Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
[Klima-, energi- og forsyningsministeriet]
9. Ny organisering af forbrændingssektoren
22-02-2023
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi (S, V, RV, SF, K, LA, ALT)
udgør
en strategi for cirkulær økonomi og drejer bl.a. på tre håndtag; 1) strømlinet og øget
udsortering af affald til genanvendelse, 2) ændrede rammevilkår for genanvendel-
sessektoren, hvor private aktører skal behandle genanvendeligt husholdningsaffald,
og 3) en tilpasning af forbrændingskapaciteten svarende til de danske mængder af
forbrændingsegnet affald i 2030, som skal sikre, at den reducerede mængde affald
til forbrænding ikke erstattes af en øget import. M er indtrådt i aftalens afsnit om-
fattet af forlig.
Klimaplanens afsnit V beskriver, hvordan tilpasningen af kapaciteten i forbræn-
dingssektoren skal ske. KL blev i første omgang anmodet om at udarbejde en
konkret plan for tilpasning af kapaciteten i forbrændingssektoren. Da KL ikke
kunne levere en løsning, der levede op til aftalens kriterier og var implementerbar,
følger det
automatisk
af aftalen, at der skal iværksættes en udbudsbaseret model.
KL’s plan for kapacitetstilpasning
Myndighederne modtog KL’s plan for tilpasning af forbrændingskapaciteten den
17. december 2020 og foretog sammen med Kammeradvokaten en vurdering af
planen i henhold til de kriterier, der er fastsat i aftalen,
jf. boks 1.
Boks 1
Baggrund om vurderingen af KL’s plan
Klimaplanen
fastsætter en række kriterier for KL’s plan for kapacitetstilpasning, herunder bl.a. krav til
kapacitetsreduktion, lovmedholdelighed, og at de mindst effektive og miljømæssigt dårligste anlæg skulle lukke. Ea
Energianalyse udarbejdede en analyserapport for KL, som lå til grund for KL’s liste over anlæg til lukning.
Udover en liste over anlæg til lukning indeholdt afrapporteringen bl.a. KL’s forståelse af aftaleteksten i den politiske
aftale, tilgang til opgaven og uddybende afsnit om nogle af de kriterier og rammer, som er fastsat med den politiske
aftale.
Energistyrelsen havde en koordinerende rolle mellem myndigheder, Kammeradvokaten, KL og Ea Energianalyse
både forud for modtagelsen af KL’s plan såvel som i selve vurderingsperioden. Kammeradvokaten og
Statsstøttesekretariatet gennemgik de juridiske forhold, Forsyningstilsynet de økonomiske forhold, Miljøstyrelsen de
miljømæssige forhold, og Energistyrelsen vurderede de klima-, energi- og kapacitetsmæssige forhold.
Energistyrelsen havde desuden ansvaret for at samle og konsolidere den samlede vurdering af KL’s plan på
baggrund af delvurderinger fra myndighederne og Kammeradvokaten. Konklusionen på den samlede vurdering var,
at planen ikke kunne godkendes. Det samlede materiale findes
her.
Energistyrelsen samlede og konsoliderede vurderingen, og den 12. februar 2021
blev forligskredsen orienteret om konklusionen på et møde: ”Energistyrelsen
har samlet
og konsolideret myndighedernes og Kammeradvokatens vurdering af KL’s plan for kapacitetstil-
pasning af affaldsforbrændingssektoren i henhold til de enkelte kriterier, der fastsættes med den
politiske aftale om ”Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi”. På baggrund af
de enkelte vurderinger konkluderer Energistyrelsen, at KL’s plan samlet set ikke kan godkendes.”