Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
12. Forsyningssikkerhed
3. marts 2023
Alternativet har den 15. februar 2023 stillet følgende spørgsmål:
1)
Vedr. forsyningssikkerheden, kan I uddybe, hvad det i praksis vil betyde for
brugbarheden af konkurrencemodellen? Hvis der ikke er mulighed for at udkon-
kurrere hinanden, giver det vel ikke mening at fortsætte modellen, og er det ikke
korrekt, at vi må forvente, at alle anlæg er vigtige for forsyningssikkerheden, hvor-
for det i det perspektiv er bedre med en model, der nedjusterer kapacitet ud fra en
politisk bestemt model?
Svar:
Det vurderes ikke, at hensyn til forsyningssikkerheden har betydning for,
om anlæggene kan konkurrere om affaldet og dermed brugbarheden af udbuds-
modellen.
Med udbudsmodellen forventes en gradvis kapacitetstilpasning i takt med, at an-
læg, der ikke er konkurrencedygtige og dermed rentable, vil lukke,
jf. notits 2 om
konsekvensvurdering af ny organisering af affaldsforbrændingssektoren.
Udbudsmodellen
vurderes ikke at få konsekvenser for varmeforsyningssikkerheden,
jf. notits 5 om
varmeforsyningssikkerhed og varmepriser,
da der findes alternative teknologier til varme-
produktion, herunder bl.a. varmepumper, overskudsvarme, geotermi, biomasse-
kedler mv. Tilsvarende er der foretaget en vurdering af elforsyningssikkerheden i
forbindelse med vurdering af effekterne af KL’s forslag til konkrete lukninger af
affaldskapacitet i 2020. En reduceret kapacitet på 30 pct. svarer til 105MW, og be-
regningerne viste, at en lukning af 30 pct. af affaldskapaciteten vil have en negativ,
omend begrænset effekt på elforsyningssikkerheden.
I særlige tilfælde kan Energistyrelsen ved dispensation hæve det prisloft, der gæl-
der for salg af varme fra affaldsforbrænding, hvis særlige forhold af hensyn til for-
syningssikkerheden taler for det.
For at Energistyrelsen kan hæve prisloftet for salg af affaldsvarme, skal det pågæl-
dende affaldsforbrændingsanlæg i en dispensationsansøgning dokumentere, at der
i det konkrete tilfælde er særlige forhold af hensyn til forsyningssikkerheden, der
berettiger at prisloftet hæves. Så snart de særlige forhold af hensyn til forsynings-
sikkerheden ikke længere er gældende, vil der ikke kunne opretholdes et hævet
prisloft.
Der gøres opmærksom på, at uanset hvilken model, der anvendes, til at nedbringe
forbrændingskapaciteten i Danmark, skal det sikres, at forsyningssikkerheden op-
retholdes. Det gælder både en planlægningsbaseret model som fx KL-modellen og
udbudsmodellen.