Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 3 og 4, at garantiprovisioner ved lån til fjernvarme fremover skal fastsættes på markedsvilkår. I bemærkningerne til lovudkastet fremgår, at markedsmæssige vilkår ”skal svare til det, som en privat garant, der opererer under markedsøkonomiske vilkår, vil kræve under de tilsvarende betingelser”. Der gives desuden indtryk af, at dette alene er en præcisering af gældende ret. Det fremgår imidlertid af lovbemærkninger fra 2015 til gældende ret, at ”Opkrævning af garantiprovisionen må alene ske til at dække kommunens risiko ved garantistillelse, men det må ikke anvendes til at få en fortjeneste.”
- Er ministeren enig i, at man med forslaget herom vil gå fra en retstilstand, hvor garantiprovisioner alene må dække risikoen til, at den fremover skal dække både risiko og den fortjeneste, som en privat garantistiller vil skulle tjene på at stille garantien?
- Er ministeren enig i, at forslaget herom vil indebærer en overimplementering ift. EU-retten?
- Hvor store ekstraomkostninger vil det efter ministerens opfattelse indebære for fjernvarmeselskaberne, der i dag har lån på 30-40 mia. kr. og fremover vil skulle foretage investeringer i grøn omstilling, udrulning af fjernvarme, CO2-fangst osv. for et trecifret milliardbeløb?
Dato: 04-05-2023
Status: Endeligt besvaret
Emne:
affald og renovation