Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2710025_0001.png
Klima- , Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
17. maj 2023
J nr.
2023 - 2654
Klima- , Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 15. maj 2023 stillet mig f øl-
gende spørgsmål 62 til L 115, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
ef ter ønske f ra Mona Juul (KF).
Spørgsm ål 62
Vil ministeren yde teknisk bistand til det/de nødvendige ændringsf orslag, der sikrer,
at hvis der mod minister iets f orventning viser sig ikke at være en klimaef f ekt (CO2-
reduktion), så er f orligspartierne og/eller ministeren f orpligtet til at f inde reduktioner
på anden vis?
Svar
Jeg vil indledningsv is påpege, at det i regeringsgrundlaget f remgår, at
Regeringen
vil træffe de fornødne beslutninger, der bringer Danmark helt i mål med reduk tions-
målet for 2025 og 2030.
Det betyder naturligt, at hvis udviklingen i den danske driv-
husgasopgørelse ikke går som f orventet, så vil Regeringen træf f e de f ornødne f or-
anstaltninger. Bl.a. har Regeringen f oreslået at øge f ortrængningskravet til at lukke
den CO2-manko, der udestår i 2025.
Det er derudover min helt klare opf attelse, at vi med den politiske af tale om Klima-
plan f or en grøn af f aldssektor og cirkulær økonomi f ra 2020 har stærke håndtag til
at sikre de med klimaplanen f orventede CO
2
-reduktioner.
Det er til gengæld ikke min opf attelse, at det er hensigtsmæssigt, at der i lovf orsla-
get om ny organisering af af f aldsf orbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse
af f orbrændingsegnet af f ald (L 115) indsættes en eksplicit lovbestemmelse om, at
f orligspartierne og/eller ministeren f orpligter sig til at f inde reduktioner på anden vis,
hvis lovf orslaget ikke viser sig at have den skønnede klimaef f ekt. Jeg vil redegøre
herf or i det f ølgende:
Klimaplanen består af en række initiativer, som øger udsortering af af f ald og der-
med mindsker andelen af af f ald til f orbrænding. Af talepartierne blev enige om, at
f orbrændingskapaciteten skal tilpasses de danske f orbrændingsegnede mængder.
Drivhusgasudledningerne i af f aldsf orbrændingssektoren påvirkes dermed af de po-
litiske initiativer som f ølge af bl.a. mere udsortering af af f ald til f orbrænding.
Af talen indeholder en række håndtag til at opnå det politisk af talte kapacitetslof t
om, at f orbrændingskapaciteten skal tilpasses de danske f orbrændingsegnede
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T : +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der forpligter forligspartierne og/eller ministeren til at finde reduktioner på anden vis, hvis der ingen klimaeffekt er
2710025_0002.png
mængder. Med af talen blev det eksempelv is besluttet, at der igangsættes en moni-
torering af udviklingen i f orbrændingskapaciteten, som sammenholdes med de dan-
ske af f aldsmængder til f orbrænding. Monitorer ingen vil løbende blive af rapporteret
til f orligskredsen.
Det f remgår af Klimaplanen, at
”… såfremt k apacitetsudvik lingen ik k e udvik ler sig i
tak t med affaldsmængderne, indføres en afgift på forbrænding (fx pr. ton affald til
forbrænding eller målrettet plastik ), med mindre et alternativt virk emiddel viser sig
at være bedre egnet, herunder fx CO2-k rav eller k rav til plastik indhold i det sorte-
rede affald til forbrænding”.
Der er på den baggrund igangsat en analyse af af gif -
terne på f orbrænding, som f orelægges f orligskredsen i 2024.
Af slutningsvis vil jeg gerne understrege, at klimaloven indeholder den overordnede
strategiske og juridiske ramme f or Danmarks klimapolitik og klimaindsats. Klimalo-
ven indeholder Danmarks juridisk bindende klimamål.
På den baggrund og det i øvrigt ovenf or anf ørte agter jeg ikke at udarbejde æn-
dringsf orslaget og ville heller ikke kunne støtte et sådant f orslag.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2