Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2709520_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Kapacitetsgodkendelse
20. april 2023
Med udkast til lovforslag om
Ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurren-
ceudsættelse af forbrændingsegnet affald
lægges der op til at ophæve Miljøbeskyttelseslo-
vens § 50 b, hvorefter klima-, energi- og forsyningsministeren skal godkende og
vurdere, om der er et tilstrækkeligt affaldsgrundlag tilstede ifm. udvidelser af eksi-
sterende anlæg eller investeringer i nye affaldsforbrændingsanlæg.
Der har i aftalekredsen været ønske om en fortsat statslig styring af kapacitetsud-
viklingen. I følgende notits beskrives den foreslåede løsning herpå.
Baggrund
Bestemmelsen §50b blev vedtaget i 2005 for at sikre balance mellem den danske
affaldsforbrændingskapacitet i forhold til de danske affaldsmængder, og dermed
modvirke overinvesteringer i sektoren, som kunne risikere at medføre samfunds-
økonomiske tab. Med konkurrenceudsættelsen forventes det, at aktørerne selv vil
foretage markedsbaserede vurderinger af fordele og risici forbundet med at fore-
tage investeringer i eksisterende eller ny forbrændingskapacitet. Der skønnes der-
for ikke i samme grad at være behov for en af central statslig koordinering af for-
brændingskapaciteten.
Det bemærkes, at bemyndigelse til at godkende og vurdere, om der er et tilstræk-
keligt affaldsgrundlag tilstede ifm. udvidelser af eksisterende anlæg eller investerin-
ger i nye affaldsforbrændingsanlæg ophæves per 1. januar 2025 frem for 1. juli
2023, hvad der oprindeligt var lagt op til i udkastet af høringsversion af lovforsla-
get. Hermed opnås bedre sammenhæng med ikrafttrædelse af reglerne om sel-
skabsgørelse og ophævelsen af reglerne om, at affaldsforbrændingsvirksomhe-
derne økonomisk skal hvile i sig selv.
Sammenhæng mellem konkurrenceudsættelse og godkendelse af kapacitet
Hvis det fortsat skal godkendes, at det fornødne affaldsgrundlag er til stede ved
udvidelsen af eksisterende affaldsforbrændingsanlæg, vil det kunne medføre en si-
tuation, hvor sunde og konkurrencedygtige anlæg ikke får mulighed for at udvide
eksisterende anlæg, hvis det fra statens side vurderes, at der ikke er tilstrækkeligt
affaldsgrundlag tilstede. Omvendt vil anlæg, som ikke nødvendigvis er konkurren-
cedygtige, men ansøger på et tidspunkt, hvor affaldsgrundlaget er mere gunstigt,
potentielt kunne få tilladelse til at etablere ny kapacitet, alene fordi ansøgningen
kommer på et gunstigt tidspunkt.
Derudover kan det ikke udelukkes, at affaldsforbrændingsanlæggene får incita-
ment til at få godkendt – og anlægge - en større kapacitet, end det ellers ville for at
akkumulere kapacitet. Hvis affaldsgrundlaget giver mulighed for at anlægge en be-
stemt mængde ny kapacitet, kan det enkelte anlæg spekulere i at lægge billet ind på
hele denne mængde, og derved holde fremtidige konkurrenter ude af markedet.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om oversendelse af de 25 notitser angående affaldsaftalen, som aftalekredsen har fået
Side 2 af 2
Dette vil dog afhænge af udviklingen i affaldsmængder samt anlæggenes ageren og
konkurrencedygtighed i det samlede marked.
Med
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi
fra juni 2020 blev det be-
sluttet at monitorere udviklingen i kapaciteten årligt fra 2024. I 2024 forventes re-
geringen således at vende tilbage til forligskredsen bag Klimaplanen med første
monitorering af forbrændingskapaciteten. Monitoreringen pålægges anlæggene og
vil omfatte alle anlæggenes investeringsplaner ift. udvidelse af deres eksisterende
kapacitet.
Fortsat godkendelse af kapacitet efter eksisterende regler
Lovforslaget ændrer ikke på, at det i henhold til varmeforsyningsloven fortsat
være en forudsætning, at kommunalbestyrelsen ved etablering af et nyt affaldsfor-
brændingsanlæg eller udvidelse af eksisterende kapacitet stadig vil skulle godkende
anlægget ud fra projektbekendtgørelsens regler. Det betyder, at et nyt affaldsfor-
brændingsanlæg kan godkendes etableret, hvis det er det samfundsøkonomisk
mest fordelagtige varmeforsyningsprojekt. I forhold til varmeforsyningslovens
regler bemærkes, at det fremgå af Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022, at
samfundsøkonomikravet skal afskaffes, såfremt indførslen af et samle prisloft på
forbrugerpriserne giver den fornødne prisbeskyttelse. Der er ikke taget endeligt
stilling til implementering heraf i aftalekredsen bag Klimaaftale om grøn strøm og
varme 2022. Foreløbigt har forligskredsen i september 2022 nikket til, at kommu-
nerne kan undtage fra samfundsøkonomikravet ved lukning af et forbrændingsan-
læg.
Såfremt anlægget får en elproduktionskapacitet på mere end 25 MW, så vil Ener-
gistyrelsen også fortsat skulle godkende etablering af elproduktionsanlægget.
Energistyrelsens godkendelse baseres på anlæggets udledninger, tekniske indret-
ning og egenskaber ift. forsyningssikkerheden. Endelig skal anlægget miljøgodken-
des af Miljøstyrelsen i henhold til kapitel 5 i miljøbeskyttelsesloven, som sikrer, at
anlægget lever op til gældende miljøregler.
Løsning
For at imødekomme ønsket om, at der fortsat er en statslig styring med etablering
af nye anlæg, lægges der op til følgende løsning.
§ 50b ophæves ikke, men i stedet ændres bestemmelsen til kun at gælde for etable-
ring af nye affaldsforbrændingsanlæg. Dermed vil det skulle godkendes, hvis der
oprettes et helt nyt anlæg. Eventuelle udvidelser af eksisterende kapacitet ville
fortsat ske på markedsvilkår, og det undgås derved, at
timingen
for ansøgningen bli-
ver afgørende for hvilke anlæg, der kan udvide. Dette mindsker de problemstillin-
ger, der er beskrevet i første del af indeværende notits.
De nærmere vilkår for godkendelse af nye anlæg vil skulle afklares i forbindelse
med udmøntningen af bestemmelsen.
Ændring af forslaget om at ophæve § 50b kræver supplerende høring, hvilket ikke
er muligt før fremsættelse. Derfor fremsættes det som ændringsforslag efter før-
stebehandlingen.