Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
CO
2
-fangst på affaldsforbrændingsanlæg under udbudsmodellen
10. februar 2023
Der er spurgt ind til affaldsforbrændingsanlæggenes mulighed for at investere i
CCS-fangst under udbudsmodellen
Svar
Konkurrenceudsættelsen vil styrke det økonomiske incitament til installation af
fangstanlæg,
jf. notits 2 om konsekvensvurdering af ny organisering af affaldsforbrændingssek-
toren
Installation af fangstanlæg er behæftet med betydelige anlægsinvesteringer, der vil
skulle afskrives over en lang årrække. Derfor vurderes det, at de mest konkurren-
cedygtige forbrændingsanlæg med lang tidshorisont vil have større incitament til at
etablere CO
2
-fangstanlæg. Det kan bl.a. være nye anlæg med lang restlevetid, eller
effektive anlæg, der vil reinvestere, når eventuelt anlægsmateriel er udtjent.
Anlæg, der står over for at lukke, vil således have et væsentlig lavere incitament, da
den økonomiske omkostning alt andet lige må være højere for disse anlæg, som
følge af lavere restlevetid.
Konkurrenceudsættelsen vil samtidig sikre, at det er anlægget, som investerer i
CCS, der også tager risikoen for investeringen, hvilket grundlæggende vurderes
hensigtsmæssigt og tilsvarende de investeringsvilkår, som andre virksomheder har.
Der vil være en række incitamenter til at investere i CCS. Bl.a. er der på nuvæ-
rende tidspunkt afsat knap 40 mia. kr. til støtte af CO2-fangst med
aftale om en grøn
skattereform 2022, grøn delaftale til finansloven 2022,
og
Klimaaftale for energi og industri
2020.
Dertil kommer, at det ved opførelse af CO
2
-fangstanlæg umiddelbart vil
være muligt at afløfte både CO
2
-afgift og EU’s CO
2
-kvote for forbrændingsanlæg-
gene, såfremt CO
2
lagres permanent.
Det giver affaldsforbrændingsanlæggene et økonomisk incitament til at installere
fangstanlæg mhp. bl.a. permanent lagring af kulstof. Alternativt kan den fangede
CO
2
videresælges til PtX, hvilket dog ikke vil give mulighed for at afløfte CO
2
-af-
giften eller kvotebetaling. PtX-brændstoffer er afgiftsfritaget, da de i den nationale
emissionsopgørelse opgøres som neutrale,
jf. FN’s retningslinjer.
Hertil kommer, at de nuværende energi- og CO
2
-afgifterne på rumvarme med
Af-
tale om en grøn skattereform for industri mv.
omlægges fra energiafgift til CO
2
-afgift.
Det indebærer en betydelig forhøjelse for det fossile affald og en betydelig lem-
pelse for det biogene affald, da biogent affald i blandede læs i dag er pålagt energi-
afgift. Da hovedparten af det forbrændingsegnede danske affald på nuværende
tidspunkt er biogent, skønnes omlægningen af afgifter at medføre, at afgifterne på