Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2716446_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Konsekvensvurdering af ny organisering af
affaldsforbrændingssektoren
Udbudsmodellen er et centralt element i implementeringen af Klimaplanen. En
konkurrenceudsættelse vil medføre, at anlæg, der ikke er konkurrencedygtige og
dermed rentable, vil lukke. Det kan ske umiddelbart i forlængelse af konkurrence-
udsættelsen eller løbende, hvis det er muligt for anlægget at reducere det samlede
tab ved at opretholde driften. Der vil således gradvist ske en kapacitetstilpasnin-
gen i takt med at anlæggene nedslides. Det bemærkes, at det antages, at dansk af-
fald har konkurrencefordel over for udenlandsk affald som følgere af lavere trans-
portomkostninger, og forbrændingsanlæggene vil derfor forsat behandle dansk af-
fald, før der importeres.
Udbudsmodellen vil bidrage til, at det fremover er de bedste og billigste anlæg, der
behandler affaldet i Danmark. Det betyder, at det danske samfund vil opnå en ge-
vinst som følge af mere effektiv affaldsforbrænding og samlet set lavere affalds-
takster og/eller varmepriser.
Det skønnes, at den nuværende monopolistiske konkurrencesituation kun i et be-
grænset omfang giver incitament til effektiv affaldsforbrænding. Med udbudsmo-
dellen skal kommunerne fremover udbyde det forbrændingsegnede affald i kon-
kurrence og anvisningsretten for erhvervsaffald ophæves. Det vil øge incitamentet
til effektiv affaldsforbrænding for at være konkurrencedygtig. Effektive anlæg vil
således potentielt kunne udkonkurrere mindre effektive anlæg, fx gennem lavere
affaldstakster. Det vil give anlæggene incitament til at effektivisere.
Kapacitetstilpasning og konsekvenser for klima
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at den danske affaldsforbrænding vil redu-
ceres med 0,6 mio. ton,
jf. figur 1.
Det svarer til en reduktion på ca. 80 pct. af im-
porten i 2030.
Figur 1
Affald til forbrænding (inkl. import)
10. februar 2023
mio. tons
4
3
2
KF22 (Klimaplanen)
Effektvurdering uden konkurrenceudsættelse
Effektvurdering med konkurrenceudsættelse
Danske mængder til forbrænding
1
0
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
Kilde: Klima- Energi og Forsyningsministeriet
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om oversendelse af de 25 notitser angående affaldsaftalen, som aftalekredsen har fået
Side 2 af 3
Med initiativerne i
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi
blev det skøn-
net, at Klimaplanen vil reducere CO
2
e-udledningerne til 0,65 mio. ton i 2030. Be-
regningsgrundlaget er siden indgåelsen af aftalen opdateret. Det skønnes på nuvæ-
rende baggrund med betydelig usikkerhed, at konkurrenceudsættelsen realiserer
den forventede reduktion fra Klimaplanen. De samlede CO
2
e-udledninger fra af-
faldsforbrænding skønnes således at være 0,65 mio. ton i 2030. Der forventes des-
uden med betydelig usikkerhed en yderligere reduktion på 0,3 mio. ton CO
2
e i
2025.
På kort sigt vil effekten dog i høj grad afhænge af bl.a. muligheden for at overgå til
alternative VE-varmekilder på de konkrete fjernvarmenet,
jf. Klimaplanen.
Fra 2034
skønnes den danske kapacitet at svare til mængden af dansk forbrændingsegnet af-
fald i Klimastatus og Fremskrivning 2022. Konsekvensen af det styrkede affalds-
tilsyn på de danske affaldsmængder vil indgå i Klimastatus og Fremskrivning
2023.
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner, husholdninger og erhverv
En konkurrenceudsættelse skønnes med betydelig usikkerhed at medføre et min-
dreprovenu på 150 mio. kr. i 2025 stigende til 450 mio. kr. i 2030 som følge af la-
vere energi- og CO
2
-afgifter grundet lavere varme- og elproduktion fra affaldsfor-
brænding, der antages erstattet af vedvarende energi,
jf. tabel 1.
Herudover skønnes
det, at en konkurrenceudsættelse på sigt vil medføre et øget selskabsskattepro-
venu. Det er dog ikke muligt at kvantificere denne effekt.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at kommunernes samlede omkostninger
ved kapacitetstilpasningen i form af strandede omkostninger og løbende nettoun-
derskud er godt 750 mio. kr. i 2025 og 300 mio. i 2030,
jf. tabel 1.
Der er særligt ri-
siko for strandede omkostninger ved anlæg, der ikke kan reducere deres tab ved at
fortsætte driften. Omvendt vil der være effektive anlæg, der kan øge deres over-
skud gennem højere takster, hvorfor det bemærkes, at der vil være omfordeling på
tværs af kommuner.
Husholdninger og erhverv skønnes samlet set at opnå en betydelig reduktion i de-
res udgifter til affaldshåndtering og varme. Det skyldes dels, at øget konkurrence
vil medføre en betydelig effektivisering bl.a. gennem øget kapacitetsudnyttelse på
anlæggene, dels overgang til billigere VE-alternativer.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om oversendelse af de 25 notitser angående affaldsaftalen, som aftalekredsen har fået
2716446_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser af konkurrenceudsættelsen i 2030
Mio. kr. (2023-priser)
Provenu efter tilbageløb og adfærd
- heraf afgiftstab fra energi- og CO
2
-afgifter
- heraf tilbageløb
Konsekvenser for kommuner
- heraf løbende netto-underskud fra affaldsforbrændingsanlæg
- heraf strandede omkostninger
Konsekvenser for husholdninger
Konsekvenser for erhverv
2025
-150
-150
50
-750
-400
-350
650
350
2026
-200
-250
50
-450
-350
-100
650
350
2027
-200
-250
50
-450
-400
-50
700
350
2028
-350
-400
50
-550
-350
-200
750
350
2029
-400
-450
50
-350
-300
-50
700
350
2030
-450
-450
50
-300
-250
-50
700
350
2031
-450
-500
50
-350
-350
0
800
400
2032
-500
-550
50
-350
-300
-50
800
400
2033
-500
-550
50
-350
-350
0
850
450
2034
-500
-550
50
-350
-300
0
850
450
2035
-500
-550
50
-300
-300
0
900
450
Kilde: Klima- Energi- og Forsyningsministeriet og Skatteministeriet.
Anm.: Afrundet til nærmeste 50 mio.