Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Kapacitetsgodkendelse
20. april 2023
Med udkast til lovforslag om
Ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurren-
ceudsættelse af forbrændingsegnet affald
lægges der op til at ophæve Miljøbeskyttelseslo-
vens § 50 b, hvorefter klima-, energi- og forsyningsministeren skal godkende og
vurdere, om der er et tilstrækkeligt affaldsgrundlag tilstede ifm. udvidelser af eksi-
sterende anlæg eller investeringer i nye affaldsforbrændingsanlæg.
Der har i aftalekredsen været ønske om en fortsat statslig styring af kapacitetsud-
viklingen. I følgende notits beskrives den foreslåede løsning herpå.
Baggrund
Bestemmelsen §50b blev vedtaget i 2005 for at sikre balance mellem den danske
affaldsforbrændingskapacitet i forhold til de danske affaldsmængder, og dermed
modvirke overinvesteringer i sektoren, som kunne risikere at medføre samfunds-
økonomiske tab. Med konkurrenceudsættelsen forventes det, at aktørerne selv vil
foretage markedsbaserede vurderinger af fordele og risici forbundet med at fore-
tage investeringer i eksisterende eller ny forbrændingskapacitet. Der skønnes der-
for ikke i samme grad at være behov for en af central statslig koordinering af for-
brændingskapaciteten.
Det bemærkes, at bemyndigelse til at godkende og vurdere, om der er et tilstræk-
keligt affaldsgrundlag tilstede ifm. udvidelser af eksisterende anlæg eller investerin-
ger i nye affaldsforbrændingsanlæg ophæves per 1. januar 2025 frem for 1. juli
2023, hvad der oprindeligt var lagt op til i udkastet af høringsversion af lovforsla-
get. Hermed opnås bedre sammenhæng med ikrafttrædelse af reglerne om sel-
skabsgørelse og ophævelsen af reglerne om, at affaldsforbrændingsvirksomhe-
derne økonomisk skal hvile i sig selv.
Sammenhæng mellem konkurrenceudsættelse og godkendelse af kapacitet
Hvis det fortsat skal godkendes, at det fornødne affaldsgrundlag er til stede ved
udvidelsen af eksisterende affaldsforbrændingsanlæg, vil det kunne medføre en si-
tuation, hvor sunde og konkurrencedygtige anlæg ikke får mulighed for at udvide
eksisterende anlæg, hvis det fra statens side vurderes, at der ikke er tilstrækkeligt
affaldsgrundlag tilstede. Omvendt vil anlæg, som ikke nødvendigvis er konkurren-
cedygtige, men ansøger på et tidspunkt, hvor affaldsgrundlaget er mere gunstigt,
potentielt kunne få tilladelse til at etablere ny kapacitet, alene fordi ansøgningen
kommer på et gunstigt tidspunkt.
Derudover kan det ikke udelukkes, at affaldsforbrændingsanlæggene får incita-
ment til at få godkendt – og anlægge - en større kapacitet, end det ellers ville for at
akkumulere kapacitet. Hvis affaldsgrundlaget giver mulighed for at anlægge en be-
stemt mængde ny kapacitet, kan det enkelte anlæg spekulere i at lægge billet ind på
hele denne mængde, og derved holde fremtidige konkurrenter ude af markedet.