Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 115
Offentligt
2710409_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
17. maj 2023
J nr.
2023 - 2654
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 15. maj stillet mig følgende
spørgsmål KEF L 115 spm. 55, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 55
Hvad er baggrunden for, at Dansk Affaldsforenings og Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriets skøn af de strandende omkostningerne kan være så forskellige?
Dansk Affaldsforening og Dansk Fjernvarme bemærker i deres høringssvar, at an-
læggene ud fra en gennemsnitsbetragtning kan forventes at få strandede omkost-
ninger på ca. 2,5 mia. kr. for lån i Kommune-Kredit, og herudover har anlæggene
lån i realkreditinstitut, hvilket ikke svarer sig med puljen til strandede omkostninger
på 200 mio. kr.?
Svar
Konkurrenceudsættelsen skønnes at bidrage til, at det fremover er de bedste og
billigste anlæg, der behandler affaldet i Danmark. Når anlæggene skal konkurrere
om affaldet, forventes det at medføre, at anlæg, der ikke er konkurrencedygtige og
dermed ikke rentable, vil udkonkurreres.
Det er ikke muligt at skønne over hvilke konkrete anlæg, der eventuelt vil lukke, og
dermed heller ikke den konkrete restgæld, der vil følge af nedlukning af forbræn-
dingsanlæg. Individuelle forhold hos de enkelte anlæg vil kunne gøre visse anlæg
mere eller mindre konkurrencedygtige end andre, ligesom det vil afhænge af, hvor-
dan anlæggene agerer over for de nye rammevilkår. Særligt udsatte anlæg kan
være anlæg, der fx står over for høje investeringsomkostninger, eller anlæg med
høje driftsomkostninger.
Udbudsmodellen skønnes at medføre omkostninger for kommunerne i form af hhv.
strandede omkostninger, der dækker over eventuel restgæld, og løbende netto-un-
derskud for anlæg, hvis samlede omkostninger overstiger deres indtægter,
jf. svar
på KEF L 115 spm. 64.
Strandede omkostninger dækker over eventuel restgæld,
som anlæg ikke kan tilbagebetale ved konkurs, og er skønnet pba. af den skøn-
nede kapacitetstilpasning og den relative andel af den samlede restgæld i sektoren.
Dertil er det i beregningerne forudsat, at anlæggene løbende vil afdrage på deres
gæld over tid. Strandede omkostninger vil således afhænge af tidspunktet for, hvor-
når den ikke-rentable kapacitet udkonkurreres.
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 115 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om, hvordan Dansk Affaldsforenings og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets skøn af de strandede omkostninger kan være så forskellige
2710409_0002.png
Kommunerne skønnes med betydelig usikkerhed at stå over for strandede omkost-
ninger på godt 350 mio. kr. i 2025 faldende til 50 mio. kr. i 2030 som følge af kapa-
citetstilpasningen,
jf. tabel 1.
Dertil kommer et løbende netto-underskud på 400
mio. kr. i 2025 faldende til 250 mio. i 2030. Samlet set, skønnes omtrent 4,5 mia.
kr. i kommunale omkostninger frem mod 2035. Der er foretaget en følsomhedsvur-
dering af strandede omkostninger
jf. svar på KEF L 115 spm. 64.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser af konkurrenceudsættelsen for kommuner
Mio. kr. (2023-priser)
Konsekvenser for kommuner
- heraf løbende netto-underskud fra affaldsforbræn-
dingsanlæg
- heraf strandede omkostninger
2025
-750
-400
-350
2026
-450
-350
-100
2027
-450
-400
-50
2028
-550
-350
-200
2029
-350
-300
-50
2030
-300
-250
-50
2031
-350
-350
0
2032
-350
-300
-50
2033
-350
-350
0
2034
-350
-300
0
2035
-300
-300
0
Anm.: Afrundet til nærmeste 50 mio.
Kilde: Klima- Energi- og Forsyningsministeriet
Der blev med aftalen om Klimaplanen afsat 200 mio. kr. til at dække 70 pct. af et gi-
vet anlægs strandende omkostninger ved lukning af anlæg fra 2026-2030,
jf. svar
på KEF alm. del – spm. 127.
Formål med puljen til strandede omkostninger er at sikre, at kommunerne som ga-
rant for anlæggenes lån ikke står tilbage med en uhensigtsmæssig stor restgæld,
når et forbrændingsanlæg lukker. Det skal hertil bemærkes, at det med Klimapla-
nen er aftalt, at såfremt det viser sig, at puljen ikke er tilstrækkelig, indkaldes aftale-
kredsen til at drøfte en forøgelse af puljen.
I forhold til det oplyse tal fra Dansk Fjernvarme og Dansk Affaldsforeningen, så ta-
ger vurderingen efter ministeriets opfattelse udgangspunkt i den nuværende gæld
på ca. 8 mia. kr. (som oplyst i høringssvaret fra KommuneKredit til L115), hvor det
antages at ca. 30 pct. heraf vil udgøre strandede omkostninger i kommunerne efter
konkurrenceudsættelsen.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2