Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2709522_0001.png
[Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet]
Svendborg Kraftvarme
24-04-2023
Der har været efterspurgt en baggrundsnotits om forløbet vedr. forbrændingsan-
lægget i Svendborg. Efter spørgsmålet er stillet, har Svendborg Fjernvarme imid-
lertid givet udtryk for, at de ønsker at annullere købet af Svendborg Kraftvarme.
Forløbet vedr. forbrændingsanlægget i Svendborg har først omhandlet godken-
delse af lukning af anlægget ud fra regler om samfundsøkonomikrav i projektbe-
kendtgørelsen. Efterfølgende har der været et spørgsmål om håndtering af afhæn-
delse af anlægget ud fra de kommende regler om kommunalt majoritetsejerskab.
Godkendelse af lukning
Byrådet i Svendborg Kommune besluttede tidligere, at forbrændingsanlægget i
Svendborg, Svendborg Kraftvarme P/S, skal lukke.
Forbrændingsanlægget i Svendborg er omfattet af varmeforsyningsloven, hvor an-
læg efter gældende regler kun kan godkendes lukket, hvis det er det samfundsøko-
nomisk mest fordelagtige (samfundsøkonomikravet),
jf. projektbekendtgørelsen.
Svendborg Kommune anmodede derfor i maj 2022 Energistyrelsen om dispensa-
tion fra reglerne om samfundsøkonomi i forbindelse med den ønskede lukning.
Energistyrelsen meddelte Svendborg Kommune dispensation under de meddelte
oplysninger.
Efterfølgende er der endvidere udarbejdet en tilpasning af projektbekendtgørelsen
under varmeforsyningsloven, så en kommune vil få mulighed for at undtage fra
samfundsøkonomikravet ved et projektforslag for lukning af affaldsforbrændings-
anlæg, såfremt varmeforsyningssikkerheden kan opretholdes. Ændringen har væ-
ret i offentlig høring, og Energistyrelsen vil effektuere ændringen samtidig med, at
lovforslaget om
Ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af
forbrændingsegnet affald
vedtages.
Afhændelse af anlægget
I forbindelse med høring af lovforslag om
Ny organisering af affaldsforbrændingssekto-
ren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald
blev Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet opmærksomme på, at der den 2. februar var indgået en bindende
købsaftale mellem Svendborg Kommune og Svendborg Fjernvarme A.m.b.a om,
at fjernvarmeselskabet skulle overtage Svendborg Kraftvarme P/S pr. 1. januar
2024, og at lovforslagets regler om kommunalt majoritetsejerskab kunne spænde
ben herfor. Reglerne ville betyde, at det konkrete forbrændingsanlæg ikke ville
kunne overdrages til Svendborg Fjernvarme efter lovforslagets ikrafttrædelse 1.
juli 2023, da kommunen herved ikke længere ville være majoritetsejere.
På baggrund af høringssvar indføres der en undtagelse til bestemmelsen om majo-
ritetskontrol, der vil være gældende for købsaftaler, der er indgået før lovforslagets
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om oversendelse af de 25 notitser angående affaldsaftalen, som aftalekredsen har fået
2709522_0002.png
Side 2 af 2
ikrafttrædelse den 1. juli 2023. Det vil dog være en forudsætning, at anlægget over-
drages med virkning senest 1. juli 2025.
Kommunikation om annullering af Svendborg Fjernvarmes køb af Svendborg Kraftvarme
Det fremgår af en artikel på Fyns Amts Avis fra den 19. april 2023, at Svendborg
Fjernvarme ønsker at annullere købet af Svendborg Kraftvarme
1
. Endvidere er det
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets forståelse, at kommunalbestyrelsen i
Svendborg skal drøfte anlæggets fremtid i slutningen af april. De seneste forlyden-
der har ikke givet anledning til at ændre yderligere i lovforslaget herunder undta-
gelse til bestemmelsen om majoritetskontrol,
jf. ovenfor.
Forsyningssikkerhed ved lukning eller konkurs af anlæg
Når et affaldsforbrændingsanlæg ønskes lukket, skal dette godkendes efter hhv.
varmeforsyningsloven eller elforsyningsloven alt efter, om anlægget har en eleffekt
under eller over 25 MW
jf. Notits 5. Varmeforsyningen i forbindelse med udbudsmodellen.
https://faa.dk/svendborg/chokbeslutning-svendborg-fjernvarme-dropper-at-koebe-kraftvarmen-fordi-det-
bliver-for-dyrt-i-drift
1