammenlignelig markedsøkono-
misk aktør ville have ageret i en lignende situation, således at selskabet der skydes
penge ind i, ikke får en økonomisk fordel, som den ikke ville have opnået på nor-
male markedsvilkår.
Det vil være en konkret vurdering ud fra det enkelte selskabs situation, om indsky-
delse af midler fra kommunen er i overensstemmelse med relevante regler.
Hvordan et løbende underskud konkret håndteres inden for ovenstående rammer
vil være op til det enkelte anlæg og dets ejere, og det vil afhænge af en række indi-
viduelle forhold, herunder fx likvide beholdninger i selskabet.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2