Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
[Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet]
Besvarelse af spørgsmål fra SF
10. februar 2023
SF har forud for FK møde d. 9. februar 2023 stillet følgende spørgsmål:
1)
Aftalen taler om en kontrolleret nedlukning, og der er en målsætning om reduk-
tion af mængder og CO2-udslip. Det må være et krav til en ny model, at den sik-
rer disse målsætninger herunder beskriver mekanismer, der sikrer, at man kommer
tilbage på sporet hvis der ikke sker reduktioner som forudsat. Aftalen nævner mil-
jøkrav (som i alle tilfælde skal skærpes jfr. s. 12 i aftalen) og i givet fald afgifter
som styringsmidler. Det er dog ikke oplagt at det er tilstrækkeligt. Hvordan doku-
menteres det, at miljøkrav og afgifter sikrer den nødvendige kapacitetstilpasning?
Svar:
Det fremgår af Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi, at
såfremt KL’s model ikke kunne godkendes, er aftalepartierne enige, om at der au-
tomatisk iværksætttes en løsning i form af en udbudsbaseret model, hvor anlæg-
gene skal konkurrere om affaldet, så det behandles der, hvor det kan gøres mest
miljørigtigt, bedst og billigst. For at opnå, at det er de meste miljørigtige anlæg,
som lukker som følge af konkurrencen, er aftalepartierne enige om at stramme de
gældende miljøkrav til forbrændingsanlæggene.
Der gennemføres frem mod december 2023 stramningen af miljøkrav, som følger
af EU-regulering. Dette er beskrevet i
notits 3.
Hovedelementerne i lovforslaget er
1) Udbudspligt: kommuner skal udbyde det forbrændingsegnede affald.
2) Anlæggene skal selskabsgøres for at sikre armslængde mellem kommune
og anlæg.
3) Kommunerne skal fortsat være majoritetsejere.
4) De eksisterende lån kan videreføres i KommuneKredit, men kommunerne
skal opkræve en markedskonform garantiprovision fra anlæggene.
5) Der implementeres tilsyn med kommunernes udbud, for at undgå strategi-
ske udbud.
Sideløbende har forligskredsen været forelagt forslag til en ændring af prisloftet på
affaldsvarme (nyt VE-prisloft). VE-prisloftet vil begrænse anlæggenes mulighed
for at hæve affaldsvarmepriserne for fx at blive mere konkurrencedygtige på af-
faldsmarkedet og vil binde flere anlæg end i dag ift. deres varmepriser. Dette er
beskrevet i
notits 6.
Den kapacitetstilpasning og reduktion af CO2-udledningerne, der følger af, at an-
læggene skal konkurrere om affaldet, er beskrevet i
bilag 2.
Umiddelbart er det vurderingen, at udbudsmodellen understøtter den CO2-reduk-
tion, som blev lagt til grund med aftalen. Regeringen vil i 2024 vende tilbage med
en afrapportering af afgiftsanalysen, hvor forligskredsen vil kunne tage stilling til,