Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2709502_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Miljøministeriet
Miljøkrav på affaldsforbrændingsanlæg
10. februar 2023
Der er spurgt ind til miljøkrav i forbindelse med udbudsmodellen.
Svar:
Danske affaldsforbrændingsanlæg er omfattet af miljøbeskyttelseslovens bestem-
melser om miljøgodkendelse og løbende revurdering af miljøkrav. Miljøkrav fast-
sættes efter EU-direktiv om industrielle emissioner (IE-direktivet), som definerer
bedste tilgængelige teknologi (BAT), der skal anvendes til opnåelse af et højt gene-
relt beskyttelsesniveau for miljøet som helhed under hensyntagen til omkostninger
og fordele ved teknologien. Det vil sige, at miljøgodkendelsen til det enkelte anlæg
sker på baggrund af en konkret vurdering ved inddragelse af virksomhedens lokali-
sering og individuelle forhold, herunder om det er teknisk og fysisk muligt at etab-
lere en konkret renseteknologi, for at nedbringe forureningen.
Miljøstyrelsen er i øjeblikket ved at revurdere samtlige affaldsforbrændingsanlægs
miljøgodkendelser med henblik på at efterleve EU-regler om fastsættelse af opda-
terede BAT-krav og nye skrappere bindende emissionskrav af forurenende stoffer,
der blev offentliggjort den 3. december 2019. Revurderingen betyder, at anlæggene
senest fra den 3. december 2023 vil blive stillet over for nye og skærpede miljøkrav.
Forbrændingsanlæggene vil i forbindelse med revurderingen få fastsat individuelle
grænseværdier for forskellige miljøparametre på baggrund af en konkret vurdering
af BAT og det enkelte anlæg. De nye BAT-krav skærper generelt de nuværende
emissionsgrænseværdier for udledning til luft, og der vil være forbrændingsanlæg i
Danmark, som skal investere i ny teknologi som følge heraf. Afhængigt af anlæg,
drejer det sig bl.a. om:
Skærpede emissionsgrænseværdier til luft
Skærpet overvågning og kontrol af slagge og restprodukter
Styring af affaldsstrømme på anlægget
Skærpet modtagekontrol på anlægget
Nye krav til energieffektivitet i forhold til forbrændingsproces
Hvis et anlæg allerede i dag har en miljøperformance, der er bedre end det tilladte
niveau i BAT-konklusionen, vil anlægget få en skærpet grænseværdi, der netop
svarer til det nuværende emissionsniveau. I de tilfælde, hvor et anlæg i dag ikke
har en miljøperformance, der kan leve op til nye skærpede BAT-krav, vil dette an-
læg få skærpet grænseværdierne, så det herefter lever op til BAT-konklusionen. Et
anlæg skal derfor fremover mindst leve op til den miljøperformance, anlægget har
i dag. Det vil således ikke være muligt for anlæg at slække på deres miljøperfor-
mance for at klare sig bedre i en konkurrencesituation. Risikoen for, at anlæg slæk-
ker på miljøperformance i en konkurrencesituation, vurderes derfor at være lille.
Udbudsmodellens påvirkning af fastsatte miljøkrav
Miljøkrav er bindende for virksomhederne, og udbudsmodellen vurderes derfor
ikke at forringe anlæggenes miljøperformance sammenlignet med i dag.
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om oversendelse af de 25 notitser angående affaldsaftalen, som aftalekredsen har fået
Side 2 af 2
Det bemærkes endvidere, at den enkelte kommune under iagttagelse af de gene-
relle udbudsregler vil skulle tilrettelægge sit udbud ud fra de forhold, som kommu-
nen ud fra en samlet vurdering finder giver den bedste, billigste og mest miljørig-
tige forbrænding af det kommunalt indsamlede affald.