Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2709504_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Varmeforsyningen i forbindelse med udbudsmodellen
10. februar 2023
Der er blevet spurgt ind til varmeforsyningssikkerhed og varmepriser i forbindelse
med, at udbudsmodellen træder i kraft.
Svar
Med udbudsmodellen forventes sektoren at blive mere effektiv, hvilket samlet set
forventes at komme både affaldskunderne og varmeforbrugerne til gavn.
Det er fjernvarmeselskaberne, som er ansvarlige for varmeforsyningssikkerheden.
Når et affaldsforbrændingsanlæg ønskes lukket, skal dette godkendes efter hhv.
varmeforsyningsloven eller elforsyningsloven alt efter, om anlægget har en eleffekt
under eller over 25 MW. Uanset hvilken lovgivning, som anlægget skal godkendes
efter, sikrer reglerne, at anlægget ikke kan lukkes, hvis varmeforsyningssikkerhe-
den herved ikke kan opretholdes.
For rent varmeproducerende anlæg og anlæg med en eleffekt på 25 MW eller der-
under kræves en godkendelse af kommunen efter varmeforsyningsloven. For an-
læg med en eleffekt over 25 MW kræves en godkendelse af Energistyrelsen efter
elforsyningsloven. Kraftvarmeanlæg over 25 MW kan være underlagt en varme-
forsyningspligt. Her kan anlægget derfor kun godkendes lukket, hvis Energistyrel-
sen vurderer, at elforsyningssikkerheden og varmeforsyningssikkerheden ikke for-
ringes væsentligt ved lukningen.
Forligskredsen blev i september 2022 forelagt forslag om, at kommunen kan und-
tages fra samfundsøkonomikravet i projektbekendtgørelsen ved lukning af affalds-
forbrændingsanlæg. Dette er en fremrykning af et initiativ fra Klimaaftale om grøn
strøm og varme fra juni 2022 fsva. affaldssektoren og skal ses i sammenhæng med
ønsket om en kapacitetstilpasning. Forligskredsen havde ikke bemærkninger til til-
taget, hvorfor ændring af projektbekendtgørelsen var i høring fra d. 30. september
til d. 28. oktober 2022 og forventes at træde i kraft den 1. juli 2023.
Ved vurdering af om et affaldsforbrændingsanlæg kan godkendes lukket, vil kom-
munen – som i dag – ikke kunne godkende lukningen af et affaldsforbrændingsan-
læg, hvis varmeforsyningssikkerheden ikke kan opretholdes. I vurderingen af,
hvorvidt varmeforsyningssikkerheden kan opretholdes, indgår også, at lukningen
ikke må få urimelige økonomiske konsekvenser for de pågældende varmeforbru-
gere.
Projektforslag om lukning skal således redegøre for den fremtidige varmeproduk-
tion og –behov samt de økonomiske konsekvenser for varmeforbrugerne. Alter-
nativt må lukning vente til, at der er tilstrækkelig alternativ varmeproduktion til at
dække varmebehovet.
Konkurrenceudsættelsen vurderes ikke at få konsekvenser for varmeforsyningssik-
kerheden, da der findes alternative teknologier til varmeproduktion, herunder bl.a.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om oversendelse af de 25 notitser angående affaldsaftalen, som aftalekredsen har fået
Side 2 af 2
varmepumper, overskudsvarme, geotermi, biomassekedler mv. Derudover er der
mulighed for, at Energistyrelsen kan hæve det prisloft, der gælder for salg af
varme fra affaldsforbrænding, hvis særlige forhold af hensyn til forsyningssikker-
heden taler for det.
Varmepriser
Udbudsmodellen vil kunne fremskynde lukninger af anlæg, som ellers først vil
blive lukket senere. Dette vil kunne påvirke varmeprisen i perioden ind til anlæg-
get alligevel ville være lukket, og der vil skulle investeres i nye varmekilder. Så-
danne investeringer i nye varmekilder som følge af udtjente anlæg vil være investe-
ringer, som skal foretages uafhængigt af konkurrenceudsættelse af affaldsforbræn-
dingen.
Når affaldsforbrændingsanlæg lukker som følge af, at de ikke kan klare sig i kon-
kurrencen, vil prisudviklingen afhænge af prisen for alternative varmekilder i om-
rådet. Dette vil også være tilfældet, hvis kapaciteten ville skulle være tilpasset f.eks.
som følge af KL’s foreslåede model.
I områder med meget lave priser for affaldsvarme kan der isoleret set opstå pris-
stigninger som følge af udbudsmodellen. Alt andet lige må sandsynligheden for, at
et anlæg med lave priser på affaldsvarme lukker, dog forventes at være mindre,
fordi de netop har lave priser.