Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115 - endeligt svar på spørgsmål 6
Offentligt
Ny prisregulering af varme fra affaldsforbrændingsanlæg
10. februar 2023
Der er blevet spurgt ind til en beskrivelse af det kommende VE-prisloft, som blev
præsenteret for forligskredsen d. 12. september 2022, hvormed følgende notits blev
delt med forligskredsen.
Svar
I Danmark udnyttes energi fra affaldsforbrænding til varmeproduktion (affaldsvarme)
og i nogle tilfælde elproduktion. Affaldsforbrændingssektoren leverer således tre pro-
dukter: Bortskaffelse af affald (affaldsforbrænding), affaldsvarme og el. De tre pro-
dukter er underlagt forskellig prisregulering,
jf. figur 1.
Figur 1
Indtægtsgrundlaget og andele for affaldsforbrændingsanlæg
Anm.: Det angivne spænd i parenteserne (fx El 0-15 pct.) betyder, at forbrændingsanlægget med den laveste andel af de
samlede indtægter fra el har en andel på 0 pct. (dermed et anlæg uden elproduktion), hvorimod anlægget med den
højeste andel får 15 pct. af de samlede indtægter fra salg af el og de resterende 85 pct. gennem varmesalg og
affaldstakster.
Kilde: Egen fremstilling og
Forbrænding af affald – afrapportering fra den tværministrielle arbejdsgruppe vedr. organisaering af
affaldsforbærndingsområdet
(december 2010). Der er anvendt opdaterede tal på baggrund af nyeste BEATE-data.
Der er i dag en prisregulering, der beskytter forbrugerne mod meget høje varmepriser.
Samtidig er der i dag en stor spredning i affaldsvarmepriserne,
jf. boks 1.
Boks 1
Nuværende prisregulering af affaldsvarme
Varme fra affaldsforbrændingsanlæg er underlagt princippet om nødvendige omkostninger, hvor den pris, som affaldsfor-
brændingsanlægget sælger sin varme til, skal være den laveste af:
Den omkostningsbestemte pris
(de omkostninger, som er nødvendige for at producere og levere varmen).
Substitutionsprisen
(den pris en konkurrerende leverandør kan tilbyde varmen til, eller som fjernvarmeselskabet
selv kan producere varmen til ved eksisterende anlæg).
Affaldsvarmeprisloftet
(årlig vægtet gennemsnitspris beregnet på baggrund af varmeprisen på de centrale kraft-
varmeværker).
Affaldsvarmeprisloftet supplerer den omkostningsbestemte pris og substitutionsprisen, og sætter en yderligere begrænsning
for, hvor meget affaldsvarme må koste. Affaldsvarmeprisloftet vurderes imidlertid ikke at være tidssvarende, idet det er fast-
sat på baggrund af den vægtede gennemsnitspris på varme fra de centrale kraftvarmeværker. Varme fra kraftvarmeværker
vurderes generelt at have en højere pris end nye konkurrerende VE-varmeproduktionsanlæg.
Spredning i affaldsvarmepriser på baggrund af nuværende prisregulering
Der er store forskelle på affaldsvarmepriserne på tværs af affaldsforbrændingsanlæggene,
jf. figur 2.
Her fremgår det, at
affaldsforbrændingsanlægget med den højeste varmepris har været 82 kr./GJ, mens affaldsforbrændingsanlægget med den
laveste varmepris har været 36 kr./GJ (baseret på gennemsnitlige varmepriser 2015-2019). Ud fra 20 forbrændingsanlægs
gennemsnitlige varmepris i perioden 2015-2019 har det gennemsnitlige affaldsvarmeprisloft i samme periode ikke bundet
nogle anlæg. Når man ser på affaldsvarmepriserne i de enkelte år, har enkelte anlæg været bundet af prisloftet.