Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2709513_0001.png
Klima-, Energi og Forsyningsministeriet
Miljøministeriet
14. Følsomhedsanalyse af konsekvensvurdering
13-03-2023
Udbudsmodellen er et centralt element i implementeringen af Klimaplanen. Ud-
budsmodellen baserer sig bl.a. på, at kommunerne skal udbyde det forbrændings-
egnede affald til forbrænding. Dermed skal affaldsforbrændingsanlæg fremover
konkurrere om at tiltrække affald.
Konkurrenceudsættelsen skønnes at medføre, at anlæg, der ikke er konkurrence-
dygtige, og dermed rentable, vil lukke. Det kan ske umiddelbart i forlængelse af
konkurrenceudsættelsen eller løbende, hvis det er muligt for anlægget at reducere
det samlede tab ved at opretholde driften. Der vil således gradvist ske en kapaci-
tetstilpasningen i takt med at anlæggene nedslides,
jf.
Notits 2. Konsekvensvurdering af
ny organisering af affaldsforbrændingssektoren.
For at skønne over effekterne af konkurrenceudsættelsen har det været nødven-
digt at foretage en række antagelser om udviklingen i bl.a. de danske markedsfor-
hold, udenlandske priser, effektiviseringsmuligheder og fremtidige investeringer.
Hertil skønnes datagrundlaget for de nuværende affaldsanlæg mangelfuld, hvorfor
beregningerne er behæftet med betydelig usikkerhed. Endelig er der besluttet en
række gennemgribende ændringer af affaldssektoren, der ligger uden for erfarings-
område, ligesom konkurrenceudsættelsen i sig selv er en gennemgribende æn-
dring,
jf.
Notits 2. Konsekvensvurdering af ny organisering af affaldsforbrændingssektoren.
Beregningsforudsætninger
Det er i beregningerne antaget, at anlæggene forbrænder alt det danske forbræn-
dingsegnede affald for dernæst at fylde resterende kapacitet op med importeret af-
fald. Dertil forudsættes det, at anlæg øger deres udnyttelsesgrad som følge af kon-
kurrenceudsættelsen, samt sætter deres varmepris svarende til det kommende VE-
prisloft for at øge indtjening.
Under de nuværende forudsætninger, hvor aftale om styrket affaldstilsyn og aftale
om grøn skattereform ikke er medregnet, skønnes der samlet set med betydelig
usikkerhed en reduktion på 0,6 mio. ton affald til forbrænding, svarende til 80 pct.
af importen i 2030. Imidlertid kan det ikke forudsættes, at udbudsmodellen vil in-
debære, at kapaciteten løbende tilpasses den videre udviklingen i de danske af-
faldsmængder, som vil blive reduceret fx som følge af skærpet affaldstilsyn, de æn-
drede rammevilkår som fx grøn skattereform eller såfremt markedet og udlandet
udvikler sig anderledes end skønnet. Den danske kapacitet vil i høj grad afhænge
af de danske værkers konkurrencekraft ift. udlandet, mens den danske affalds-
mængde vil påvirkes af bl.a. tiltag målrettet forebyggelse og genanvendelse.
Det betyder, at det lægges til grund, at initiativer, der øger affaldssortering, herun-
der
Opfølgende aftale om klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi,
alt andet
lige vil reducere mængden af dansk forbrændingsegnet affald, og dermed frigive
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om oversendelse af de 25 notitser angående affaldsaftalen, som aftalekredsen har fået
2709513_0002.png
Side 2 af 4
effektiv kapacitet og øge importen. Omvendt vil initiativer, der reducerer kapacite-
ten som fx konkurrenceudsættelsen, alt andet lige reducere importen, givet at de
danske affaldsmængder aftages, inden der importeres.
Miljøstyrelsen har beregnet, at
Opfølgende aftale om klimaplan for en grøn affaldssektor og
cirkulær økonomi 2022
vil reducere den danske forbrændingsegnede affaldsmængde
med ca. 300.000 tons affald i 2030. Det vil skabe fri kapacitet hos anlæggene, som
skønnes fyldt op med importeret affald, hvorfor importen stiger,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Konsekvenser af konkurrenceudsættelsen før/efter
aftale om styrket affaldstilsyn
i 2030
Nationale mængder forbrændingseg-
net affald
(mio. tons)
Mængder før styrket tilsyn
Mængder efter styrket tilsyn
2,65
2,35
Skønnede importerede mængder
efter konkurrenceudsættelse
(mio. tons)
0,15
0,4
Anm.: KEFM beregninger. Angivet i 2023-priser og afrundet i 50 tusindere.
Importeret affald skønnes på nuværende tidspunkt i 2030 at indeholde mere fos-
silt affald end det danske affald. Det betyder, at lavere danske mængder forbræn-
dingsegnet affald umiddelbart skønnes at øge importen af affald, og derved samlet
set øge de nationale udledninger givet den samme konkurrencedygtige kapacitet.
Det skal dog bemærkes, at øget udsortering også påvirker brændværdi og afgifts-
grundlag, hvorfor udsortering kan have betydning for profitten af affaldsforbræn-
ding.
Reduktioner af affaldsvarme, som følge af lavere affaldskapacitet i Danmark,
skønnes at medføre et skift til VE-kilder i fjernvarmesektoren, og dertil et mindre-
provenu for staten fra energi- og CO
2
-afgifter. Dertil kommer, at reduktion i for-
brændingskapacitet kan medføre tab for kommunerne, bl.a. i form af strandede
omkostninger. Endeligt skønnes konkurrenceudsættelsen at medføre, at hushold-
ninger og erhvervs samlede omkostninger til affald og varme reduceres som følge
af, at ineffektive værker lukker,
jf.
Notits 2. Konsekvensvurdering af ny organisering af af-
faldsforbrændingssektoren.
Følsomheder
Der er foretaget en følsomhedsberegning af hhv.
importprisen, niveau for VE-
prisloft, effektivisering og strandede omkostninger,
jf. tabel 2.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om oversendelse af de 25 notitser angående affaldsaftalen, som aftalekredsen har fået
2709513_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 2
Konsekvenser for kapacitet, statsfinanser og CO2-udledning ved konkurrenceudsættelsen i 2030
(2023-priser)
Reduktion i affald til
forbrænding
(Pct.)
Samlet / Importeret
Effekt af konkurrenceud-
sættelse
Importtakst,
330 kr.
Importtakst,
620 kr.
VE-prisloft,
60 kr.
VE-prisloft,
80 kr.
Lavt skøn for
effektivitetsforbedring
Højt skøn for
effektivitetsforbedring
Lavt skøn for restgæld ved
konkurs
Højt skøn for restgæld ved
konkurs
-15 / -80
-20 / -100
-5 / -15
-20 / -90
-10 / -40
-20 / -100
-5 / -35
-15 / -80
-15 / -80
-0,6
-0,8
-0,1
-0,7
-0,3
-0,8
-0,3
-0,6
-0,6
CO
2
-effekt
(mio. ton)
Økonomiske konsekvenser
(mio. kr.)
Stat*
-450
-550
-50
-500
-150
-550
-200
-450
-450
Kom-
mune
-300
-400
-50
-350
-200
-200
-500
-250
-450
Hushold-
ninger
700
950
400
900
550
600
700
700
700
Er-
hverv
350
500
200
450
300
300
350
350
350
Negativ
Negativ
Negativ
Negativ
Negativ
Negativ
Negativ
Negativ
0
Skygge-
pris
(kr. pr.
ton)
Anm.: KEFM beregninger. Angivet i 2023-priser og afrundet til 50 mio. Det antages, at tiltaget er før Grøn
Skattereform og opfølgende aftale om Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi 2022,
hvorfor effekterne heraf ikke er medregnet. Effekterne i 2030 er ift. et 2030-scenarie uden
konkurrenceud-
sættelse.
*Provenu er angivet i priser og ikke i niveau.
Importpris
Importprisen skal forstås som udlandets betalingsvillighed. En lavere importpris
betyder, at danske anlæg kan få mindre for at forbrænde udenlandsk affald og gør
derfor, at en mindre del af den danske kapacitet er konkurrencedygtig internationalt.
Det er særligt usikkert at skønne over udviklingen i udlandets betalingsvillighed.
Det skyldes bl.a. usikkerhed om udviklingen i udlandets kapacitet og mængder
forbrændingsegnet affald. Det antages pba. nuværende skøn for priser, at import-
prisen vil være mellem 330 og 620 kr. Der er umiddelbart i effektvurderingen an-
taget en importpris på 480 kr.
Hvis importpris i stedet er 330 kr. skønnes det umiddelbart, at der ikke vil blive
importeret affald i 2030,
jf. tabel 2.
Ved en importpris på 620 kr. skønnes kapaci-
tetstilpasning at være mere begrænset, således at import kun reduceres med 20 pct.
i 2030.
VE-prisloft
VE-prisloftet har betydning for, hvor meget forbrændingsanlæggene kan få for
deres affaldsvarme, og dermed hvor profitabelt det er at forbrænde affald. Ved et
lavere VE-prisloft vil forbrændingsanlæggene kunne overvælte færre omkostnin-
ger til fjernvarmekunderne, således at færre anlæg vil kunne konkurrere med ud-
landet.
Niveauet for prisloftet fastsættes efter det billigste VE-alternativ, hvilket der
endnu ikke er foretaget en endelig vurdering af. Der er antaget et VE-prisloft på
godt 70 kr./GJ inkl. afgifter pba. en foreløbig vurdering fra Energistyrelsen.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om oversendelse af de 25 notitser angående affaldsaftalen, som aftalekredsen har fået
Side 4 af 4
Ved et VE-prisloft på 60 kr. skønnes den danske kapacitet reduceret yderligere,
hvilket medfører at 90 pct. af import skønnes reduceret i 2030. Ved et VE-prisloft
på 80 kr. skønnes importen reduceret med 40 pct. i 2030,
jf. tabel 2.
Effektivitetsforbedring
Effektiviseringspotentialet har betydning for, hvor stor en del af den danske kapa-
citet, der skønnes at være konkurrencedygtig. Et højere effektiviseringspotentiale
vil medføre, at flere anlæg er mere konkurrencedygtige, og dermed vil forventes
en lavere kapacitetstilpasning som følge af konkurrenceudsættelsen. Effektivise-
ringspotentialet dækker over bl.a. muligheden for etablering af røggaskondensato-
rer og øget anvendelse af uudnyttet kapacitet.
I effektvurderingen antages det, at anlæg uden røggaskondensering kan øge deres
varmeproduktion ved at installere røggaskondensering. Dertil antages det, at anlæg
kan hæve deres udnyttelsesgrad fra 90 til 99 pct. Der er dog betydelig usikkerhed
forbundet ved at skønne over, hvor meget anlæggene kan effektivisere.
Såfremt anlæg ikke kan øge deres udnyttelsesgrad, vil konkurrenceudsættelsen ikke
medføre, at det enkelte anlæg kan forbrænde mere affald, og dermed er den effek-
tive danske kapacitet i udgangspunktet lavere. Hvis udnyttelsesgraden ikke kan
øges, skønnes det, at Danmark ikke vil importere affald i 2030,
jf. tabel 2.
Såfremt
de mindst effektive anlæg i tillæg til at øge deres udnyttelsesgrad og installere røg-
gaskondensering kan reducere deres løbende driftsomkostninger til 600 kr. per ton
affald, skønnes der en mindre kapacitetstilpasning, hvilket medfører, at import kun
reduceres med 35 pct. i 2030.
Restgæld ved konkurs (strandede omkostninger)
Der er er stor forskel på, hvor gældsatte de enkelte anlæg er, og deraf hvor meget
restgæld, der ikke vil kunne tilbagebetales ved en potentiel konkurs.
I effektvurderingen er det antaget, af nedlukningerne sker blandt anlæg med rest-
gæld svarende til det gennemsnitlige anlægs restgæld. Det er dog særligt usikkert at
skønne over anlæggenes restgæld ved konkurs, da det i praksis vil afhænge af, hvil-
ken konkrete anlæg der lukker.
Såfremt nedlukningerne antages at ske blandt de 25 pct. mindst gældsatte anlæg,
skønnes de kommunale udgifter 50 mio. kr. lavere i 2030. Tilsvarende vil nedluk-
ninger blandt de 25 pct. mest gældsatte anlæg resulterer i en merudgift hos kom-
munerne på ca. 150 mio. kr. i 2030,
jf. tabel 2.