Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
Klima-, Energi og Forsyningsministeriet
Miljøministeriet
14. Følsomhedsanalyse af konsekvensvurdering
13-03-2023
Udbudsmodellen er et centralt element i implementeringen af Klimaplanen. Ud-
budsmodellen baserer sig bl.a. på, at kommunerne skal udbyde det forbrændings-
egnede affald til forbrænding. Dermed skal affaldsforbrændingsanlæg fremover
konkurrere om at tiltrække affald.
Konkurrenceudsættelsen skønnes at medføre, at anlæg, der ikke er konkurrence-
dygtige, og dermed rentable, vil lukke. Det kan ske umiddelbart i forlængelse af
konkurrenceudsættelsen eller løbende, hvis det er muligt for anlægget at reducere
det samlede tab ved at opretholde driften. Der vil således gradvist ske en kapaci-
tetstilpasningen i takt med at anlæggene nedslides,
jf.
Notits 2. Konsekvensvurdering af
ny organisering af affaldsforbrændingssektoren.
For at skønne over effekterne af konkurrenceudsættelsen har det været nødven-
digt at foretage en række antagelser om udviklingen i bl.a. de danske markedsfor-
hold, udenlandske priser, effektiviseringsmuligheder og fremtidige investeringer.
Hertil skønnes datagrundlaget for de nuværende affaldsanlæg mangelfuld, hvorfor
beregningerne er behæftet med betydelig usikkerhed. Endelig er der besluttet en
række gennemgribende ændringer af affaldssektoren, der ligger uden for erfarings-
område, ligesom konkurrenceudsættelsen i sig selv er en gennemgribende æn-
dring,
jf.
Notits 2. Konsekvensvurdering af ny organisering af affaldsforbrændingssektoren.
Beregningsforudsætninger
Det er i beregningerne antaget, at anlæggene forbrænder alt det danske forbræn-
dingsegnede affald for dernæst at fylde resterende kapacitet op med importeret af-
fald. Dertil forudsættes det, at anlæg øger deres udnyttelsesgrad som følge af kon-
kurrenceudsættelsen, samt sætter deres varmepris svarende til det kommende VE-
prisloft for at øge indtjening.
Under de nuværende forudsætninger, hvor aftale om styrket affaldstilsyn og aftale
om grøn skattereform ikke er medregnet, skønnes der samlet set med betydelig
usikkerhed en reduktion på 0,6 mio. ton affald til forbrænding, svarende til 80 pct.
af importen i 2030. Imidlertid kan det ikke forudsættes, at udbudsmodellen vil in-
debære, at kapaciteten løbende tilpasses den videre udviklingen i de danske af-
faldsmængder, som vil blive reduceret fx som følge af skærpet affaldstilsyn, de æn-
drede rammevilkår som fx grøn skattereform eller såfremt markedet og udlandet
udvikler sig anderledes end skønnet. Den danske kapacitet vil i høj grad afhænge
af de danske værkers konkurrencekraft ift. udlandet, mens den danske affalds-
mængde vil påvirkes af bl.a. tiltag målrettet forebyggelse og genanvendelse.
Det betyder, at det lægges til grund, at initiativer, der øger affaldssortering, herun-
der
Opfølgende aftale om klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi,
alt andet
lige vil reducere mængden af dansk forbrændingsegnet affald, og dermed frigive