Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2709516_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Krav om CO2-fangst på forbrændingsanlæg.
31-03-2023
I forbindelse med lovforslag om ny organisering af forbrændingssektoren har der
været spurgt til muligheden for at indføre krav om CO
2
-fangst i forbrændingssek-
toren.
C02-fangst på affaldsforbrændingsanlæg kan give et væsentligt yderligere bidrag til
opnåelse af Klimalovens 70 pct.-målsætning i 2030 og målsætningen om klima-
neutralitet i 2050. Et krav om CO
2
-fangst på forbrændingsanlæg er et af de mid-
ler, som der vil blive set på i det igangsatte arbejde vedr. de langsigtede rammer
for CCUS på affaldsforbrændingsanlæg,
jf. notits om Klare rammevilkår for CO2-fangst
i affaldsforbrændingssektoren.
Et krav om CO
2
-fangst på forbrændingsanlæg vil kræve ændringer på lovniveau,
herunder også konsekvensændringer, der skal understøtte et sådan krav. Såfremt
der stilles et krav, vil omkostningerne formentlig kunne indgå i prisen fra varme-
forbrugerne. Dette kan dog kræve særskilte justeringer i den økonomiske regule-
ring i forbindelse med indførelse af kravet. I den forbindelse skal det afklares, om
affaldsvarmeprisloftet (det kommende VE-prisloft i udbudsmodellen) skal hæves
for at kunne indeholde omkostningerne.
Dertil er der en række generelle forhold vedr. et muligt krav, der skal afdækkes
nærmere. Det gælder bl.a. følgende:
Finansiering og konsekvenser for forbrugerne.
Der er en række forhold vedr. finansie-
ring og konsekvenser for forbrugerne, der vil skulle udbores:
Ikke mulighed for statslig støtte:
Et krav om CO
2
-fangst vil medføre, at tilskyn-
delsesvirkningen fra puljerne til at opsætte et CO
2
-fangstanlæg ikke længere
er til stede. Det betyder, at fangsten ikke kan finansieres via statsstøtte.
Konsekvenser for varmeforbrugerne:
De økonomiske konsekvenser for varme-
forbrugerne vil skulle afdækkes nærmere.
Andre finansieringsformer:
Finansieringsmuligheder via afgifter, kvoter, gratis-
kvoter og certifikater/klimakreditter skal afklares nærmere. Det skal under-
søges, om et krav over tid vil påvirke tildelingen af gratis CO
2
-kvoter.
EU-retlige regler:
Det vil skulle undersøges, om der er EU-retlige regler, som enten
forhindrer eller understøtter et krav.
Infrastruktur til CCS:
Et krav skal ses i sammenhæng med udrulningen af den
nødvendige infrastruktur til transport og lagring. Udbygning af infrastruktur
undersøges i særskilt spor,
jf, notits om Klare rammevilkår for CO2-fangst i affaldsfor-
brændingssektoren.
Effekt på energisystemerne:
CO
2
-fangst kræver el, hvorved forbrændingsanlæg med
CO
2
-fangst alt andet lige kan sælge mindre el på elmarkedet. Samtidig generes
der mere varme. Blandt andet skal eventuelle effekter på elforsyningssikkerhe-
den afdækkes nærmere.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om oversendelse af de 25 notitser angående affaldsaftalen, som aftalekredsen har fået
Side 2 af 2
Generel hensigtsmæssighed:
Der bør laves en samfundsøkonomisk vurdering af,
hvad det samlet betyder, at CO
2
-fangst udrulles som et krav i affaldsforbræn-
dingssektoren og ikke på markedsbaserede vilkår. Dette skal ses i lyset af, at
der vil være tale om et teknologispecifikt krav til en relativt uprøvet teknologi i
den danske affaldsforbrændingssektor samt en evt. risiko for ”flaskehalsudfor-
dringer” ved planlægning og eksekvering.
Langsigtet løsning:
I forbindelse med en analyse til en langsigtet løsning vil der
endvidere bl.a. blive set på kommuners adgang til lån og muligheden for at
fastsætte differentierede krav, fx i forhold til selskabsøkonomi, teknisk levetid
og kompetencer samt omfanget af CO
2
-udledning.
Videre proces
Partierne forelægges et oplæg vedr. langsigtet løsning for CCUS for affaldsfor-
brændings- og biomassefyrede anlæg inden udgangen af 2023. Fordele og ulemper
ved et krav om CO
2
-fangst på forbrændingsanlæg vil indgå i dette arbejde.
I den forbindelse kan det være relevant at arbejde med forskellige mulige model-
ler, der skalerer kravet. Umiddelbart kan følgende modeller være relevante at af-
dække:
1) Der stilles krav om CO
2
-fangst på investeringer i eventuel ny kapacitet ef-
ter en skæringsdato.
2) I tillæg til pkt. 1 stilles der også krav om CO
2
-fangst i forbindelse med re-
investeringer af en vis størrelse i eksisterende kapacitet efter en skærings-
dato.
3) Der stilles krav om CO
2
-fangst på alle eksisterende og fremtidige anlæg ef-
ter en skæringsdato.
I alle modeller vil skæringsdatoen for et eventuelt krav være væsentlig for de øko-
nomiske omkostninger samt de klimamæssige effekter.