Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2709505_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115 - endeligt svar på spørgsmål 6
Offentligt
Ny prisregulering af varme fra affaldsforbrændingsanlæg
10. februar 2023
Der er blevet spurgt ind til en beskrivelse af det kommende VE-prisloft, som blev
præsenteret for forligskredsen d. 12. september 2022, hvormed følgende notits blev
delt med forligskredsen.
Svar
I Danmark udnyttes energi fra affaldsforbrænding til varmeproduktion (affaldsvarme)
og i nogle tilfælde elproduktion. Affaldsforbrændingssektoren leverer således tre pro-
dukter: Bortskaffelse af affald (affaldsforbrænding), affaldsvarme og el. De tre pro-
dukter er underlagt forskellig prisregulering,
jf. figur 1.
Figur 1
Indtægtsgrundlaget og andele for affaldsforbrændingsanlæg
Anm.: Det angivne spænd i parenteserne (fx El 0-15 pct.) betyder, at forbrændingsanlægget med den laveste andel af de
samlede indtægter fra el har en andel på 0 pct. (dermed et anlæg uden elproduktion), hvorimod anlægget med den
højeste andel får 15 pct. af de samlede indtægter fra salg af el og de resterende 85 pct. gennem varmesalg og
affaldstakster.
Kilde: Egen fremstilling og
Forbrænding af affald – afrapportering fra den tværministrielle arbejdsgruppe vedr. organisaering af
affaldsforbærndingsområdet
(december 2010). Der er anvendt opdaterede tal på baggrund af nyeste BEATE-data.
Der er i dag en prisregulering, der beskytter forbrugerne mod meget høje varmepriser.
Samtidig er der i dag en stor spredning i affaldsvarmepriserne,
jf. boks 1.
Boks 1
Nuværende prisregulering af affaldsvarme
Varme fra affaldsforbrændingsanlæg er underlagt princippet om nødvendige omkostninger, hvor den pris, som affaldsfor-
brændingsanlægget sælger sin varme til, skal være den laveste af:
Den omkostningsbestemte pris
(de omkostninger, som er nødvendige for at producere og levere varmen).
Substitutionsprisen
(den pris en konkurrerende leverandør kan tilbyde varmen til, eller som fjernvarmeselskabet
selv kan producere varmen til ved eksisterende anlæg).
Affaldsvarmeprisloftet
(årlig vægtet gennemsnitspris beregnet på baggrund af varmeprisen på de centrale kraft-
varmeværker).
Affaldsvarmeprisloftet supplerer den omkostningsbestemte pris og substitutionsprisen, og sætter en yderligere begrænsning
for, hvor meget affaldsvarme må koste. Affaldsvarmeprisloftet vurderes imidlertid ikke at være tidssvarende, idet det er fast-
sat på baggrund af den vægtede gennemsnitspris på varme fra de centrale kraftvarmeværker. Varme fra kraftvarmeværker
vurderes generelt at have en højere pris end nye konkurrerende VE-varmeproduktionsanlæg.
Spredning i affaldsvarmepriser på baggrund af nuværende prisregulering
Der er store forskelle på affaldsvarmepriserne på tværs af affaldsforbrændingsanlæggene,
jf. figur 2.
Her fremgår det, at
affaldsforbrændingsanlægget med den højeste varmepris har været 82 kr./GJ, mens affaldsforbrændingsanlægget med den
laveste varmepris har været 36 kr./GJ (baseret på gennemsnitlige varmepriser 2015-2019). Ud fra 20 forbrændingsanlægs
gennemsnitlige varmepris i perioden 2015-2019 har det gennemsnitlige affaldsvarmeprisloft i samme periode ikke bundet
nogle anlæg. Når man ser på affaldsvarmepriserne i de enkelte år, har enkelte anlæg været bundet af prisloftet.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om oversendelse af de 25 notitser angående affaldsaftalen, som aftalekredsen har fået
2709505_0002.png
Side 2 Of 4
Selv med ovennævnte prisregulering varierer de nuværende priser på affaldsvarme fra
anlæg til anlæg,
jf. figur 2.
Spredningen i priserne skyldes forskellige faktorer, fx even-
tuelle nye investeringer i bl.a. miljøteknologi, anlæggenes alder, afskrivninger på lån
eller lokalaftaler.
Spredningen i affaldsvarmepriserne vurderes at skævvride anlæggenes indbyrdes kon-
kurrencevilkår, når lovforslaget træder i kraft, og det forbrændingsegnede affald ud-
bydes. Det skyldes, at kun varme fortsat er en regulatorisk monopolaktivitet, mens el
og affald vil være konkurrenceudsat. Det kan skabe incitament til, at forbrændings-
anlæg vil forsøge at opkræve mere for affaldsvarme for omvendt at kunne sælge el-
og forbrændingsydelsen billigere. Samtidig medvirker den nuværende spredning i af-
faldsvarmepriserne til, at anlæg med høje indtægter fra affaldsvarmen alt andet lige
kan acceptere relativt lave affaldstakster, hvormed de opnår bedre konkurrencevilkår
på affaldsmarkedet end anlæg med lavere indtægter fra affaldsvarmen.
Det nuværende prisloft for affaldsvarme vurderes ikke at være tidssvarende til at imø-
degå dette og heller ikke tidssvarende ift. nye konkurrerende VE-teknologier.
Figur 2
Gennemsnitlige affaldsvarmepriser fordelt ud på affaldsforbrændingsanlæggene
100
90
80
70
60
800
700
600
500
400
300
200
100
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
50
40
30
20
10
-
Affaldsforbrændingsanlæg
Gennemsnitlig varmepris 2015-2019 (kr./GJ)
Gennemsnitligt affaldsvarmeprisloft 2015-2019 (kr./GJ)
Gennemsnitlig affaldstakst 2015-2019 (kr./ton)
Anm.: Tallene baserer sig på gennemsnitsdata for årene 2015-2019, da det i højere grad tager højde for forskellige afskrivninger,
elpriser, over-/underdækning mv. fra år til år, end hvis der alene anvendes 2019-tal. I figuren indgår 20 af i alt 23 forbrændings-
anlæg grundet manglende data.
Kilde: Energiproducenttællingen og BEATE 2015-2019.
Nyt VE-prisloft
Den nuværende prisregulering af affaldsvarme fastholdes, men det eksisterende pris-
loft for affaldsvarme erstattes af et nyt VE-prisloft, som fastsættes med udgangspunkt
kr./ton
kr./GJ
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om oversendelse af de 25 notitser angående affaldsaftalen, som aftalekredsen har fået
Side 3 Of 4
i de billigste alternative VE-teknologier. Med konkurrenceudsættelse af det forbræn-
dingsegnede affald vil det kun være varme, som fortsat er et regulatorisk monopol.
Det skaber at andet lige incitament til, at affaldsforbrændingsanlæggene vil forsøge at
opkræve mere for affaldsvarme for omvendt at kunne sælge el- og forbrændingsydel-
sen billigere.
Det nuværende affaldsvarmeprisloft er baseret på en årlig vægtet gennemsnitspris på
baggrund af varmeprisen på centrale kraftvarmeværker. Kraftvarmekravet i de cen-
trale områder og brændselsbindingerne til naturgas blev imidlertid ophævet d. 1. ja-
nuar 2021 med
Klimaaftalen for energi og industri
mv. 2020.
Alle fjernvarmeområder vil således fremadrettet have mulighed for at etablere den
samfundsøkonomiske billigste varmeproduktion, hvilket vurderes typisk at være el-
drevne varmepumper eller biomasseanlæg. Det nuværende affaldsvarmeprisloft vur-
deres dermed ikke at være tidssvarende, idet det er fastsat på baggrund af den vægtede
gennemsnitspris på varme fra centrale kraftvarmeværker. Hertil vurderes affaldsvar-
meprisloftet ikke at være tidssvarende i forhold til nye konkurrerende VE-teknolo-
gier. Endelig vurderes ovenstående forhold at medføre, at det nuværende affaldsvar-
meprisloft ikke i tilstrækkelig grad lever op til bemyndigelsen i varmeforsyningsloven
om
”at understøtte en økonomisk og miljømæssig effektivisering af affaldssektoren og på at sikre,
at varmeforbrugerne alene skal bære de omkostninger, der kan henføres til varmeproduktionen”.
VE-prisloftet forventes at blive fastsat med udgangspunkt i principperne for det VE-
prisloft, der er aftalt for overskudsvarme, hvor det vil være de billigste alternative VE-
teknologi, der danner grundlag for prisen. For VE-prisloftet for affaldsvarme foreslås
dog ikke samme muligheder for individuelle prislofter, ligesom der skal tages hensyn
til, at affaldsforbrændingsanlæg typisk er relativt store anlæg, der har en storskalafor-
del. Samtidig fastholdes eksisterende regler om substitutionspris og nødvendige om-
kostninger under VE-prisloftet.
Under forudsætning af, at de nuværende høje el- og brændselspriser er midlertidige,
vurderes det foreslåede VE-prisloft at blive på 60 til 80 kr./GJ, hvilket er ca. 10 til
30 kr./GJ lavere end nuværende affaldsvarmeprisloft, der i 2023 er 89 kr./GJ. VE-
prisloftet indgår i den samlede konsekvensvurdering af udbudsmodellen. Energisty-
relsen har endnu ikke foretaget en endelig vurdering af VE-prisloftet, men skønner
foreløbigt, at prisloftet vil ligge på ca. 70 kr./GJ inkl. afgifter, hvilket der er lagt til
grund i beregningerne. Selv hvis de nuværende høje el- og brændselspriser fortsæt-
ter, vurderes et VE-prisloft at blive lavere eller maksimalt det samme som det nuvæ-
rende affaldsvarmeprisloft,
jf. figur 3.
VE-prisloftet vil således begrænse anlæggenes mulighed for at hæve affaldsvarmepri-
serne og vil binde flere anlæg end i dag ift. deres varmepriser. Det vil understøtte
rimelige varmepriser og hensigterne i Klimaplanen om, at affaldet skal behandles på
de anlæg, hvor det kan gøres mest miljørigtigt, bedst og billigst, idet affaldsforbræn-
dingsanlæggene begrænses i at kunne opkræve mere for affaldsvarme for omvendt at
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om oversendelse af de 25 notitser angående affaldsaftalen, som aftalekredsen har fået
2709505_0004.png
Side 4 Of 4
kunne sælge affaldsforbrændingsydelsen billigere, og dermed være mere konkurren-
cedygtige på markedet for forbrændingsegnet affald.
Med henblik på, at anlæg med nyere investeringer har tid til at tilpasse sig ny regule-
ring, indarbejdes en overgangsordning, hvor eksisterende anlæg kan blive på eksiste-
rende prisregulering (dvs. nuværende affaldsvarmeprisloft) i en afgrænset periode.
Overgangsordningen vil tage hensyn til anlæg, som har foretaget nyere investeringer
under forudsætning af gældende regulering med et potentielt mere lempeligt prisloft,
hvor der er mulighed for at operere med højere afskrivninger end ved et VE-prisloft.
Figur 3
Gennemsnitlige affaldsvarmepriser fordelt ud på affaldsforbrændingsanlæggene
100
90
80
600
70
60
500
400
300
200
20
10
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
100
-
800
700
50
40
30
Affaldsforbrændingsanlæg
Gennemsnitlig varmepris 2015-2019 (kr./GJ)
Gennemsnitligt affaldsvarmeprisloft 2015-2019 (kr./GJ)
VE-prisloft 60 kr./GJ
VE-prisloft 80 kr./GJ
Gennemsnitlig affaldstakst 2015-2019 (kr./ton)
Anm.: Tallene baserer sig på gennemsnitsdata for årene 2015-2019, da det i højere grad tager højde for forskellige afskrivninger,
elpriser, over-/underdækning mv. fra år til år, end hvis der alene anvendes 2019-tal. I figuren indgår 20 af i alt 23 forbrændings-
anlæg grundet manglende data.
Kilde: Energiproducenttællingen og BEATE 2015-2019.
Det nye affaldsvarme prisloft vil blive implementeret ved bekendtgørelsesændring
med forventet ikrafttrædelse den 1. juli 2023, med virkning fra 1. januar 2024. Det
er forventningen at fra den. 1. januar 2029 vil alle anlæg være omfattet af VE-pris-
loftet.
kr./ton
kr./GJ