Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2709509_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
10. Kommunale tab sfa. udbudsmodellen
3. marts 2023
K har den 13. februar 2023 stillet følgende spørgsmål:
1)
I lovnotatet står der, at der afsat en pulje på i alt 200 mio. kr. til at kompensere
kommunerne for strandede omkostninger, når anlæg forventes at lukke som
følge af konkurrenceudsættelsen, men det vurderes at kommunernes samlede
omkostninger fra strandede omkostninger og løbende netto-underskud er godt
750 mio. kr. i 2025 og 300 mio. i 2030. Med andre ord, så svarer kompensationen
ikke til de strandede omkostninger. Hvem skal I så fald betale for de strandede
omkostninger?
Svar:
I lovforslagets beregninger af kommunernes samlede omkostninger, er det
lagt til grund, at anlæg først reducerer kapaciteten, når deres løbende omkostnin-
ger overstiger deres indtægter, fx når de står over for en større reinvestering, hvil-
ket medfører en gradvis indfasning af kapacitetstilpasningen. Såfremt anlægs lø-
bende indtægter overstiger løbende omkostninger, vil anlæg kunne reducere deres
faste omkostninger ved at fortsætte i drift frem til, at de står over for en større re-
investering. Det betyder, at nogle anlæg vil have årlige underskud frem til de luk-
ker.
Der skønnes med betydelig usikkerhed et løbende netto-underskud på 400 mio.
kr. i 2025 og på 250 mio. i 2030. Dertil skønnes, at kommunernes samlede stran-
dede omkostninger er 350 mio. kr. i 2025 og 50 mio. kr. i 2030, der dækker over
eventuel restgæld, som anlæg ikke kan tilbagebetale ved konkurs og dermed afvik-
ling af anlægget.
Pulje til strandede omkostninger
Der blev med aftalen om Klimaplanen afsat 200 mio. kr. til at dække strandende
omkostninger ved lukning af anlæg fra 2026-2030. Formål med puljen til stran-
dede omkostninger er at sikre, at kommunerne som garant for anlæggenes lån ikke
står tilbage med en uhensigtsmæssig stor restgæld, når et forbrændingsanlæg
lukker. Der er ikke tale om en redningsordning, som skal sikre ineffektive anlæg
mod konkurs, men alene en ordning, som skal kompensere kommunerne for et
tab efter lukning af et anlæg.
I klimaplanen er det besluttet, at udbetaling fra puljen kan ske efter afvikling af et
forbrændingsanlæg med et beløb på op til 70 pct. af et tab. Såfremt puljen bruges
til at dække 70 pct. af strandede omkostninger, vil den kunne dække strandede
omkostninger for knap 300 mio. kr. Med lovforslaget bemyndiges Klima-, energi-
og forsyningsministeren til at fastsætte de nærmere regler for puljens udmøntning.
Der gøres opmærksom på, at beregningen, der er lagt til grund for strandede om-
kostninger i konsekvensvurderingen, ikke er bestemmende for, hvordan strandede
omkostninger opgøres i regi af puljen.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om oversendelse af de 25 notitser angående affaldsaftalen, som aftalekredsen har fået
Side 2 af 2
Det fremgår af Klimaplanen, at såfremt puljen ikke er tilstrækkelig, indkaldes afta-
lekredsen til at drøfte en forøgelse af puljen.
Det blev endvidere skønnet ved aftalens indgåelse, at kommunerne vurderes sam-
let set at have tilstrækkelig likviditet til at dække eventuelle tab. Likviditeten ud-
gjorde på daværende tidspunkt ca. 46 mia. kr.